Diari digital d'Andorra Bondia
La cònsol major d’Andorra la Vella, Conxita Marsol, destaca que s’havien marcat com a prioritat per als primers tres mesos millorar la neteja i la il·luminació de la parròquia i que ja hi han posat fil a l’agulla. A més, començaran a parlar amb els comerciants per acordar si una part de Meritxell ha de ser per a vianants i en el pressupost d’aquest any ja es destinarà una partida per a l’embelliment.
La cònsol major d’Andorra la Vella, Conxita Marsol, destaca que s’havien marcat com a prioritat per als primers tres mesos millorar la neteja i la il·luminació de la parròquia i que ja hi han posat fil a l’agulla. A més, començaran a parlar amb els comerciants per acordar si una part de Meritxell ha de ser per a vianants i en el pressupost d’aquest any ja es destinarà una partida per a l’embelliment.

“El primer pas és decidir si de la Unió a la Rotonda és per a vianants”


Escrit per: 
M.F.

Durant la campanya van posar en relleu que en els tres primers mesos volien dur a terme una sèrie d’accions que creien prioritàries. ¿Quines són i ja s’han començat a implantar?
Sí, el que havíem dit, la neteja de la parròquia. És a dir, endreçar-la i netejar-la, ja que això per a nosaltres és fonamental, i també l’enllumenat. Hi estem treballant, de moment només fa 18 dies, i encara tenim marge per als tres mesos marcats, però ja ens hi hem posat bàsicament en aquests punts i després també parlarem amb els comerciants de l’avinguda Meritxell per decidir la zona que ha de ser per a vianants o no, i a la part alta, quin tipus de tractament, d’acció, hi podem fer. I a l’avinguda d’Enclar també hi farem accions. 

¿Quina era la mancança en aquest sentit, és a dir, creuen que la parròquia estava deixada?
Sí, era el que els ciutadans ens han manifestat i nosaltres també ho hem constatat. Tots els barris de la parròquia necessiten endreçar-se una mica i pel que fa a l’enllumenat, hi ha un dèficit important i això s’ha de solucionar, ja que això ens ho ha manifestat també molta gent. Aviat començarem a fer unes proves a Príncep Benlloch  per donar-hi més enllumenat.

¿Això comportarà molta inversió?
No, perquè en principi aprofitarem les mateixes lluminàries, els mateixos fanals, i afegirem una llum, més cap a la part de la voravia. S’estan fent proves i intentarem fer-ho amb el menor cost possible, però és evident que s’haurà de fer alguna despesa, és clar.

Pel que fa a l’avinguda Meritxell, es reivindica que hi hagi accions des de fa molt de temps, ¿què s’hi pot fer?
Nosaltres veiem dos parts de l’avinguda Meritxell, des de la Rotonda al carrer de la Unió i des de la Rotonda al davant de Pyrénées. La part del carrer de la Unió a la Rotonda, des del nostre punt de vista, s’hauria de fer per a vianants, però el que vam dir, i ho mantenim, és que no ho imposarem. Ara començarem a parlar amb tots els comerciants i propietaris d’aquella zona per veure si estan en aquesta línia i si ho estan començarem a treballar per fer unes modificacions que s’hauran de dur a terme per fer el carrer per a vianants. Paral·lelament sortiran uns estudis que s’estan fent en el pla estratègic del comerç que està realitzant el ministeri que també ens serviran per tenir més referències. 

¿I pel que fa a l’altre tram, de la Rotonda a Pyrénées? 
Veiem difícil que sigui per a vianants i creiem més que anirem cap a unes voravies embellides, amb un altre tractament, més amples, i potser apostarem per una sola direcció de circulació de vehicles. Això és el que parlarem amb els comerciants, els de la part alta també, i acabarem de decidir quin tipus d’intervenció farem. De fet, volem fer un embelliment general de l’avinguda Meritxell i ja ho hem pressupostat per a aquest any. 

¿I quin cost pot tenir aquest embelliment de l’avinguda?
Estem encara tancant el pressupost però no ho sabem. Haurem de demanar pressupostos, fer concursos perquè això es farà per concurs. Però nosaltres entenem que s’ha d’apostar per la qualitat, per l’excel·lència i que la parròquia ha de tornar a lluir i ha de ser atractiva i nosaltres treballarem amb aquesta idea.

Fins ara aquesta remodelació de l’avinguda no s’havia tirat endavant ja que es deia que no hi havia prou diners per afrontar-la, ¿ara es tenen aquests recursos o pot ser un impediment?
 Jo penso que amb imaginació, idees i prioritats es poden fer moltes coses. Crec que ara hi ha disponibilitat; és clar que hem de ser curosos en el moment de gestionar les finances comunals, volem continuar amortitzant deute però és imprescindible fer inversions a la parròquia perquè si no la millorem, si no fem inversions, no tenim cap tipus de retorn i la parròquia hi va perdent i les persones que creuen en Andorra la Vella, que encara hi inverteixen, aniran desanimant-se perquè cal pensar que si tu fas una gran botiga, amb una gran inversió i davant tens una voravia que fa pena de veure, que està bruta, això no pot funcionar. S’ha de generar un entorn adequat perquè tot això provoqui un retorn a la parròquia, que la faci atractiva perquè pugui haver-hi més turistes, es compri millor i, per tant, la inversió és necessària, tot i que s’ha de fer amb coherència.

S’ha parlat molt de buscar sinergies amb Escaldes-Engordany i el fet que siguin del mateix color polític ho pot facilitar, de fet fins i tot s’ha plantejat fer un tramvia...
La idea del tramvia a mi no em desagrada, ja li ho vaig dir al cònsol menor d’Escaldes-Engordany quan va sortir a la premsa. Se’n pot parlar, es pot mirar, hauria de ser una cosa moderna perquè volem una parròquia moderna i creiem que ens hem de diferenciar. Volem una parròquia del segle XXI, tal com vam dir durant la campanya. El nostre primer pas és decidir, definitivament, si de la Unió a la Rotonda és per a vianants; a partir d’aquí, quan ho decideixi la majoria dels comerciants i propietaris, perquè seran ells qui ho decidiran, ja veurem quin tractament té l’avinguda, com ho fem, com es treballa de manera conjunta amb Escaldes... Perquè el que sí que és veritat és que els turistes no entenen de límits parroquials i el que hem de fer és un gran centre comercial. I Andorra la Vella ha de recuperar la primera posició i ha de ser el motor comercial.

¿Aquesta consulta es farà aquest any?     
No sé si serà una consulta, si més no, serà parlar amb tothom i es farà ara, en aquests primers tres mesos ja prendrem la decisió de si és per a vianants o no. A partir d’aquí, quan començarem a fer-la per a vianants, com ha de ser... Serà el que hem d’estudiar però la decisió es prendrà en aquests primers tres mesos. Volem començar a parlar amb ells ja per començar a treballar amb aquesta idea.

¿I paral·lelament ja hi ha aquesta partida al pressupost per començar els treballs?  
Sí, suposo que aquest pressupost el votarem a principis de febrer. 

Un dels temes que s’ha trobat sobre la taula és el de l’heliport que ja s’ha donat per definitivament tancat. ¿Ha pogut ja parlar amb el Govern?
Jo crec que el Govern ho té assumit, com jo. Nosaltres som persones de paraula, ens vam comprometre durant la campanya electoral que l’heliport a Andorra la Vella, contra la voluntat dels veïns, no es faria i els veïns no el volen i, per tant, el Comú d’Andorra la Vella no deixarà fer l’heliport a Andorra la Vella i el Govern no el farà, perquè el cap de Govern ja va dir que no l’imposaria contra la voluntat dels veïns i del Comú. Per tant, crec que aquest és un tema tancat, fins i tot han tret la pancarta, i a partir d’aquí jo crec que no cal parlar-ne més. 

En la primera sessió de consell de comú va plantejar que cal definir el futur de Turecav. ¿S’ha pres alguna decisió?
Encara no hem tingut temps de valorar-ho, segurament en les pròximes setmanes ho farem; mirarem què fer, quines funcions tenia... Tot i que tampoc no és una de les prioritats que teníem però sí que abans de la sessió de comú en què s’aprovi el pressupost hem d’haver pres una decisió perquè el condicionarà. Per tant, en uns quinze dies tindrem una decisió presa respecte a això.

També es va plantejar que es vol fer una comissió sobre transferències i competències i, de fet, aquest serà un dels temes cabdals aquests pròxims anys.
A nivell polític i institucional sí que ho serà, però la parròquia l’hem de continuar gestionant. La nostra proposta és fer una comissió amb els 12 consellers del Comú perquè és una qüestió política, una decisió en què ha de participar tothom i volem que sigui una comissió oberta, amb tots els consellers. 

¿És important que es tanqui aquest assumpte després de tants anys de parlar-ne, no?
Sí, tot i que jo tampoc penso que sigui la principal preocupació dels ciutadans. Institucionaiment i per llei, perquè ens obliga, hem de tancar aquesta qüestió. Han evolucionat molt les coses des que es va fer la Constitució el 1993 i la llei de delimitació de competències i de transferències, tot i que hi ha hagut alguna petita modificació, però és cert que les finances de l’Estat no són les mateixes que fa anys, tampoc les necessitats del Comú... Ara és el moment de tornar a plantejar això, cadascú ha de fer el que li toca i no s’han de duplicar competències i les transferències s’hauran d’adaptar a tot això.
A més, sempre s’ha reivindicat la capitalitat d’Andorra la Vella i que això es reflecteixi en les transferències.
Nosaltres ho posarem sobre la taula. Entenem que la qüestió de la capitalitat cal abordar-la perquè volem continuar sent la capital, donant serveis, i tenim les escoles, els ministeris, la majoria d’empreses del país i creiem que això s’ha de valorar, també, d’alguna manera, per la despesa que comporta i si el retorn que tenim és suficient per fer tot això.
Durant la campanya van dir que volien ser proactius per generar activitat a la parròquia ¿com ho faran?
Volem recentralitzar la parròquia, que una gran part de l’afluència que arriba al país entri per l’avinguda d’Enclar i Príncep Benlloch i reconduir-los cap als aparcaments que hi ha a la parròquia, i senyalitzar molt bé, per centralitzar el que havia estat sempre el centre comercial del país. Ens esforçarem en la senyalització, en fer molt visible quina és l’entrada a la capital del país venint des de Sant Julià de Lòria i això és una de les coses que impulsarem ràpidament, com l’avinguda d’Enclar, per fer-la més agradable, més de passeig, embellida. També senyalitzar l’entrada des de Tobira i crear un flux des de l’estació d’autobusos que s’està construint.  Continuarem treballant amb els comerciants, fent activitats que dinamitzin, que siguin una atracció cap a aquestes zones.  El que hem d’intentar és que cada zona tingui un tipus d’activitat comercial. 

¿Quin estat s’han trobat de les finances comunals?
Tal com s’havia dit, en les finances al Comú s’està dins dels límits legals, podríem dir sanejats, s’ha fet una amortització del deute aquest anys i això també ens permet començar a fer, potser, una mica més d’inversions, fins i tot una mica més de la prevista, sense que això vulgui dir que haguem de fer una gran cosa però sí que és cert que ens dóna una facilitat perquè estem molt bé dins els límits legals i hem de continuar en la línia d’amortitzar deute però també podem fer inversió. No hem constatat cap problema pel que fa a les finances.

¿Quin impacte poden tenir per a la parròquia projectes com The Cloud i l’estació d’autobusos?
Poden ser molt importants, l’estació pel que representa de moviment, la tenim molt ben situada i ens ajudarà molt i The Cloud serà un edifici que per si sol ha de ser un referent. Ens condicionarà també una mica la zona de Meritxell i ja hem començat a parlar amb el ministre perquè la decisió de l’avinguda tindrà a veure amb aquest edifici. Estem molt contents que es faci aquest edifici perquè ens donarà un plus de capitalitat.

Pel que fa a l’àmbit social ¿quina serà la política que seguiran?
Crec que és un dels departaments que millor funcionen i continuarem la mateixa línia. A més, traslladarem la Casa Pairal.

Per últim, ¿creu, com Jordi Cinca, que el triomf els dóna la raó que era millor anar sols, sense Cd’I?
Estic contenta, tot i que no va ser fàcil perquè nosaltres volíem pactar  fins que el senyor Minguillón va sortir públicament a dir que havien pactat amb Liberals. La realitat és aquesta. A més, vaig ser de les que va defensar el pacte fins al darrer moment per l’estabilitat nacional. Ells van pactar amb Liberals quan nosaltres encara no havíem tancat  la porta; bé, ens van ajudar una mica a prendre la decisió.

“La corporació sortint ens ha deixat una sèrie d’eventuals que molts no ho són”

¿Quin ambient hi ha entre els treballadors comunals?   
Hi ha un ambient enrarit, hi ha hagut una sèrie d’actuacions que han comportat que el personal estigués desmotivat. Has de creure en ells, se’ls ha de motivar perquè el personal del Comú és el Comú i són els que treballen i els que es queden aquí i tenen idees, i per tant hem de treballar nosaltres per a ells i no al revés. Se’ls ha de motivar i comencen a estar-ne però se’ls ha de valorar, també. Sempre hi haurà algun problema perquè són més de 500 però sí que veus que la gent comença a tenir més il·lusió, més ganes d’involucrar-se, que els escoltis i nosaltres els volem escoltar.

Un dels problemes era el pagament del GAdA al qual s’haurà de fer front.
Em vaig comprometre que pagaríem el que s’hagi de pagar. És cert que l’anterior corporació va prendre una decisió en junta de govern abans de marxar pel qual es va adaptar al que deia la sentència i jo me’n vaig assabentar fa uns dies. Vull veure amb el personal del Comú en quina fase estan ells perquè tot el personal afectat per aquesta qüestió va rebre una carta i sembla ser que ho han tornat a portar a la Batllia una altra vegada i hem d’acabar de veure com està tot això. Però la nostra voluntat és fer el que la llei especifiqui i si hem de pagar, pagarem. ¿Com ho farem? No ho sé, però ho farem encara que sigui en diferents vegades. 

També ha manifestat que hi havia alguna contractació que es volien mirar. 
Més que alguna contractació, el que passa és que hi ha moltes persones contractades amb caràcter eventual, un centenar, i moltes d’elles, pel tipus de contractació i no haver-se fet els procediments escaients han esdevingut personal indefinit. Per tant, això ens posa un problema amb un seguit de persones que no sé com afrontarem. La corporació sortint ens ha deixat aquí una sèrie d’eventuals que molts no ho són, que són fixos, perquè han passat uns terminis, se’ls han renovat uns contractes, no se’ls ha fet escrit i això comporta que una bona part siguin contractuals indefinits. 

¿I què pensen fer?  
Valorarem la necessitat, per veure si aquestes persones ocupen uns llocs que són necessaris i, si no, alguna decisió s’haurà de prendre. Ja ho veurem perquè encara no ho hem pogut analitzar.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte