Diari digital d'Andorra Bondia
Els preus de les habitacions són els mateixos de l’any passat, diu Daban.
Els preus de les habitacions són els mateixos de l’any passat, diu Daban.

Els hotelers veuen el Cirque com una “bona palanca” per atraure visitants


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: Facundo Santana

“Com ha passat en les set edicions anteriors ha tornat a quedar clar que el Cirque és una bona palanca per atreure visitants.” Així ho va declarar el president de la Unió Hotelera d’Andorra (UHA), Jordi París, referint-se a la repercussió de l’espectacle a nivell hoteler. Es tracta d’un atractiu més que possibilita l’arribada al país de visitants durant el mes de juliol, un mes que necessita aquest tipus de propostes que, juntament amb les esportives, per exemple, tenen la capacitat de fer venir gent, va afegir. 

En aquest sentit, el CEO de Daguisa Hotels, Jordi Daban, va dir que l’espectacle del Cirque du Soleil, ha permès “tenir una ocupació altíssima el mes de juliol”. I des de fa anys que és així perquè l’espectacle del Cirque, a diferència d’altres, és per a un públic de totes les edats, “des dels 6 fins als 90 anys”. I, a més, s’adreça a tipologies molt diferents de públic: tant és per a parelles com per a famílies amb fills. “És molt versàtil”, a diferència d’altres propostes que van adreçades a un perfil més concret de clients. En el seu cas, va assegurar que han pogut vendre força entrades i això els ha permès tenir obert un establiment al 100% gràcies al Cirque du Soleil. I no se n’amaga: “Soc un aférrim defensor d’aquest espectacle”. Creu que va molt bé fer el paquet d’habitació més entrada al Cirque “perquè així tens més oferta”. Sí que reconeix que “cada vegada hi ha potser menys habitació i més venda a través d’agència o d’altres”. Un altre element que va posar sobre la taula és que el preu és molt assequible. I sobre l’espectacle en concret, que “et pot agradar més o menys, però això és una qüestió de gustos”. 

El juliol, millor a ciutat
Pel que fa al balanç de les ocupacions del passat mes de juliol, quan es va assolir una mitjana del 63,62%, tot i que han estat superiors a les de l’any passat i també a les 2019, París va assenyalar que des del sector “s’esperava més ocupació”, i sobretot clients semblants als de l’any passat, i això no ha estat així. París ho va explicar d’una manera molt gràfica. I és que amb les ocupacions de l’estiu del 2020 i 2021 hi va haver “com un efecte explosió” i la sensació dels hotels oberts va ser aquesta: “hem triomfat com la coca-cola”. Però hi ha factors que han jugat en contra, com ara que hi hagi molts més destins turístics oberts que l’any passat encara no ho estaven. En relació amb això, va dir que “no hem aconseguit retenir el client francès, que l’any passat va fer fins a tres estades al Principat”, per exemple.

Per la seva banda, Daban va fer una lectura amb matisos de l’ocupació del juliol partint de la premissa que “el que no podem pretendre és que el juliol sigui tan bo a la muntanya com a la ciutat. A la ciutat és molt bo perquè hi ha oferta comercial i d’activitats, i a la muntanya rasca una mica”. I, en concret, “rasca” a la banda de Soldeu, Canillo i el Pas de la Casa. I ho diu des de l’experiència, ja que la cadena té establiments hotelers en aquests indrets. En canvi, “funciona molt bé tot el que és la zona de Vallnord pel tema de les bicicletes, no ens hem d’enganyar”, va afirmar.

L’agost, última hora i lent
I què està passant aquest mes d’agost? Segons París, continuen sent optimistes, però explica que ara més que mai depenen de les reserves d’última hora. I és que “l’última hora és més darrera hora”. Així, en el seu establiment aquesta setmana passada estaven rebent força reserves per a aquesta mateixa setmana, per exemple. També Jordi Daban coincideix en aquesta anàlisi de la situació per a l’agost. Així, va apuntar que hi ha moviment, “però és molt lent i d’última hora”. Una tendència que s’ha anat consolidant a causa de la pandèmia. Així, va explicar que amb motiu de la Covid, tant els  hotels com les agències de viatges van treure les condicions de reserva que obligaven els cients, com ara els prepagaments, cosa que ha propiciat que la gent es pugui  permetre viatjar a última hora. Al seu parer, quan l’any que ve hi torni a haver els prepagaments i les obligacions per part del client hi tornaran a haver reserves garantides. 

Tot i que sembla “que l’agost està més parat”, Daban va informar que s’estan mantenint els preus del 2021. En canvi, si tots els hotels baixessin el preu “ompliríem”, però creu que no s’ha de fer i que la política d’aguantar uns preus molt correctes i adequats a les instal·lacions i a les estrelles dels hotels que s’està portant a terme és molt correcta, tot i que costi més omplir els establiments. També va posar en relleu que les estades no són tan llargues i en comptes de cinc dies els turistes se n’estan un parell. De tota manera, va augurar que “a l’agost tindrem un resultat si no igual, similar al de l’any anterior”, un dels millors de la història, diu. També aquí va tornar a posar en evidència que el resultat sempre serà menys bo a la banda de Canillo i més bo a la de la Massana, perquè les activitats d’estiu al sector Grandvalira no estan tan consolidades com les de Vallnord, mentre que a l’hivern és tot el contrari. Pel que fa al Pas de la Casa, va confirmar que no hi ha moviment hoteler, “està molt parat”. 

Aprofitar oportunitats 
L’encariment dels preus dels combustibles i les anul·lacions de vols de companyies aèries per les vagues poden ser oportunitats que beneficiïn la destinació Andorra, va apuntar Jordi París, ja que això pot fer canviar de destí i triar el Principat per venir a passar uns dies de vacances. Sobretot per a aquells turistes de proximitat que estan en un radi d’entre 200 i 400 quilòmetres, és a dir, de la zona de Catalunya, l’Aragó i el Llevant, va especificar. 
És en aquest sentit que el president de la Unió Hotelera  va assegurar que d’aquestes adversitats, “Andorra sempre en surt afavorida”.

hotelers
Cirque
visitants

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte