Diari digital d'Andorra Bondia
La presentació del Pla estratègic de comerç ha tingut lloc al Centre de Congressos de la capital.
La presentació del Pla estratègic de comerç ha tingut lloc al Centre de Congressos de la capital.

Professionalitzar el comerç, el gran repte per avançar en competitivitat


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: SFGA

La millora de l’atenció al públic és un dels grans reptes que té avui el sector comercial per avançar en competitivitat. Així s'ha posat de manifest aquest matí en la presentació del Pla estratègic de comerç que ha tingut lloc al Centre de Congressos d’Andorra la Vella. I per aconseguir-ho cal professionalitzar el sector tant a nivell de la gestió, treballant amb “xifres i històrics”, com dels treballadors, millorant les seves condicions de vida tant pel que fa als lloguers com als salaris. És el que ha expressat Maria Segarra, la directora de la consultoria encarregada de fer la diagnosi de la situació en aquest àmbit a partir d’un treball de camp realitzat durant el mes de juliol.  

"No tot passa per incrementar salaris"  
També el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, ha assenyalat que la millora de l’atenció al client “és la part que ens acaba de faltar per tenir el cercle complet”. Toca fer un esforç” perquè a Andorra hi ha bon producte i bones empreses capdavanteres que no tenen res a envejar a les d’altres indrets. 

La recepta per aconseguir aquesta professionalització és que els empleats estiguin “més formats” i tot i que augmentar els salaris hi pot ajudar “per fidelitzar els treballadors” i poder així “retenir talent”, tenint en compte el dèficit de mà d’aobra al país, “no tot passa” per apujar sous, ha assegurat Gallardo. A més, cal tenir en compte que “els increments salarials s’han de poder fer en moments en què l’economia està del tot recuperada”, ha afegit. I ara no és encara el moment donat que “sortim d’un període de crisi”. En aquest sentit, ha recordat els esforços que ha fet tant el Govern com els empresaris per mantenir els llocs de treball tot i la situació de dificultat derivada de la pandèmia. Encara en relació amb els treballadors, tant Segarra com Gallardo han fet notar que actualment n’hi ha que prefereixen cobrar 200 o 300 euros menys a canvi de tenir més temps lliure perquè en l’escala de valors prima tenir una major qualitat de vida. 

Comunicació i molbilitat
Altres reptes que es plantegen en aquest nou Pla estratègic de comerç és la necessitat d’atraure noves marques i el de millorar la comunicació. Sobre aquest últim punt, Segarra va manifestar que cal fer descobrir als clients que l’experiència de compres a Andorra és gratificant i que forma part d’una experiència global d’oci en la qual les compres tenen una part important. El pla també aborda la necessitat de continuar transformant l’espai urbà i millorar la mobilitat interna i els accessos al país. En aquest sentit, tant Segarra com Gallardo es van referir a la posada en marxa l’aeroport d’Andorra-La Seu. 

Per al ministre, la innovació, la competitivitat i l’experiència de compres són els tres eixos bàsics d’aquest pla. Per fer-ho es crearan tres comissions de treball. La primera que entrarà en funcionament serà la del retail hub, un espai de reflexió dels actors del sector que servirà “per aterrar iniciatives”. La primera reunió tindrà lloc el proper 2 de febrer. 

El 46% del Pla estratègic de turisme de compres, acomplert
El Pla estratègic de compres dona continuïtat al Pla estratègic de turisme de compres, una estratègia que es va dissenyar al 2015 i que ha servit com a punt de partida d’aquest nou Pla estratègic de comerç. Així ho han fet notar tant la consultora Maria Segarra com el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo. Després de dis anys de la seva realització, el 46% de les accions proposades en aquell pla s’han acomplert, segons ha indicat Segarra, que va fer un repàs d’algunes d’aquestes línies estratègiques que s’han implementat durant aquest període i que ara són punts forts que s’han de tenir en compte a l’hora de continuar avançant en la proposta comercial. Així, en l’aspecte de trasformació i millora de l’entorn urbà ha destacat aspectes com ara la pacificació de l’espai urbà, les noves àrees residencials, els nous pols d’atracció com ara el Casino o el projecte Caldes i els nous projectes comercials com la zona del Fener o Epizen. 

En l’àmbit de les empreses, ha assenyalat l’aterratge de nous operadors i iniciatives sobretot en l’àmbit de la restauració. També ha fet una menció específica a l’especialització constant en l’esport, una iniciativa que al seu parer cal comunicar més i millor. Igualment, ha apuntat, pel que fa als clients, els nous tipus de residents que s’estan instal·lant al país amb poder adquisitiu, així com la concentració dels turistes sobretot en determinades dates. 

Quant als punts febles, ha incidit en la incertesa que povoca al comerç al detall la implementació de grans superfícies comercials i un cert esgotament del model de negoci tradicional, tenint en compte, a més, que el preu ja no pot ser l’únic atractiu per captar clientela. També ha esmentat en l’apartat sobre les condicions per competir del comerç la forta dependència externa d’Andorra.  

atenció al client
comerç
repte
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic