Diari digital d'Andorra Bondia
La directora general d’Andorran Banking, Esther Puigcercós, en una compareixença anterior.
La directora general d’Andorran Banking, Esther Puigcercós, en una compareixença anterior.

Els bancs inverteixen 121,3 milions en la transformació digital en 5 anys


Escrit per: 
M.S. / Foto: BonDia

El sector bancari ha destinat 121,3 milions d’euros a projectes per impulsar la transforamció digital des del 2014, cinc anys en els quals els usuaris digitals s’han incrementat un 45,7% i els de les aplicacions mòbils un 356,8%.

Així es posa de manifest en l’informe La transformació digital a la banca andorrana elaborat des de l’Associació de Bancs Andorrans a través de la seva nova plataforma Andorran Banking Observatory, que elaborarà informes periòdics sobre temàtiques d’interès que permetran a la vegada “donar a conèixer què fem a la banca a Andorra per ser més transparents quant a les nostres activitats”, tal com va apuntar la directora general d’Andorran Banking, Esther Puigcercós. 

La publicació, que recull els principals indicadors sobre la transformació digital que està duent a terme la banca del país, repassa l’evolució d’aquest procés, els motius pels quals s’està impulsant així com els reptes i les oportunitats que comporta. A la vegada, pretén refermar el compromís dels cinc bancs andorrans envers aquesta transformació, que veuen necessària i inevitable per afrontar el futur. De fet, per Puigcercós, “la inversió en transformació digital ha estat molt important, el que denota l’interès dels bancs a donar satisfacció als clients amb una veritable estratègia multicanal”.
D’aquesta manera, l’informe, que incideix en la necessitat de la transformació digital no només pel canvi d’hàbits dels consumidors sinó també pel nou escenari del sector financer amb l’aparició de les fintech que ofereixen serveis financers digital, destaca també el creixement en un 48% dels clients que utilitzen la banca digital a través del web. Així, entre l’any 2014 i el 2018 les operacions signades en línia s’han incrementat un 177,9%, essent l’enviament de diners, amb un 187,9%, i l’operativa de valors, amb un 68,5%, les operacions que més han crescut.
Tot i la transformació digital endegada, que s’apunta que cal “accelerar” per tal que les entitats puguin ser el “màxim d’eficients i flexibilitzar els seus processos per adapatar-se més ràpidament als canvis”, l’informe posa de manifest la convivència entre aquesta transformació tecnològica i la xarxa d’oficines arreu del país, un fet que s’atribueix a les necessitats d’un teixit empresarial molt centrat en el comerç i en el turisme.
En aquesta línia, en l’informe s’assegura que “no es preveu que es produeixi el tancament progressiu d’oficines comercials que està tenint lloc en d’altres països perquè les entitats encara necessiten la interacció personal amb la gent”, i s’explica que la tendència passa per “anar reorientant les oficines per deixar enrere l’antic model de gestió transaccional i centrar-se en l’assessorament i l’atenció personalitzada”. 
A la vegada però les entitats bancàries treballen en escenaris intermedis amb la posada en funcionament d’aplicacions digitals ja siguin d’assessorament financer, per gestionar fons d’inversió o per a la compra venda de títols d’accions, entre d’altres. El següent pas en aquest procés, com apunta l’informe, podrien ser les oficines digitals en les quals “el client seurà davant d’una pantalla i tindrà la sensació que està assegut al costat d’un gestor”.
La publicació també parla d’un dels reptes que porta associada la transformació digital, la seguretat; així com de les oportunitats que poden aprofitar els operadors de la plaça andorrana pel fet d’estar situats en un país de petites dimensions.

Aposta pels acords de competència col·laborativa

Entre els punts en què incideix el primer informe de l’Andorran Banking Observatory destaca el de la necessitat dels cinc bancs del país de buscar acords de col·laboració entre ells per “les petites dimensions de la plaça”. En aquest sentit, el treball, que recorda els acords passats per a la implementació dels datàfons o per al repartiment de correspondència i l’actual per a la renovació de la xarxa de caixers automàtics, apunta a possibles nous acords de competència col·laborativa en qüestions com els sistemes de control de les autoritzacions, els sistemes de pagament, solucions d’atenció al client basades en intel·ligència artificial o en un marc comú d’identificació segura de clients. A la vegada s’apunten col·laboracions de país quant a l’ús de tecnologies com el blockchain o a la creació d’una plataforma de pagaments entre particulars.

 

Andorran Banking
digital
transformació
inverteixen
anys
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic