Diari digital d'Andorra Bondia
El pressupost inclou una partida de 900.000 euros per a la construcció dels accessos al Prat de la Farga.
El pressupost inclou una partida de 900.000 euros per a la construcció dels accessos al Prat de la Farga.

La xarxa viària s’emporta el 32,5% de la partida d’inversions del 2022


Escrit per: 
M.S./ Foto: Facundo Santana

Tot i quedar encara molt lluny de les xifres prèvies a la pandèmia, el Govern ja preveu començar a recuperar l’any vinent la inversió en la xarxa de carreteres del país, tant pel que fa a les noves vies com a la conservació i millora de les existents, segons es desprèn del projecte de pressupost per a l’exercici 2022 entrat a tràmit parlamentari per l’executiu. 

I és que la partida destinada a la construcció i conservació de carreteres, canalitzacions, pavimentació i estudis i projectes d’inversió ascendeix fins als 12.106.890 euros, el 32,5% de la dotació del capítol sisè dels comptes, el de les inversions reals, que és de 37,2 milions d’euros, 3,4 milions més respecte al pressupost d’aquest 2021, un increment que confirma la voluntat “d’anar recuperant el valor d’inversió d’abans de la pandèmia progressivament”.

Així, i en el cas de les inversions noves, la partida de béns destinats a l’ús general, on s’inclouen les accions a les carreteres generals, canalitzacions i pavimentacions, augmenta en 2,6 milions d’euros i passa dels 7,9 milions previstos per aquest exercici a 10,6 milions. D’aquests, la dotació per a la construcció de carreteres és de 5,1 milions d’euros, a la vegada que se’n preveuen 2,4 per a accions de pavimentació i 1,5 per a canalitzacions i altres treballs. Els 1,5 milions restants són per a construccions i equipament esportiu i d’altres actuacions.
Entre els projectes que compten amb dotació pressupostària per a l’any vinent destaquen el de la rotonda de la CG-1 a la Borda Sabaté, per a la qual es preveu 1,8 milions d’euros, l’eixamplament i rectificació de la CG-2 entre la Vall del Riu i les Bordes de l’Aldosa, amb una dotació d’1,7 milions d’euros, i la construcció dels accessos al Prat de la Farga des de la CG-3, terreny on s’ha d’ubicar el laboratori de Grifols, amb una partida prevista de 900.000 euros. També es preveu destinar 250.000 euros al nou pont de Santa Coloma, a la CG-1 a la zona del Bon Racó, 100.000 euros a l’enllaç del pont de Lisboa amb la carretera secundària de Sispony i 250.000 euros a la voravia de la CG-2, al revolt de Ràdio Andorra.

Tot i no comptar amb partida pressupostària concreta per al 2022, els comptes sí que preveuen plurianuals per a les actuacions que es volen portar a terme a la CG-4 a la cruïlla d’Erts i Pal (1.1150.000 euros), a la CG-2 en el tram entre Ransol i Soldeu (2.750.000 euros), a la CG-5 a la cruïlla d’Erts-Pont Pedregat (1.000.000 euros) i a la CG-1, desviació de Sant Julià de Lòria (800.000 euros). També hi ha pressupostats dos plurianuals de 3.000.000 d’euros per a l’eixamplament de la CG-1 a la zona del pont de Tolse i per a la desviació del Serrat i la vialitat de la urbanització a la CG-3, un de 900.000 euros per al nou enllaç amb la CG-2 al carrer de la Vena a Encamp i un de 2,5 milions per a diverses actuacions d’eixamplament de la CG-4.

D’altra banda, els comptes per a l’exercici 2022 preveuen una partida d’1.590.000 euros per a canalitzacions i altres actuacions de protecció similars, un 288% més del que es va pressupostar per a aquest any, que van ser únicament 410.000 euros. De la dotació prevista, es destinaran 50.000 euros per a treballs de canalització per protegir la CG-4 a la zona de la urbanització l’Espalmera de Pal.

Quant a les tasques de pavimentació, la partida, de 2.430.000 euros, és un 107% més respecte als 1.175.000 euros d’aquest 2021.

Així mateix, cal tenir present la partida de 3,5 milions per a estudis i projectes d’inversió, un 60% més pel que fa als 2,2 milions que s’hi han destinat enguany, 1.047.261 euros aniran a estudis relacionats amb actuacions sobre la xarxa viària. Entre aquests, per exemple, s’hi troba una partida de 78.761 euros per a l’eixamplament i rectificació de la CG-2 entre la Vall del Riu i les Bordes de l’Aldosa i una de 70.000 pels accessos al Prat de la Farga. També s’inclouen dotacions per avançar en projectes que tot i no tenir partida assignada per al 2022 sí que compten amb dotacions plurianuals com són la cruïlla d’Erts-Pont Pedregat a la CG-5 i l’eixamplament de la CG-1 a la zona del pont de Tolse, entre d’altres.

Per contra, la dotació prevista per a inversions de reposició, 9,6 milions d’euros, presenta una disminució de 2,1 milions, un 18%, respecte dels 11,7 milions pressupostats l’any passat, una davallada que s’explica en bona part per la reducció del 55% de la partida prevista per a la conservació de carreteres, que passa dels 4,3 milions d’enguany a 1,9 milions, degut a la reducció de les refeccions de carreteres generals.

A la despesa en xarxa viària referida en el capítol d’inversions, s’hi ha de sumar els 1.663.086 euros que es calcula transferir a les administracions parroquials per a treballs de pavimentació de les carreteres secundàries, que formen part del capítol 7, el corresponent a les transferències de capital.

D’altra banda, i al marge de la xarxa viària, pel que fa a la dotació per a inversions noves destaca la disminució en 2,3 milions en la construcció d’edificis escolars, degut a la finalització del projecte existent, i l’increment de 400.000 euros de la partida per a la construcció d’altres edificis per la previsió de construcció de la zona franca. També s’augmenta la dotació per a maquinària, instal·lacions i manteniment, bàsicament per les accions previstes a les depuradores, i hi ha una dotació inicial de 100.000 euros per a l’edifici multifuncional, que compta però amb un plurianual de 33 milions.

xarxa
viària
emporta
32
5%
partida
inversions
2022
Comentaris: 1

Comentaris

El infern de mobilitat es solucionaria amb túnels com a Suïssa

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic