Diari digital d'Andorra Bondia
Un moment de la jornada celebrada durant tota la jornada al Centre de Congressos.
Un moment de la jornada celebrada durant tota la jornada al Centre de Congressos.

L’adaptació a la digitalització és el repte principal del comerç del país


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: Jonathan Gil

El 70% de les compres s’iniciaran en línia el 2025. Les adquisicions online representen actualment entre el 15 i el 20% del total de les vendes que es fan a nivell mundial. Aquesta és la primera de les tendències generalitzades en el comerç.  Així ho va remarcar la presidenta de The Shopping Mile, Sònia Yebra, en la introducció a la I Jornada internacional d’empreses tecnològiques per al comerç que es va celebrar ahir al Centre de Congressos, organitzada per aquesta associació i Actua. Per aquest motiu, el Principat no pot restar aliè a aquests canvis, “els comerços s’hi han d’adaptar i aquest és un repte que com a associació se’ns planteja”, va emfatitzar.

I més encara si el comerç és un dels “sectors prioritaris” del país i vol seguir sent “competitiu”, tal com va subratllar el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo.  En aquest sentit, el ministre va tornar a posar en valor el Data Hub nacional “com a una bona eina per donar suport al comerç”. En la mateixa línia es va manifestar el secretari d’Estat de Diversificació Econòmica i Innovació, Marc Galabert, que va remarcar la necessitat d’establir una relació més directa i personal entre venedor i client i la importància de personalitzar al màxim el producte. Amb relació a això, Yebra va dir que “hem de crear històries entorn dels nostres productes que els facin sentir especials i únics”. Perquè al costat de la digitalització del comerç també hi ha la tendència dels grans competidors online d’apropar-se al client i estan obrint botigues físiques, que en ocasions són “efímeres”, per una durada determinada. Quant als nous valors del comerç, Yebra va apuntar el de la sostenibilitat, la compra de productes de segona mà i l’experiència de client, que ha de ser “real” i ha d’ajudar a “crear vincles”. Finalment, va apel·lar a la col·laboració entre els establiments “perquè Andorra continuï sent destí de compres, definir estratègies i donar-nos a conèixer a l’exterior”.

Els participants a la jornada van poder conèixer de primera mà les propostes de 26 empreses andorranes, espanyoles i franceses que han creat diferents eines digitals per millorar el posicionament dels comerços a internet i a les xarxes socials. Sobre això, la directora d’Actua, Judit Hidalgo, va assegurar que aquesta és una bona manera de “provocar” el comerç perquè faci un canvi, “posant a l’abast les tecnologies que poden aplicar”.  

El model de zona franca
Gallardo va explicar que el projecte d’una zona franca a Andorra és un dels reptes “que tenim aquesta legislatura, que no és fàcil d’implementar i està lligat a les negociacions de l’acord d’associació”. Tot just ara s’hi  comença a treballar i encara s’està a la recerca de conèixer diferents models de zones franques. La intenció a Andorra és que aquesta zona franca vagi “més enllà” de les importacions i exportacions i serveixi de planter d’empreses tecnològiques. 

adaptació
digitalització
repte
comerç
país
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic