Diari digital d'Andorra Bondia
El ministre de Turisme, Francesc Camp, en el balanç de la campanya d’estiu, ahir.
El ministre de Turisme, Francesc Camp, en el balanç de la campanya d’estiu, ahir.

L’estiu no assoleix les previsions i es tanca amb un 1,3% més de turistes


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

Tot i que es va preveure un creixement modest del 2,3% en l’afluència de turistes, la temporada d’estiu no ha assolit els objectius i s’ha quedat amb un lleuger increment de l’1,3%. En total han entrat al Principat més d’1 milió de turistes entre el juny i el setembre, 13.568 més que l’any passat. El millor comportament l’ha tingut el mercat francès, amb un creixement del 7,4%, mentre que l’espanyol puja un 0,5% i els altres mercats cauen un 4,7%. Quant a les pernoctacions, han arribat als 2,7 milions, una xifra que suposa un augment del 0,2%. Cal recordar que la gran aposta per a aquesta campanya era assolir un allargament de l’estada mitjana i un 6,4% més de pernoctacions. L’estada mitjana, però, ha passat de 2,65 nits el 2017 a 2,62 nits.

El ministre de Turisme, Francesc Camp, va atribuir els resultats a la recuperació dels destins d’Orient Mitjà, que han comportat una reducció dels mercats del sud d’Europa. En aquest sentit va assenyalar que Espanya ha caigut un 2% aquest estiu i Catalunya un 3,3%, mentre que França ha pujat un 2%. A banda va assenyalar, tal i com ho havia fet en la presentació de la campanya, que Andorra ha experimentat creixements importants en els darrers anys i, per tant, cada cop serà més difícil millorar les xifres de turistes. Davant d’aquest fet va afirmar que “les dades no són les millors però no estan malament” –va parlar d’estabilitat– al mateix temps que va destacar que dels serveis turístics, alguns han pujat i d’altres, baixat. Per Camp, aquest “nou context del mercat turístic europeu” requereix ser tingut en compte a l’hora de prendre decisions de cara al futur. És per aquest motiu que va informar que es reunirà en els pròxims mesos amb els agents del sector per analitzar si cal introduir modificacions en l’estratègia “que ens ha funcionat bé els darrers set anys, en què el creixement ha estat important”. Algunes de les mesures que es podrien plantejar és reduir el pressupost de comunicació per Espanya i dedicar més inversió a mercats més llunyans tot i que va acceptar les dificultats per captar turisme a l’estiu ja que “la prioritat és anar a la platja”. De la informació que es va facilitar ahir en el balanç realitzat davant del sector també se n’extreu que el Cirque du Soleil té especial interès per als turistes que venen d’Espanya i França mentre que la resta es desplaça al Principat sobretot per la natura, els itineraris i, en tercer, lloc, les compres.

Tot i que l’estiu “no ha estat fàcil”, va dir Camp, la variació interanual del nombre de turistes és del 2%. Davant d’aquestes xifres preveu tancar el 2018 amb un increment del 2,1%, que era l’objectiu que es va fixar. 

El ministre de Turisme també es va referir als resultats del sector comercial durant l’estiu. Va exposar que, tot i que hi poden haver mesos de caigudes o comentaris “puntuals d’una associació”, les dades d’importacions de mercaderies, del PIB i les entrades d’excursionistes diuen que s’està superant la crisi i que el comerç va “una mica millor”. Camp va recordar que les pèrdues al sector han estat “un degoteig de fa molts anys, no només de les dues legislatures de DA” i va indicar que ara s’ha parat la davallada i comença un “petit creixement”. Així, va declarar que la reconvesió del sector i la millora de la competitivitat han de venir de la mà del Pla estratègic de turisme de compres. Va recordar que cal temps perquè aquest doni el seu fruit i que el canvi es veurà en els propers cinc o set anys. Camp va defensar que hi ha un full de ruta marcat i que abans de final d’any es farà balanç de les accions fetes aquest 2018 i es treballarà en les que s’emprendran el 2019.

L’Andorra Shopping Festival preveu portar un 3,3% més de turistes

Una nova edició de l’Andorra Shopping Festival tornarà des de l’1 fins a l’11 de novembre. L’esdeveniment té per objectiu créixer un 3,3% en turistes i un 4,3% en excursionistes (el que suposa un augment del 4% en el nombre de visitants, és a dir, 12.776 persones més). El ministre de Turisme, Francesc Camp, va explicar que aquest any hi haurà el pont de Tots Sants, que ha de permetre créixer més del que és habitual. “És un esdeveniment consolidat, amb una oferta clara”, va dir.

Per assolir aquests objectius, s’ha destinat a l’acció 625.000 euros, 392.000 per a la comunicació a Espanya i França; 38.000 euros per a la campanya interna a Andorra; i 195.000 euros per a l’organització d’esdeveniments. Així, s’han organitzat animacions als carrers i tallers per a infants. A més, s’ha programat l’activitat de beauty room, una marató fotogràfica i accions d’art al carrer. En relació a les activitats artístiques, Anna Mangot, Samantha Bosque i Zoe pintaran sis vestits ubicats en diferents zones comercials i posteriorment es projectarà un mapping sobre aquestes obres d’art. Durant l’Andorra Shopping Festival també tornaran les jornades gastronòmiques Andorra a Taula (amb més de 30 restaurants participants) i accions amb grans marques col·laboradores, com ara Disney (que serà present amb una caseta de Mickey Mouse a la plaça del Poble), GoPro, Razor i Ninebot by Segway, Appeltiser i l’equip del Morabanc Andorra. La campanya tindrà un microsite específic i també es durà a terme un sorteig. Camp va recordar que iniciatives com aquesta pretenen recordar que Andorra és un destí de compres.

D’altra banda, i preguntat per la competència que pot suposar el forfet únic de les estacions d’Aragó, el ministre va remarcar que Andorra està molt ben posicionada i que això no ha de suposar una pèrdua de competitivitat. A més, va confiar en les estacions a l’hora de decidir sobre l’ampliació de l’oferta de forfets.

estiu
assoleix
previsions
tanca
turistes
Número de vots: 253
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic