Diari digital d'Andorra Bondia
Problemes informàtics dificulten de nou les exportacions a països tercers
Problemes informàtics dificulten de nou les exportacions a països tercers

Problemes informàtics dificulten de nou les exportacions a països tercers


Escrit per: 
M. S. C./J.R./E.G. / FOTO:J.G.

Uns problemes informàtics a la Duana andorrana estan dificultant les exportacions de productes a països tercers, és a dir els que s’envien a fora de la comunitat europea o als que formen part de la comunitat però no són ni Espanya ni França. Segons van confirmar diverses fonts, l’origen de tot plegat és el sistema informatitzat europeu de trànsit, un programa que es va adquirir a la Unió Europea (UE) i que permet interconnectar tots els països per saber el tràfic de cadascun. El fet és que des de dijous passat els duaners no hi poden accedir. Algunes fonts van assegurar que aquesta circumstància impedeix fer enviaments en trànsit. 

Així, des del sector es va indicar que, per exemple, en el cas d’una venda als Estats Units la mercaderia no pot sortir del Principat. Aquesta situació també es va confirmar des de l’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants d’Andorra (ATMCA). L’entitat va explicar que per a l’exportació de productes a un país que no és ni França ni Espanya la Duana genera un document intern, del qual s’envia una còpia a la Unió Europea, a Brussel·les. “El problema, ara, és que no es pot generar aquest document i tota la mercaderia que ha d’anar en trànsit es queda bloquejada”, va assenyalar. Altres fonts van explicar que hi ha un procediment de socors en cas d’errada, que consisteix a fer la paperassa de forma manual. Amb tot, indiquen que es tracta d’un sistema molt antiquat que no és acceptat per gairebé cap duana, encara que estarien obligades a fer-ho. Aquestes fonts van assegurar desconèixer si hi ha un volum important de productes sense despatxar, però van afegir que és de preveure que quatre dies de parada tinguin uns efectes negatius. 

Des de l’Associació de Transportistes es va afirmar que aquest problema afecta sobretot les vendes per internet i que estan en trànsit i es va apuntar que ja hi comença a haver un volum important de mercaderies bloquejades a la Duana. Així mateix, es va indicar que la situació no es resoldrà tan bon punt el programa torni a funcionar, perquè quan això passi caldrà entrar-hi tot un volum d’informació que no tots els duaners estan habilitats per fer. Per aquest motiu, l’entitat va reclamar que es trobi una solució ràpida al problema i que es destini el màxim de personal possible a desbloquejar la situació. A més a més es va insistir que, encara que no és fàcil, si la resolució de l’errada va per llarg es posin en marxa processos de socors o manuals. Si el problema pot estar solucionat a curt termini, se sol·licita que es prepari personal perquè la situació torni a la normalitat com més aviat millor.

Tot i així, altres fonts properes a la Duana van destacar que els productes a països tercers poden circular amb normalitat i no troben dificultats per sortir del país. En aquest sentit van exposar que es fan els tràmits manualment per després introduir-los al programa informàtic, un cop aquest torni a estar operatiu.

Problema del comerciant

La fallada del sistema informàtic no comporta cap problema per als transportistes però sí per als comerciants, que veuen com l’enviament de la mercaderia es retarda. Això pot tenir un efecte negatiu per a l’empresa en qüestió pel que fa a imatge o fins i tot pot succeir que el client la refusi. Per aquest motiu, des de l’ATMCA es va declarar que “com que han passat tants dies ja comença a ser preocupant”.
Altres fonts van explicar que en el passat ja s’han produït problemes d’aquest tipus, encara que no gaire sovint, i es restauren aviat. Aquest darrer és l’episodi en què l’errada s’ha allargat més en el temps, motiu pel qual es qualifica la situació de “lamentable”. Algunes de les empreses del sector van explicar que han fet reclamacions a la Duana sobre aquesta qüestió però la resposta només ha estat que el sistema no funciona.
Ahir no es va poder obtenir cap resposta del Govern sobre aquest problema.

Modernització

El Sindicat de Funcionaris de Duana (SFD) s’ha referit en diferents ocasions a la necessitat que hi hagi una “modernització” del cos per portar a terme les tasques que té encomanades. En aquest sentit, el secretari primer de l’SFD, Josep Sinfreu, va recordar que es reclama que es faci un “diagnòstic” o un estudi tècnic a càrrec d’una empresa especialitzada per determinar els canvis que s’haurien d’introduir en l’àmbit informàtic perquè hi hagi una millora tant en la gestió dels nous impostos com en la realització dels tràmits que es fan a les duanes.
Sinfreu va insistir de nou que “el sistema informàtic no és àgil” i que els funcionaris han de procedir en determinats moments a fer les declaracions manualment, fet que incrementa considerablement la seva feina. “Es va dir que les declaracions manuals no haurien de créixer, però el cert és que sí que ho han fet en algunes ocasions”, va indicar Sinfreu. 

 

Andorra
Duana
exportació
trànsit
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic