Diari digital d'Andorra Bondia

“S’haurà de replantejar el model turístic, sobretot pel canvi climàtic”


Escrit per: 
M.M.


El consultor de l’OMT Geoffrey Lipman, que va oferir una de les ponències del Summit, es mostra convençut que cal modificar el model turístic a causa de l’impacte del canvi climàtic.

Lipman assegura que, de la mateixa manera que la crisi ha afectat profundament el turisme del Principat, un cop s’acabi la recessió aquest sector serà un dels primers de recuperar-se i avisa que cal aprofitar la situació actual per plantejar-se nous models de desenvolupament.

El nombre de visitants d’Andorra ha experimentat una davallada d’aproximadament el 20 per cent en els últims cinc anys. ¿Aquesta situació és assimilable a la dels països veïns o la d’altres estats del món o considera que al Principat és més accentuada o més preocupant?
Tota reducció és excessiva quan un país basa el creixement econòmic en el turisme, i a Andorra és clar que el turisme forma part d’aquest creixement. En aquest sentit, qualsevol disminució és un drama. Però en els últims divuit mesos hi ha hagut una recessió molt important, i quan hi ha recessió el primer que se’n va és el turisme. En contrapartida, també és el primer que torna quan arriben els temps de bonança. En aquest sentit, no crec que aquesta davallada sigui específica d’Andorra en aquest període de crisi econòmica.

 

¿I si ens remuntem al 2005 i al 2006, quan hi va haver una disminució de visitants del 5,3 i del 2,8, respectivament?
En aquests dos primers anys pot ser que fos una situació específica d’Andorra, però en els últims ha estat la norma a tot arreu.

 

¿En un país amb una població de prop de 80.000 habitants i amb una afluència turística de més de 10 milions de visitants anuals, creu que és possible tornar a créixer quantitativament?
Sí que hi ha marge, però s’ha de créixer d’una manera intel·ligent, tenint en compte la petjada ecològica i les limitacions de capacitat que té cada indret. És cert que Andorra és un país petit, però hi ha molta muntanya i s’ha de pensar que s’ha de créixer d’una manera verda, ètica i de qualitat. I també s’ha d’incloure la participació ciutadana. Cal demanar als ciutadans si volen un creixement més gran.
Finalment, cal tenir cal tenir un pla de creixement, però s’ha de mesurar i comparar sempre amb el pla de la petjada ecològica, que s’ha de tenir molt en compte.


¿Cal un canvi de model en el turisme, tant a Andorra com a escala global?

Hi haurà d’haver un canvi de model en el turisme, i en tot, sobretot per la qüestió climàtica. El 2013 haurem de fer un ús molt més racional de l’energia: haurem fer servir menys energies del cel, com ara el carbó i el petroli, i més energies del paradís, que serien l’eòlica, la solar, la nuclear... També cal tenir en compte la tecnologia. En un futur tindrem graelles, edificis, cotxes intel·ligents, per utilitzar l’energia d’una manera més racional.
Tampoc no hem d’oblidar la inclusió social –el que es faci ha de ser beneficiós per a tothom– ni la conservació de la biodiversitat, perquè si fem alteracions nosaltres mateixos limitem els recursos de menjar i d’aigua que tenim. També hi ha altres factors que faran canviar el model, com ara l’econòmic, però sobretot estarem condicionats pel clima.
Actualment és necessari tenir en compte altres dimensions de sostenibilitat. En aquests moments, hem de partir d’una base que no inclou tres elements, com fins ara, sinó quatre. Abans un pla havia de ser econòmicament, mediambientalment i socialment sostenible, però ara mateix cal afegir-hi un altre element: l’aspecte climàtic.


Partint d’aquesta base, ¿quin futur té un tipus de turisme com el de la neu?

En primer lloc, si a Dubai han creat entorns molt bons amb neu artificial enmig de deserts no veig per què Andorra no podria crear un sistema semblant, ja que, de fet, els sistemes que generen neu artificial cada vegada tenen més en compte el medi ambient.
En segon lloc, en el cas que no hi hagi neu també es tracta d’adaptar-se. Si Andorra decideix que el seu turisme, en un futur, serà diferent, cal pensar en altres tipus d’oferta. Per exemple, Andorra és una gran destinació de compres, així que s’hauria de plantejar el futur com a destinació de compres. També s’ha de tenir en compte el potencial ecològic, per la natura que hi ha o l’ambient net. Així mateix, cal analitzar totes les coses complementàries a la neu que es poden oferir, com per exemple activitats d’esport d’hivern o patinatge. Finalment, hi ha la innovació, un punt en què s’ha fet molt èmfasi durant aquest Summit. Estaria bé reunir un grup de joves i parlar de com veuen el futur i de com pensen que podrien ajudar.

 

¿Creu que l’ecoturisme pot ser clau per al futur del Principat, com ho és en altres països?
És molt perillós fer prediccions sobre el futur d’altres països, però el que puc dir és que Andorra té la mateixa capacitat que qualsevol altre lloc per desenvolupar el seu turisme. Amb les muntanyes que hi ha, pot ser una destinació de muntanya, ecològica, rural, de compres, de conferències... Andorra té moltes possibilitats com a país i el que cal determinar és quina d’aquestes possibilitats ha de ser la dominant en un futur, en un món on les emissions de carboni ens limiten cada cop més.
Per tant, cal pensar com es vol estimular el turisme perquè tingui un impacte al màxim de positiu sobre l’economia. El repte és diversificar l’economia perquè el turisme resulti menys afectat en els períodes de recessió, ja que si l’economia depèn massa d’un tipus de turisme el país pot quedar més tocat en moments de crisi.

¿Preveu una recuperació del turisme andorrà, paral·lela a la recuperació econòmica, encara que no es faci un canvi de model?
Encara que no es faci res, segur que el turisme andorrà es recuperarà amb la fi de la crisi. Potser no passarà tan ràpidament com es voldria, però es recuperarà. Ara bé, la recessió suposa una bona oportunitat perquè la gent es replantegi el model de desenvolupament turístic i econòmic.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte