Diari digital d'Andorra Bondia
En les al·legacions presentades al Tribunal, la síndica, Roser Suñé, explica que s’està estudiant una reglamentació escrita del fons.
En les al·legacions presentades al Tribunal, la síndica, Roser Suñé, explica que s’està estudiant una reglamentació escrita del fons.

Nou toc d’alerta al Consell General i al Raonador pel fons mutual


Escrit per: 
M. S. / Foto: Facundo Santana

El sistema de fons mutual que tenen el Consell General i el Raonador del Ciutadà, d’acord amb el qual es reté l’1% del salari als treballadors d’ambdues  institucions, i al mateix raonador en el cas de la segona, per cobrir la part de les incapacitats temporals no cobertes per la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS), no tenen cap base legal sobre la qual se sustentin ni cap normativa que en reguli el funcionament ni determini els drets i les obligacions que generen. 

Així ho assenyala el Tribunal de Comptes en l’informe relatiu als treballs de fiscalització corresponents al tancament de l’exercici 2019 del Consell General i del Raonador del Ciutadà, observacions que, igual com la relativa a la no-inclusió al passiu del balanç de les provisions per atendre els compromisos  contrets derivats del complement de pensions de jubilació que satisfà als seus treballadors feta al Consell General, es van repetint exercici rere exercici  sense que cap de les dues institucions hi posi remei.

De fet, en les al·legacions presentades al Tribunal de Comptes, el raonador, Marc Vila, es limita a dir que des de la institució “prenem nota de la  necessitat de formalitzar una normativa que reguli el funcionament del referit fons mutual”, mentre que en el cas del Consell General, la síndica, Roser Suñé, explica que tot i la manca d’una regulació escrita formal i bàsica de funcionament, l’operativa de gestió així com els criteris i les condicions a l’hora d’atorgar les prestacions complementàries “han estat sempre basats en una pràctica no reglamentada però abastament coneguda per totes les parts”. En aquest sentit, i després de recordar que “es veu positivament i està en estudi la reglamentació escrita del funcionament d’aquest fons mutual”, Suñé remarca que “la  situació actual i els antecedents disponibles porten que no es plantegin dubtes quant als drets i obligacions generats per cadascuna de les parts”.

D’altra banda, en l’informe, l’organisme fiscalitzador evidencia que el Consell General va efectuar l’any 2019 contractacions directes per un import global  de 178.782 euros sense que hi hagués cap informe tècnic previ que justifiqués adequadament que podien acollir-se a aquesta forma d’adjudicació. 

Concretament, les despeses assenyalades pel Tribunal de Comptes, que incideix en el fet que el Consell General manté contractes de serveis la durada dels quals supera els sis anys que estableix la Llei de contrac-tació pública, corresponen a la contractació de primes d’assegurances (36.954 euros), prestació de  serveis (una de 37.614 euros i una de 17.052), subministraments diversos (un contracte de 28.660 euros i un de 8.825), serveis de manteniment (11.347 euros), serveis de neteja (18.651 euros) i serveis fotogràfics (19.688 euros). Es tracta de despeses que, a criteri del Tribunal de Comptes, són totes “susceptibles d’ésser contractades mitjançant concurs públic”.

En les al·legacions presentades a l’informe, el Consell General justifica cinc d’aquestes despeses contractades de forma directa sense el concurs corresponent. Així, quant als 36.954 euros abonats a la companyia Andorrana d’Assegurances, s’afirma que corresponen a una pòlissa que es va subscriure l’any 1985 juntament amb el Govern, si bé s’explica que a dia d’avui ja s’ha iniciat el procediment de licitació d’un nou concurs per contractar les diferents  cobertures d’assegurances.

Pel que fa als 18.651 euros pagats a Pronet SL, el Consell General explica que corresponen a un contracte per la neteja dels jardins i de les zones  perifèriques de la Casa de la Vall que s’ha anat renovant,  i manté que “s’estudia la forma d’integrar-lo en un projecte global de neteja i manteniment dels  exteriors de la seu”. En relació amb la contractació de Gespro Project & Facilities Management es manté que el juliol de l’exercici 2019 es va adjudicar a  aquesta empresa el manteniment de la seu del Consell General a través d’un concurs, mentre que pel que fa als 17.052 euros satisfets a Temporal Quality es precisa que l’empresa va ser contractada a finals del 2018 per a la cobertura d’una baixa per malaltia, una situació que “s’ha anat allargant en el temps”.

Finalment, en el cas dels serveis fotogràfics, s’explica que el maig del 2019 es van adjudicar a l’empresa Visual Eduard Comellas i que l’informe tècnic  corresponent ja es va trametre al Tribunal de Comptes durant l’auditoria. Quant als tres pagaments restants, el Consell General manté que es va procedir a la contractació directa atenent que habitualment aquesta tipologia de despeses no excedeix l’import corresponent als contractes menors, fet que fa possible l’adopció d’aquesta forma d’adjudicació, o per la dificultat que presenta promoure la concurrència quan es tracta de contractacions amb un ampli marge de subjectivitat.

toc d’alerta
Consell General
Raonador
fons mutual
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic