Diari digital d'Andorra Bondia
Alguns dels comerços que hi ha al poble d’Encamp.
Alguns dels comerços que hi ha al poble d’Encamp.

El pla de turisme de compres, aturat a les zones allunyades de l’eix central


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

El mes de novembre del 2016 es van presentar les accions a dur a terme en el marc del pla estratègic de turisme de compres. A tres mesos de complir-se els dos anys, el treball resta aturat als sectors que no formen part de la vall central, segons es constata en les consultes realitzades als empresaris de les parròquies altes. De fet, les entitats que apleguen els comerciants d’aquests pobles afirmen desconèixer l’existència d’aquest pla. Altres responsables comunals apunten que se senten força lluny d’aquests projecte impulsat des del ministeri de Turisme, tenint en compte que va adreçat principalment a les avingudes Meritxell i Carlemany.

La secretària de l’Associació d’Empreses d’Encamp (AEE), Carme Comas, exposa que no se’ls ha traslladat aquest pla ni es veu cap iniciativa que pugui afavorir el sector comercial. En el que sí que han participat ha estat en el pla de dinamització que està desenvolupant una empresa contractada pel Comú. La tasca realitzada fins ara en aquest àmbit ha consistit en detectar els problemes del poble i recopilar idees conjuntes. Comas afirma que cal implementar alguna acció per al comerç de forma urgent, una mesura que reivindiquen des que es van crear com a associació fa cinc anys. L’entitat es mostra crítica amb el Comú. Expliquen que van sol·licitar una reunió el mes de gener i encara no se’ls ha rebut. Això en un context “molt greu”, ja que si bé és cert que durant l’hivern la restauració ha vist incrementada la seva activitat, això no s’ha donat en el comerç de proximitat i és per aquest motiu que “cada cop hi ha més botigues que tanquen”. Davant d’aquesta realitat denuncien que “el Comú no fa res, ni publicitat” i que els empresaris només disposen de 12.000 euros per fer accions de dinamització, que es destinen principalment al mercat dels dissabtes. Per tot plegat consideren que és la corporació la que ha de buscar una “solució” ja que disposa de mitjans per fer-ho. Comas també demana més implicació del comerç.
A la Massana, els empresaris consultats tampoc estan al corrent del pla estratègic de turisme de compres. Expliquen que a hores d’ara l’Associació de comerciants de la Massana (Acelma) està inactiva per “l’apatia” de la gent. El que sí que han estat és entrevistats per l’empresa que està treballant en el pla de desenvolupament local, comercial i turístic de la parròquia encomanat pel Comú. A més es mostren satisfets amb la promoció de la Massana que fa la corporació.
Finalment, el president de l’Associació d’Hotelers i Comerciants Valls d’Ordino (AHCO), Joan Núñez, va explicar que els projectes que s’estan treballant s’emmarquen exclusivament dins de l’àmbit parroquial i, tenint en compte que aquesta és una entitat molt jove, desconeix si s’han implementat accions que es desprenen del pla estratègic de turisme de compres. El que sí que va posar en relleu, tanmateix, és la voluntat de potenciar al màxim els productes de proximitat (com són, per exemple, la carn o la cervesa artesana). 
Fonts de la Cambra de Comerç també van explicar que de cara al mes que ve es preveu tractar conjuntament amb Actua el turisme de compres a nivell global d’Andorra.

 

El pla de la Massana, a punt d’enllestir-se

El pla de desenvolupament local, comercial i turístic de la Massana es preveu tenir enllestit a finals de setembre. Ara s’estan acabant de fer les entrevistes a diferents actors de la parròquia (hotelers, comerciants, càrrecs comunals, polítics, l’estació d’esquí, entre d’altres) i d’aquí se n’extreuran unes conclusions. A partir d’aquestes es definiran les mesures a emprendre. El conseller de Turisme, Comerç i Dinamització massanenc, Sergi Balielles, va destacar que aquest pla haurà d’anar coordinat amb el pla impulsat pel ministeri de Turisme. Tot i això va apuntar que aquest darrer projecte té més interès per als eixos centrals ja que aquesta parròquia s’hi sent poc identificada. Al pla, “la Massana quedava en terra de ningú”, va dir.

 

 

 

 

Pla estratègic de turisme de compres
turisme
compres
comerç
Encamp
la Massana
Ordino
La teva puntuació: 2. Número de vots: 7
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic