Diari digital d'Andorra Bondia
Imatge d’una benzinera del Principat.
Imatge d’una benzinera del Principat.

La CEA demana al Govern ajornar l’aplicació de la taxa als carburants


Escrit per: 
Mireia Suero Comellas / FOTO: Facundo Santana

La Confederació Empresarial Andorrana (CEA) i set associacions que formen part de la patronal i que estan directament afectades per aquest nou impost han demanat al Govern l’ajornament de l’entrada en vigor de la taxa, com a mínim fins a la superació de la crisi econòmica associada a la pandèmia de la SARS-CoV-2. La petició l’han fet a través d’una carta adreçada la setmana passada al cap de Govern, el ministre de Finances i la ministra de Medi Ambient i signada pel president de la CEA, l’Associació d’Agents de Duana, l’Associació de Contractistes d’Obra d’Andorra, l’Associació de Gestors de Residus d’Andorra, l’Associació d’Importadors de Begudes i Aliments d’Andorra, l’Associació d’Importadors de Mercaderies Industrials, l’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants, i l’Associació de Transport Públic de Viatgers d’Andorra.

Des de la CEA es posa en relleu que avui no hi ha alternativa al combustible fòssil que sigui “realista, efectiva i adaptada a la realitat d’Andorra” pel que fa als vehicles industrials. Per tant, l’aplicació de la taxa, si s’acaba revertint en el preu de venda al públic, genera “preocupació” i s’adverteix que seria “especialment lesiu per a diversos sectors productius de l’economia”. Això suposaria una “dificultat afegida per a moltes empreses” en un moment complex com l’actual. Tot això, compartint l’objectiu de la lluita contra el canvi climàtic.

Per la patronal, l’ajornament de la taxa permetria repensar alguns aspectes del tribut. Així mateix assenyala que a Espanya, sectors com els representats per les set associacions, obtenen preus més competitius (indica que el preu del gasoil professional a és un 23% més baix que a Andorra). Per tant consideren que la futura taxa s’hauria de modular tenint en compte aquesta realitat, en comptes de ser un tribut lineal,  o bé preveure altres mecanismes de compensació que facin que el cost del carburant de locomoció d’ús industrial i empresarial sigui més competitiu a Andorra que als països veïns. Per la CEA i les entitats signants, aquests mecanismes de compensació haurien d’entrar en vigor en el mateix moment que la taxa i podrien servir per incentivar la renovació de flota en clau major sostenibilitat.

Per la patronal, el període de reflexió també hauria de servir per corregir algunes “disfuncions” i “manques d’equitat”. Així, exposa que el retorn de l’impost especial avui en vigor només abasta una petita part, uns 10 o 14 cèntims per litre. A més, només se’n poden beneficiar vehicles industrial d’un determinat tonatge (7,5 tones) mentre que els vehicles més petits, utilitzats per a la distribució interna, en resten exclosos. Tampoc se’n poden beneficiar maquinàrina industrial utilitzada en el sector de la construcció, com són les excavadores i els compressors (remarquen que els camions tan sols representen un 30% dels vehicles en aquest sector).

Fonts properes a les associacions van explicar que l’impacte de la taxa depèn de l’activitat que realitzi cada empresa. Amb tot, a la carta s’exposa que el consum per part de professionals ascendeix a a 29,2 milions de litres anuals.

Davant de tot plegat, les associacions signants es van mostrar en espera de poder arribar a un consens amb el Govern per treballar “alternatives i mecanismes de compensació”.

 

 

 

taxa
carboni
carburant
CEA
Comentaris: 1

Comentaris

Que vergüenza de políticos tenemos en Andorra Estos políticos no me representan no a las tasas ni impuestos

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic