Diari digital d'Andorra Bondia
Una estació de servei del Principat.
Una estació de servei del Principat.

L’efecte de la taxa sobre l’apujada dels carburants, és d’un 30%, diu l’Asidca


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: Facundo Santana

“L’efecte de la taxa sobre l’increment dels carburants està al voltant del 30%”. Així ho exposa el president de l’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburants d’Andorra (Asidca), David Porqueres, que ho concreta tenint en compte l’augment dels carburants que s’ha produït des del gener, que és quan s’ha començat a aplicar aquesta taxa. I és que si des de començament d’any el preu del litre de gasolina de 95 octans ha pujat uns 12 cèntims, 3,2 corresponen a l’aplicació de taxa. En relació amb el gasoil, dels 14 cèntims d’augment, 3,8 són per la taxa. Així les coses, Porqueres afirma que “no m’atreviria a dir que és minso l’impacte de la taxa verda en l’augment dels carburants”, tal com va manifestar dimarts el director de l’Oficina de Canvi Climàtic, Carles Miquel.  “Cadascú ha de valorar si és poc o molt per a la seva butxaca”, afegeix. 

El president de l’Asidca reconeix que des de principi d’any han coincidit aquests dos elements: l’augment per la taxa, “que està aquí per quedar-se” i el del preu del barril per la qual cosa planteja que el Govern “hauria pogut parar la implementació de la taxa”, ja que com és obvi el preu del barril no depèn de l’Executiu, sinó de la geopolítica internacional. 

Quant al preu del barril, Porqueres fa notar que és fluctuant i de la mateixa manera que ha  puja pot començar a baixar en qualsevol moment si, per exemple, Rússia desisteix de les seves suposades intencions d’envair Ucraïna. El mateix va passar durant la pandèmia, que el preu va baixar a 30 euros, “nosaltres el vam baixar”. Però és clar, si el preu puja a nivell internacional, “nosaltres l’hem d’apujar perquè ens venen el producte més car” i si baixa doncs el baixen. En canvi, insisteix, “la taxa és fixa, l’han ficada ells i eren ells qui podien decidir ficar-la o no”.

El president de l’Asidca explica que just abans de festes el preu del barril estava a 70 dòlars i ara està a 96. I si a algú li haguessin demanat llavors sobre el que ha acabat passant no ho hauria previst, remarca. També apunta que no només hi ha el tema d’Ucraïna, sinó que hi ha d’altres factors que influeixen en l’encariment. Així, com que el tema de la pandèmia s’està resolent, s’ha incrementat l’activitat econòmica i ja s’esperava que s’apugessin els preus. D’altra banda, els països productors de pretroli que en el seu moment van reduir la producció perquè hi havia molt poca venda “estan obrint les aixetes molt a poc a poc”. Ara la situació ha canviat i hi ha més demanda i una producció que encara no està a nivells de prepandèmia.

De tota manera, mirat amb perspectiva, Porqueres recorda que els preus estan al mateix nivell del 2014. “I el 2012 encara van estar molt més alts que ara i el preu del barril va arribar  als 125 dòlars”, emfasitza.

Des del seu punt de vista, creu que els països productors incrementaran la producció, ja que si el preu del barril és molt alt, encara que en un principi guanyin més, provoquen que la gent deixi de consumir, i això no els convé. 

efecte
taxa
apujada
carburants
asidca

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte