Diari digital d'Andorra Bondia
La Volta als Ports és la marxa més antiga i arriba enguany a la 41a edició.
La Volta als Ports és la marxa més antiga i arriba enguany a la 41a edició.

Les marxes cicloturistes piloten la desestacionalització del turisme


Escrit per: 
P.G. / Foto: Jonathan Gil

El cicloturisme està en auge i els ports del Principat, també, gràcies a la difusió que la Volta i el  Tour n’han fet i altres campanyes que des del Govern estan tirant endavant sota la bandera d’Andorra, territori ciclista. Això, però,  fa que proves històriques, com la Multisegur Volta als Ports, que aquest any arribarà a la 41a edició, hagin passat dels 200 o 300 participants de fa sis anys a fins als 1.500 d’aquest 2018. O La Purito, que només amb quatre edicions, i sorgida en aquest auge cicloturista, tindrà aquest any entre 2.500 i 3.000 ciclistes. Els participants d’aquestes proves, però, venen acompanyats de famílies i això fa multiplicar la xifra per dos o per tres quant a nombre de pernoctacions. Els hotels s’han adaptat a aquest nou mercat i habiliten espais per guardar bicicletes i, fins i tot, cuiden l’alimentació per als ciclistes. 

Les mateixes organitzacions d’aquests esdeveniments fan els seus estudis per determinar la repercussió turística que tenen, ja que, com que es fan en diumenge, com a mínim una nit hi pernocten, tant corredors com famílies. “El dia abans fem una village a la plaça de les Fontetes perquè vinguin a recollir els dorsals i almenys s’allotgen una nit en hotels. N’hi ha d’altres que,  com que venen de més lluny,   com des d’Alacant, n’hi passen  més d’una i marxen el dilluns”, va explicar Gerard Riart, director de la marxa Multisegur La Volta als Ports. Riart va destacar que dels més de 1.500 participants, uns 300 són residents, però la resta venen de Catalunya, Espanya i França, i també d’altres destinacions més llunyanes, com el Regne Unit, Austràlia o l’Argentina. 

Per la seva banda, Joaquim Rodríguez va manifestar que,  com que La Purito té lloc el mes d’agost, “molts dels participants ja s’agafen setmanes senceres per estar per aquí i tastar abans de la prova els ports i les carreteres”. Rodríguez va explicar que les botigues especialitzades en bicicletes i els hotels són enquestats des de l’organització i noten un increment de clients durant la setmana prèvia a la prova. 

Aquestes marxes, que fan que els ciclistes descobreixin els ports andorrans –alguns d’ells  han passat o han estat al final d’etapa de grans proves, com el  Tour o la Volta–, han posat de moda el Principat entre el segment del cicloturisme.

Tant Riart com Rodríguez aplaudeixen l’esforç que està fent el Govern en potenciar aquest turisme. Riart destaca la senyalització dels ports com una acció que suma, així com l’aposta pel nou codi de circulació. “Mallorca va començar fa 20 anys en l’aposta pel ciclotursime i ara es guanya la vida en això”, va dir Riart. Com a president de la Federació de Ciclisme, destaca l’increment en llicències per als ciclistes que atorguen. 

Joaquim Rodríguez, Purito,  imatge també de la campanya Andorra, territori ciclista, explica que no només al Principat hi resideixen més de 50 ciclistes professionals, sinó que “altres professionals que no viuen aquí hi venen per pujar els nostres ports,  i altres equips sencers de professionals hi venen a preparar la Volta Espanya al Principat”. 

Equip ciclista andorrà
Purito aplaudeix la publicitat i la nova llei en matèria de circulació que promou el Govern, però destaca que a Andorra “en un futur hauria de tenir un equip professional” per consolidar-se definitivament en aquest sector.  Segons ell, és un tema que s’ha d’estudiar, i aplaudeix que les escoles ciclistes del país, com la de l’ACA o l’Sprint Club, estiguin creant una base, així com l’equip amateur Viñales.

Noves proves 
Des de fora també han vist amb  bons ulls el potencial que té el Principat en les seves carreteres en aquest sector determinat i han apostat per crear noves marxes. Així, aquest any es preveu la primera edició de L’Andorrana, que més que una marxa és un viatge organitzat per a una quinzena de participants i les seves famílies; des del 21 al 24 de juny tots ells recorreran 300 km amb deu ports andorrans i dormiran en diversos hotels del Principat.

I, deixant de banda la bicicleta de carretera, la BTT també tindrà la seva prova aquest any, amb la primera edició de La Gran Fondo Andorra, que organitza l’empresa Win Sports Factory. Aquesta prova compta amb la col·laboració d’Andorra Turisme i hi havia una previsió de 1.300 inscrits. L’any vinent preveu una setmana amb el Campus Gran Fondo Family per donar a conèixer els ports del país. 

Des de la Unió Hotelera, aplaudeixen aquest tipus d’esdeveniments que omplen els hotels durant els dies previs a les proves i “ja és un servei molt comú dels hotels d’Andorra el fet de disposar d’un espai per a bicicletes i un altre per netejar-les”, va explicar Carles Ramos de l’UHA. Ramos destaca que l’ocupació és notòria sobretot al lloc on es fa la cursa, però té repercussió en altres parròquies properes. 

Comuns com Sant Julià de Lòria s’han sumat a aquest corrent d’atracció del cicloturisme i han pres accions directes, com la de Pedala’t, presentada recentment, i que vol organitzar activitats entorn de la bicicleta i fer que el sector turístic s’impliqui i s’adapti a les necessitats que reclama aquest sector específic. A banda, el Govern treballa per continuar sent escenari de les grans proves. La propera serà la Volta.

Les marxes cicloturistes piloten la desestacionalització del turisme

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte