Diari digital d'Andorra Bondia

Un expert suggereix que Andorra hauria d'ampliar les seves relacions exteriors més enllà d'Espanya


Escrit per: 
Agències/Foto: N.M.

L'especialista en el món empresarial, Pankaj Ghemawat, ha exposat els seus coneixements aplicant-los al cas andorrà i per a això ha fet una anàlisi del nivell de globalització del Principat. Ha indicat que les relacions comercials estan sobretot establertes amb Espanya, i més concretament amb Catalunya, mentre que França i la resta de la UE estan poc considerades en el panorama comercial andorrà.

Els suggeriments del professor Ghemawat en matèria empresarial han estat molt clars. Coneixent la situació de globalització de molts països en concret, el professor ha opinat que l'enfocament que té Andorra cap a Espanya hauria d'ampliar-se a altres fronteres i establir relacions comercials amb la resta d'Europa i del món. Ha explicat que aquesta estreta relació, sobretot amb Catalunya, s'evidencia també amb els visitants que rep el país, i que ve donada per la proximitat geogràfica però també per les similituds culturals com, per exemple, la llengua. Una de les mesures que ha proposat ha estat estudiar si realment és positiu aquest clar enfocament cap a Catalunya, i si es considera que ho és, potenciar-ho encara més, però obrir horitzons també cap a altres països.

L'expert ha assegurat que els seus coneixements i les anàlisis que fa de les xifres l'han dut a observar que les relacions d'Andorra estan massa localitzades, i concretament que ho estan més del que caldria esperar amb Espanya, però menys del que s'esperaria amb França. Ha opinat que 'hi ha llocs on Andorra hauria d'anar una mica més enllà i centrar-se en altres zones ja que les economies més properes, en les que està basada, poden tenir problemes'. A més ha proposat reduir el que ha anomenat 'la distancia interna', és a dir, la paperassa per a les relacions amb altres països.

La ponència del vicepresident de COMSA-EMTE, Carles Sumarroca, ha estat presentada pel president de Crèdit Andorrà, una de les entitats patrocinadores de l'esdeveniment, Antoni Pintat. Sumarroca ha parlat de la fusió de les dues empreses familiars que formen COMSA-EMTE i ha dit que no sap si es pot considerar innovar però que, en tot cas, ha estat una bona manera per créixer com a empresa. Sumarroca ha explicat que l'experiència viscuda és molt positiva i recomanable, però sempre tenint en compte que es donin uns factors concrets adients. Ha destacat que cal una estrategia de negoci, valorar si el resultat de la fusió serà millor que la suma dels trossos per separat i també s'ha de valorar que les característiques culturals siguin similars perquè les estructures organitzatives siguin assumibles.

D'altra banda, Sumarroca ha posat èmfasi en el fet que el somni d'una empresa familiar, del que vol arribar a ser i el que té per objectiu aconseguir, és el que pot definir-se com a pla estratègic de l'empresa, simplement donant-hi forma, i que suposa el motor per tirar endavant el projecte.

A més de les ponències de Sumarroca, Ghemawat i Esteve, s'hi ha afegit com a promotor d'Illa Carlemany, Estanislau Sangrà, que ha fet una exposició del centre comercial, tot indicant que es pot considerar innovador pel fet que es tracta d'un model d'èxit a l'exterior importat a Andorra, però no per altra cosa. Ha dit que el model del comerç és bàsic a Andorra i que per tant el projecte d'Illa Carlemany parteix més aviat de la lògica aplicada al terreny del que es disposava en la zona més comercial d'Andorra. Com a valoració del primer any del centre, s'ha mostrat satisfet per les xifres esperançadores de visitants ja que han anat augmentant tot i que el turisme al país pateixi una davallada.

Quant al concepte d'innovació, Sangrà ha aclarit que és un punt clau per a qualsevol empresa que vol tirar endavant i fugir de la crisi, 'que està a tots els manuals', però que sovint costa trobar si un pot ser innovador o no, per això ha recordat la teoria d'un anglès que assegura que tothom té la capacitat de ser creatiu, però que s'ha de trobar la matèria en que ho pot ser. Aquest ha estat l'eix central de la taula rodona en que han participat els empresaris, moderats pel president de l'Associació Espanyola de Directius, Ramon Adell. Tots han coincidit en la importància de la innovació, i han remarcat com a necessitat que el Govern hi col·labori. D'aquesta manera, han opinat que són les empreses les que han de ser innovadores, però des de l'Administració se'ls poden posar les coses més fàcils amb la creació d'un marc legal que propiciï el desenvolupament de les empreses. El moderador de la taula, Ramon Adell, ha explicat que des de Govern 's'han de crear marcs legals que permetin ser competitius amb els nostres veïns', en referència a l'altre eix del debat, que ha estat la competitivitat de les empreses.

Número de vots: 7
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic