Treball constant i decidit si volem turisme xinès
L’Empresa Familiar Andorrana (EFA) va organitzar ahir al matí la conferència El turisme xinès a Europa: un escenari al qual Andorra no pot renunciar. En la xerrada, un empresari xinès va anunciar que té com a objectiu portar 20.000 turistes d’aquest país al Principat cada any. Aquest repte es pretén vehicular mitjançant el Golden Bridge, un projecte cultural d’intercanvi d’activitats entre la Xina i Andorra per donar a conèixer així el potencial del turisme del gegant asiàtic. Sens dubte seria una gran notícia que aquesta iniciativa es fes realitat, però abans de fer volar coloms cal ser realistes. En aquest sentit, el ministre de Turisme i Medi Ambient, Francesc Camp, ja va anunciar el desembre passat que durant els propers anys es vol fer una gran aposta pel mercat xinès, però amb visió a llarg termini per captar inicialment entre 1.000 i 2.000 turistes. Si aquest és el tipus de turisme que volem —potser això mereixeria un altre debat—, cal treballar fermament davant un mercat complex per la seva dificultat d’accés i per l’enorme competència que hi ha entre països. I sobretot, aquesta feina ha de ser decidida i constant si es vol obtenir els fruits esperats. No oblidem l’experiència fallida del mercat rus.