Diari digital d'Andorra Bondia

La llum s’incrementa una mitjana d’un 4% i el bitllet de l’autobús, 10 cèntims


Escrit per: 
M. F. / M. S. C.

Un augment global d’un 4%. Aquest és l’increment que ahir va aprovar el consell de ministres sobre el preu de la llum.

Aquestes noves tarifes, tal com van exposar tant el ministre portaveu, Jordi Cinca, com el director general de FEDA, Albert Moles, premiaran aquelles persones que tinguin un consum més eficient. Així, la tarifa blava domèstica puja un 4%. D’aquesta manera, i respecte al 2011, les persones que anualment gastin menys de 200 euros veuran incrementada la tarifa un 2,71%, mentre que les que en gasten entre 200 i 400 hauran de pagar un 1,83% més. A partir d’aquestes despeses, aquest percentatge es va incrementant a mesura que augmenta el consum total d’energia. En conclusió, per a la majoria dels clients, és a dir, un 80%, aquest augment serà igual o inferior al 3%
Un dels aspectes que es van posar en relleu és que, tot i aquest increment, el preu a Andorra continua sent molt més competitiu que a França o a Espanya, on la llum és, per als consumidors domèstics, un 28% i un 83% més cara respectivament. De fet, aquest augment està motivat per la pujada del cost de l’energia que FEDA compra als països veïns. En els últims anys, tal com va constatar Moles, el cost de l’energia s’ha incrementat un 50%, mentre que l’impacte per als clients ha estat del 16%.
Cinca va exposar que hauria estat desitjable que en els darrers anys s’haguessin fet petits increments per no haver de fer ara una pujada tan important. De fet, va explicar que ell considera que “no és una bona política” retardar el trasllat d’aquest increment als clients, ja que arriba un moment que s’ha d’aplicar i segurament s’ha de fer un augment més important. En aquest sentit, va exposar que si d’aquests augments del preu de l’energia únicament se’n va fent càrrec l’empresa es perd capacitat inversora i això va en detriment de la competitivitat i de la qualitat del servei. D’aquesta manera, va concloure que el que és desitjable és que les pujades que es facin no estiguin per sobre de l’IPC, tot i que aquesta vegada no ha estat possible precisament per no haver fet, en els últims anys, un increment gradual. Les perspectives per als anys vinents és que el cost de l’energia continuï creixent.
Quant al preu del transport públic, seguint la mateixa filosofia de premiar aquells usuaris habituals, el consell de ministres va aprovar ahir les noves tarifes, que suposaran un increment de deu cèntims del bitllet senzill. En canvi, la tarifa diària sense límit de viatges de la zona 1 mantindrà el mateix preu que fins ara, és a dir, quatre euros. A més, per a les zones 2, 3 i 4 s’ha regularitzat per primer cop una tarifa màxima d’anada i tornada per un import de 4,60 euros, 6,70 euros i 9,20 euros, respectivament.
Pel que fa a l’increment que s’aplica als abonaments de diferents viatges, Cinca va exposar que es troba al voltant de l’IPC. En aquest cas, igual que en del preu de la llum, el ministre portaveu va exposar que hauria estat preferible un increment gradual i va recordar que aquest sector està suportant el fort augment del preu dels carburants. El fet de no repercutir aquests augments en els preus del bitllet ha motivat, segons el ministre, que hagi arribat un moment que a les empreses els costa absorbir tot aquest cost.
I després d’un consell de ministres marcat per l’increment de preus públics, cal destacar que el ministeri d’Economia i la societat explotadora del túnel d’Envalira han arribat a un acord per augmentar els descomptes destinats a les empreses que fan servir de manera freqüent aquesta infraestructura. D’aquesta manera, tal com va remarcar Cinca, els transportistes havien exposat reiterades vegades que els descomptes eren insuficients i per això ara s’augmenten.
Així, aquells que tinguin una despesa anual de 3.500 euros en aquest túnel tindran un descompte del 2,5%, i un 5% els que gastin 7.200 euros, cosa que representa la meitat de l’import que abans s’exigia per tenir aquestes rebaixes, que s’incrementen amb la despesa.
Amb l’objectiu de promocionar l’ús del transport públic, i en concret del bus exprés, la Cooperativa Interurbana i el Govern han impulsat una nova campanya de promoció.
La concessió atrogada per l’executiu a l’empresa ja estableix que s’han de realitzar accions d’aquest tipus de forma periódica. En aquesta ocasió es vol posar en relleu l’estalvi de temps i de diners que suposa utilitzar el bus exprés. Així, es remarca que mensualment, per dos trajectes al dia de dilluns a divendres i disposant d’un abonament, la despesa ascendeix a 48 euros. Per contra, si s’agafa el cotxe, tenint en compte el carburant i l’aparcament, el cost puja als 100 euros. A més més, s’exposa que amb l’utilització del vehicle privat poden sorgir imprevistos que amb el transport públic no es donen. Per altra banda, amb la campanya també es vol donar un impuls al bus nit. Sobretot donar-lo a conèixer entre els més joves ja que la seva utilització és més segura i s’eviten riscos. De fet, aquest servei és encara poc conegut entre els usuaris. Avui s’ofereixen tres línies que uneixen Sant Julià de Lòria, Canillo i Ordino amb Andorra la Vella. Els tranjectes es realitzen cada hora.
Al mateix temps també es recorda que amb la utilització del transport públic es redueix l’impacte sobre el medi ambient.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte