Diari digital d'Andorra Bondia
Participants en les diferents taules rodones que es van celebrar en la Jornada Horitzó Retail ahir al Centre de Congressos.
Participants en les diferents taules rodones que es van celebrar en la Jornada Horitzó Retail ahir al Centre de Congressos.

El comerç perd un 10% de punts de venda i 2.000 empleats en 15 anys


Escrit per: 
Pepa Gallego/Foto: Jonathan Gil

Les xifres no enganyen. I el ministre de Turisme, Francesc Camp, les va dir ahir: en els darrers 15 anys el sector del comerç ha perdut un 10,5% de punts de venda i uns 2.000 treballadors, enfront de l’increment del 16,5% d’establiments hotelers, restaurants i bars. Això també va en relació amb el canvi del visitant, que ja no només ve a comprar i que també són cada cop més turistes en detriment dels excursionistes. Les enquestes de cojuntura de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS) també apunten el comerç com el sector que li costa més posar-se de peu després de la crisi. Però tal i com van explicar ahir diversos experts en la Jornada Horitzó Retail, el futur del comerç passa per adaptar-se al nou client, i aquest té enganxat a la mà un Smartphone a través del qual també vol comprar. L’e-comerç en Andorra continua amb els entrebancs del tràmits duaners, però també d’altres com el roaming i per aquest motiu la CCIS vol intensificar esforços per solucionar aquest problema. El president, Miquel Armengol, va avançar que la setmana que ve es reunirà una comissió per posar fil a l’agulla i parlar amb totes les parts implicades.

Plataforma de fidelització
Per la seva banda, el ministre d’Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya, va presentar la plataforma en la qual s’està treballant perquè a través d’una app es crei un ecosistema on el client abans, durant i després de l’estada pugui programar les seves compres, on aparcar, dormir i veure tota l’oferta comercial del país, entre d’altres coses. Aquesta aplicació també oferirà al comerciant uns mapes de fidelització de clients i una recollida de dades sobre els seus hàbits. “Ara s’està acabant el plec de bases que ha d’aprovar el patronat de la Fundació Actua-Tech i aquest mateix mes es publicarà per contractar una oficina de gestió de projectes que desenvolupi un vertical per botigues, un per restauració i un per esdeveniments, entre d’altres amb les funcionalitats de geolocalització, donar una ruta de com arribar-hi, reservar compres, taula del restaurant o càrrega de vehicle elèctric i, finalment, la transacció per pagar”, va explicar Saboya. D’aquí a finals de legislatura es preveu que aquesta oficina de projectes hagi definit la seqüència dels propers mesos amb una avaluació de les funcionalitats i costos. A més, també està previst que al primer trimestre de l’any vinent, la primera fase del marketplace estigui acabada. 
Aquesta plataforma de fidelització però no solucionarà els problemes esmentats de l’e-comerç, que com parlava Lluís Martínez, fundador de MF Marketing Catalyst i professor d’ESADE, ja arribem tard perquè ara es parla de mòbil-comerç. Pel que fa a la compra i venda online, Saboya va manifestar que tot va lligat a l’acord d’associació. El ministre Saboya va dir que la fusió de l’espai físic i el digital va relacionada amb les normatives que ho permeten. “Fins fa una setmana no teníem el marc legal per ser membres de SEPA que és el sistema de pagaments europeus i això incapacitava que plataformes de pagament no fossin operatives, ja hem tret un d’aquests obstacles”, va dir Saboya. El ministre va afirmar que és la taula de negociació de l’acord d’associació amb la UE l’escenari idoni per poder acabar amb els entrebancs que suposen els tràmits duaners per al comerç online. 
De fet, aquestes barreres no només poden frenar certes invesions de fora sinó, tal i com va reconèixer Saboya, “algunes empreses andorranes per rebre finançament de  fons d’inversió estrangers han deslocalitzat la seva seu perquè per a aquest fons estranger era molt més fàcil invertir en un país de la Unió Europea o de l’espai econòmic europeu”, va dir.

Xarxa de tècnics
Per solucionar aquests problemes i d’altres, i per crear sinergies les cambres de comerç d’Andorra, Lleida, Perpinyà i Girona, (els presidents de les quals van estar presents durant la jornada d’ahir), han creat una xarxa de tècnics especialistes transfronterers que aniran acompanyant el sector en diversos temes. Armengol va manifestar que aquesta xarxa havia començat per l’energia, però l’e-comerç serà un altre tema que s’ha de tractar. Els tècnics de les diferents cambres pretenen ajudar al sector a evolucionar en diferents vies de desenvolupament. Aquesta xarxa també solucionarà la manca d’acompanyament tècnic i jurídic que “molts dels nostres comerços tenen”, va dir Armengol. 

Un expert assegura que el pla estratègic del comerç s’allunya de la neurociència del client

Si existeixen entrebancs per efectuar la compra i venda online, l’expert en màrqueting i en neurociència, Lluís Martínez, diu que “Andorra té un problema”.  Martínez diu que ja no es compra des d’un ordinador, sinó que es fa des del que ell anomena la continuació del nostre cos, que és el mòbil. “El comerç o associació que no estigui vinculant-se amb mi a través d’aquesta part electrònica del meu cos porta onze anys de retard”, va afirmar. Segons aquest expert, el roaming, i els tràmits duaners “són aspectes del macrocontext que limiten l’evolució”. Valora positivament que el ministeri i les associacions empresarials i comercials tirin endavant el pla estratègic del comerç “perquè això vol dir que es fan coses”, però al seu parer s’allunya de la neurociència del consumidor perquè el pla parla de destacar avantantges competitius per atreure clients quan al seu parer el client busca emocions. “La neurociència aplicada al consumidor és com fer que el client salivi de pensar que vindrà a Andorra com ho fa quan pensa que anirà a un restaurant estrella Michelin”.  L’expert assegura que “no es pot vendre igual que fa onze anys”, va dir. Segons aquest expert, “cal que les botigues no semblin botigues”. En aquest sentit, el ministre Camp va assenyalar que hem d’ajudar al punt de venda a canviar la manera de presentar el producte, i els comerços s’han de convertir en petits centres d’oci”.  Camp va manifestar que de cara al pressupost del 2019 Andorra Turisme “ha de reforçar el component comercial”.

comerç
perd
punts de venda
empleats
15 anys
2.000
10%
Número de vots: 22
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic