Diari digital d'Andorra Bondia
El gerent d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, i el ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, al Consell General.
El gerent d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, i el ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, al Consell General.

Els entrebancs duaners fan que la venda en línia perdi competitivitat


Escrit per: 
Redacció

Es fan diagnòstics i es tornen a fer estudis i anàlisis de la situació del comerç. Es creen comissions específiques i s’elaboren plans estratègics, però aquest sector continua sense aixecar el cap en les enquestes de conjuntura que elabora la mateixa Cambra de Comerç. El ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, en la darrera compareixença al Consell General, en què  va explicar el pla de màrqueting i comercial per a aquest any, va anunciar que el repte d’aquesta legislatura és el turisme de compres, i que passa per una digitalització de les empreses. La compra i venda en línia és el futur del sector, i Camp va anunciar que preveu una trobada amb l’empresa espanyola Segittur perquè ajudi en aquesta transformació de comerços i també d’hotels. Però, en la mateixa compareixença, el ministre va reconèixer que la venda en línia dels comerços del Principat encara té entrebancs físics per superar a la duana. 
La frase que més es va repetir en la resposta de Camp a les preguntes dels consellers dels grups de l’oposició en aquesta compareixença és que “el sector ha de posar fil a l’agulla”. Però encara no s’hi ha posat. El departament de Duana té sobre la taula dues grans queixes del sector comercial que ha obert o vol obrir la porta a la venda per internet. La primera són els costos de transició o de gestió que, junt amb l’IVA, fan que el producte andorrà s’iguali de preu amb el de fora i, per tant, perdi competitivitat. El segon problema és que la duana està tancada durant el cap de setmana, i a internet no compten els dies festius, i això també fa perdre competitivitat amb el mercat en línia. 
Camp va reconèixer que aquests dos problemes s’han de resoldre, però no va esmentar ni com ni quan. Només va mencionar que obrir la duana durant el cap de setmana té costos. 
Tot i això, el Govern diu que treballarà en aquest pla de digitalització de les empreses, per donar-los facilitats, ja que ja n’hi ha que ho fan i es troben amb aquests entrebancs. 

El que no s'ha fet
Tot i això, si el repte de la legislatura és promoure el turisme de compres, s’arriba tard, i no perquè no s’hagin fet coses, sinó perquè no s’han arribat a aconseguir; hi ha també una manca d’implicació del mateix sector. Després de tants mesos, ara s’ha creat l’associació que aglutina els tres grans eixos comercials i que encara s’haurà de reunir amb els comuns de la capital i d’Escaldes per fer un programa d’accions conjuntes. 
El Pas continua sent un problema sense solució. “El diagnòstic és clar”, diu Camp, però no la solució. La proposta, entre les mesures de reactivació del sector, de convertir-lo en l’outlet del Principat no ha agradat a l’empresariat del Pas i s’ha deixat apartada. Hi ha més diagnòstics i estudis previstos i “s’han de buscar altres vies” que passen, segons Camp, per oferir productes amb més categoria. A banda, els excursionistes a la part francesa van baixant. I el tancament de frontera quan neva és, segons el ministre, un  fet que es millorarà amb el projecte Sapyra, tot i que va reconèixer que en alguns casos aquests tancaments pequen d’excés de prudència, “però sempre es fa per mesures de seguretat”.
El mateix gerent d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, també reconeixia en aquesta compareixença que amb el pressupost encara no saben com trobar “la fórmula de no fer més inversió en els mercats que ja funcionen versus els que no funcionen”, en resposta a una pregunta del conseller Josep Maria Camp, sobre per què no es potencien més altres mercats europeus. “No ens atrevim a invertir menys en els mercats que ja funcionen”, va remarcar Budzaku.
El label de qualitat que prevaldrà en les bones pràctiques dels comerços i que serà com un segell distintiu també s’ha de posar en marxa 
Dubtes, incògnites, plans que no es porten a terme, i que combinen amb un sector que pateix  allò que el diferenciava, que era el preu, fa difícil que en aquesta legislatura hi puguin haver resultats, en concepte econòmic. 
Camp, però, també apunta altres factors exògens que poden ajudar a la reactivació del sector, com són el casino o l’edifici The Cloud. De totes maneres, el casino no s’acabarà enguany i, si és de nova construcció, encara tardarà més de dos anys, tal com va reconèixer el mateix ministre. Quant a l’altre projecte, diu que donarà un “plus d’embelliment a la zona”, tot i que els consellers dels grups de l’oposició ho van posar en dubte. 

comerç
Cambra Comerç
Francesc Camp
Duana

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte