Diari digital d'Andorra Bondia
Vall Banc comença a operar i registra la retirada de prop d’un milió d’euros
Vall Banc comença a operar i registra la retirada de prop d’un milió d’euros

Vall Banc comença a operar i registra la retirada de prop d’un milió d’euros


Escrit per: 
J.R./P.G.

Vall Banc va començar ahir la seva activitat, i ho va fer “amb absoluta tranquil·litat i normalitat”, segons va explicar el president de l’entitat, César Goya­che, que va dir que això és una bona notícia no tan sols per al mateix banc, sinó per al conjunt de la plaça financera andorrana. Durant el dia les quatre oficines de la nova entitat van atendre al voltant de 300 clients, que van fer operacions bancàries habituals com ingressos, reintegraments o transferències. “Més de la meitat el que han fet és informar-se i veure les seves posicions”, va dir Goyache. 
La retirada de diners del banc va ser ahir “poc significativa i per un import lleugerament superior al que ha estat habitual en els últims mesos”, situant-se en prop d’un milió d’euros, mentre que també es va registrar ingressos per un valor d’uns 100.000 euros, i fins i tot es van obrir alguns comptes nous. Goyache va qualificar d’“excel·lent” el treball fet pels empleats durant els últims mesos per informar i tranquil·litzar els clients. El president de Vall Banc va indicar  que comencen a competir com qualsevol banc, si bé amb el repte específic de “recuperar la confiança de 25.000 clients”, cosa que confien a assolir 
amb “qualitat, servei i competitivitat”.

Demanda dels afectats
La plataforma de clients Afectats BPA va presentar divendres passat una demanda en nom dels titulars de 45 milions d’euros en accions preferents contra l’AREB i l’INAF en què impugnen la resolució de l’entitat aprovada el 21 d’abril passat, que amortitza totalment els instruments financers i les emissions que computen com a recursos propis de BPA, segons van anunciar els lletrats de la plataforma.
La plataforma justifica la demanda per quatre motius. D’una banda, considera que els criteris aprovats per l’AREB per determinar la valoració econòmica de BPA “són poc transparents i tendenciosos i s’ha aconseguit el valor econòmic negatiu de l’entitat”, i de l’altra, també s’insisteix en la “manca de transparència en el procés de selecció dels experts independents que han intervingut en la valoració de BPA”. 
Així mateix, també s’incideix en la “manca d’imparcialitat, capacitat i idoneïtat dels experts independents que han intervingut en el procediment de valoració”, i en el fet que s’apliqui el valor raonable de les partides de l’actiu i passiu de BPA en data de transmissió com a criteri per avaluar el tram d’instruments de capital de l’entitat susceptible de ser utilitzat, i no el de la valoració de l’entitat amb criteri de continuïtat del negoci. Finalment, des de la plataforma s’informa que totes aquelles persones que estiguin interessades a impugnar la seva classificació i bloqueig del compte tindran un termini de quinze dies per fer-ho, a comptar de la data de comunicació escrita que l’AREB ha de fer individualment a cada client per informar-lo d’aquest aspecte.
D’altra banda, i després de constatar el compliment dels tràmits necessaris requerits per entrar a formar part de l’entitat, l’Associació de Bancs Andorrans (ABA) va informar ahir en un comunicat que incorpora entre els seus membres Vall Banc SAU, operativa des d’ahir.
El ministre de Finances, Jordi Cinca, va destacar que el fet significatiu és que és el primer dia d’obertura, que s’ha establert la normalitat tenint en compte que la de BPA ha estat una crisi que ha posat en perill el sistema financer del país. Així mateix, va destacar que els clients han pogut conèixer la situació en què està el seu compte i com recuperar els diners. 

“Això és un atracament. He perdut 613.000 euros”

El conseller delegat de l’Agència Estatal de Resolució d’Entitats Bancàries (AREB) i president provisional de Vall Banc, César Goyache, explicava ahir que la primera jornada de l’operativa de Vall Banc s’havia desenvolupat en plena normalitat i amb un degoteig de clients des de primera hora del matí, però sense cap aglomeració ni cues. Goyache destacava “la tranquil·litat” de la jornada. Potser per la falta d’aglomeracions o la inexistència d’incidents importants sí que es pot qualificar d’un primer dia d’operativa tranquil·la, però aquest adjectiu no és aplicable als ànims dels clients que sortien de les oficines de Vall Banc, molts dels quals en sortien amb les butxaques buides perquè fins a finals de mes no podran retirar tot el que volen retirar i veuen com després de catorze mesos i amb una marca nova encara els posen límits per gestionar els seus diners. De fet, alguns sortien escandalitzats. “Això és un atracament a mà armada. Acaben de dir-me que he perdut 613.000 euros! Jo ho solucionaria entrant amb una pistola”, deia enfadat un dels clients, que evidentment no va donar la seva identitat, sortint de l’oficina de Vall Banc de la plaça Rebés. De la mateixa oficina sortia Dolors Díaz, que va explicar que l’empleada li havia comunicat que fins a finals de mes no podrà retirar diners del seu pla d’estalvis. “Després de més d’un any encara no puc treure els diners, ¿però amb qui m’he de barallar? Els treballadors són els principals perjudicats, hauran de buscar-se algun psiquiatre per poder passar tot el que estan passant”, va manifestar, mostrant-se comprensiva. 
A l’oficina central del que era Banca Privada, ara Vall Banc, a l’avinguda Carlemany, José Nuno es queixava perquè tampoc li havien deixat retirar tots els diners i havia d’esperar a finals de mes. “Tinc ganes que es resolgui i, quan pugui, sí que els trauré tots d’aquí”, va explicar.  Per la seva banda, Pere C., de 73 anys, va manifestar que donarà un vot de confiança a Vall Banc i que no tancarà el seu compte en aquesta entitat. “Perquè tinc diners en tots els bancs del país per poder tenir facilitats en la feina i poder pagar en uns i en altres”, va dir. “He vingut perquè em confirmin que el producte en què vaig invertir era de baix risc, com m’havien informat des de BPA, i m’han confirmat que sí. Tampoc no tinc cap fortuna, però me’n vaig més tranquil”, va explicar aquest exfuncionari francès, que valora positivament que els empleats de l’oficina amb els quals sempre ha tractat siguin els mateixos. 
En general, però, la voluntat de la majoria dels clients entrevistats és, quan en puguin disposar, treure tots els estalvis ingressats en diferents fons. Pocs mostren confiança per deixar-los a Vall Banc. 

 

 

 

 

Vall Banc
plataforma de clients Afectats BPA
ABA
AREB
INAF

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte