La inversió en la xarxa viària cau un 38,26% i passa de 18 a 11,1 milions
La inversió en la xarxa de carreteres del país per a l’any vinent ascendirà únicament fins als 11,1 milions d’euros, un 38,26% menys que els 18 milions pressupostats per aquest 2018, segons es posa de manifest en el projecte de llei del pressupost per a l’exercici 2019 entrat a tràmit parlamentari per l’executiu.
I és que, com es recull en les directrius que s’han seguit a l’hora d’elaborar els comptes, l’esforç de contracció pressupostària per adaptar l’import de despesa al màxim de despesa permesa per complir amb la Llei de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal ha incidit especialment en el capítol 6 del pressupost, el corresponent a inversions reals, que ha disminuït un 12,85% i ha passat dels 49,4 milions pressupostats aquest 2018 als 43 milions que es preveuen per a l’exercici 2019, el 81,81% dels quals (35,2 milions) gestionats des del ministeri d’Ordenament Territorial.
Concretament, en el cas de la partida destinada a inversions en les carreteres, siguin noves o de reposició, el departament disposa d’una dotació total de 10.928.817,39 euros, gairebé una tercera part de la qual (3.010.000) es dedicarà a la pavimentació de carreteres generals, secundàries i carrers. Les altres tres dotacions importants, d’1,6 milions, d’1,4 i d’un milió corresponen a la millora de la cruïlla de la CG-3 i la CS-340 al Serrat, a la col·locació de proteccions per prevenir la caiguda d’allaus i a la desviació de Sant Julià de Lòria.
Ordenament Territorial compta també amb una partida de 600.000 euros per a la continuació dels treballs de millora de la CG-1 entre la Margineda i la frontera del riu Runer i una altra, amb la mateixa quantitat, assignada a millores puntuals que es puguin fer a la xarxa. Així mateix, es preveu esmerçar 500.000 euros en treballs de proteccions de torrents i rius, 360.000 euros a millorar la senyalització de carreteres així com 150.000 i 100.000 euros, respectivament, per a feines de conservació de carreteres i accions puntuals als túnels.
El departament preveu també reservar una dotació de 300.000 euros per a estudis i projectes d’inversió, així com una partida de 250.000 euros per a refeccions i obres de fàbrica a les carreteres. Altres partides menors són els 95.000 euros que es destinaran al Cenatra, CPM i túnels, els 50.000 per als accessos per carretera al futur heliport nacional, els 10.000 per a la millora de la CG-2 a Ransol o els 6.000 que aniran a parar a educació i seguretat viària, entre d’altres.
Al contrari del que passa amb la dotació corresponent a les carreteres, la partida destinada a edificis i altres construccions s’incrementa en prop d’un 25% i ascendeix als 17,6 milions d’euros en lloc dels 14 pressupostats per aquest 2018.
En aquest capítol destaquen els 7,3 milions per a la nova seu de la Justícia, els 2 milions previstos per a l’ampliació de l’escola andorrana de Santa Coloma i els 1,9 milions que es dedicaran als treballs de l’Hotel Rosaleda. Així mateix, es preveu una partida d’1.929.000 euros per a treballs de millora a diferents edificis públics, una d’1.730.000 euros per al nou edifici del Coex a Encamp i una partida d’1,3 milions per a l’edifici de Ràdio Andorra.
D’altra banda, i també en l’àmbit d’edificis i altres construccions, Ordenament Territorial calcula una partida de 495.000 euros per a centres escolars, una de 263.000 euros per a infraestructures escolars i esportives així com una dotació de 250.000 euros per a millores d’accessibilitat. També s’han fixat partides més petites, com la de 120.000 euros per a la rehabilitació del Santuari de Meritxell, la de 100.000 per al Museu Nacional de l’Automòbil o la de 100.000 destinada als refugis de muntanya, entre d’altres.
Finalment, el departament assignarà l’any vinent 2,3 milions d’euros a estudis i projectes d’inversió, un 45,70% menys que els 4 milions pressupostats per aquest any. En aquest capítol, i al marge dels 400.000 euros destinats de forma genèrica a estudis i projectes d’inversió, les dotacions més importants són per a edificis públics, 250.000 euros; l’heliport nacional i la nova seu de la Justícia, amb 200.000 euros cada una; la construcció de depuradores, 175.200 euros; i la pavimentació de carreteres generals, secundàries i carrers, 115.000 euros. De la resta de partides menors, en destaquen els 50.000 euros per a la desviació de Sant Julià de Lòria i els 90.000 per a Ràdio Andorra.