Diari digital d'Andorra Bondia
El director d’EMAP, Josep Marticella.
El director d’EMAP, Josep Marticella.

Josep Marticella: “Volem que l’estiu acabi sent el 10% de la facturació global aquest any”


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

El director d’EMAP, Josep Marticella, avança que la previsió per a aquest estiu és que la facturació de la temporada arribi als 2 milions d’euros i representi el 10% del global. Destaca que les novetats se centraran a l’edifici del coll de la Botella i en els camins de BTT. També parla dels canvis en la tarifació aplicats darrerament, que tenen per objectiu oferir més tria, al mateix temps que s’augmenten preus de forma “endreçada”.

Aquest mes arrenca la temporada d’estiu. Quines novetats trobaran els clients?
Aquest estiu apostem molt pel nou edifici del coll de la Botella, que associem a l’obertura del telefèric del 15 de juny al 9 de setembre. Hi haurà molts productes compartits amb l’edifici del coll de la Botella. És fantàstic anar al coll de la Botella a dinar, esmorzar, a prendre un cafè i agafar el telefèric i pujar fins a la zona del port Negre, que és un accés molt fàcil i natural al Parc Natural del Comapedrosa. I també millorem els camins BTT. L’any passat vam rebre una molt bona valoració pel manteniment dels camins BTT per part dels clients i seguirem fent aquest manteniment constant. A més, els ampliem en tres; un camí que va del Cubil al coll de la Botella, un camí compartit amb vianants que va des del coll de la Botella fins al pla de la Cot, i un camí que va des de Sispony fins a la Caubella, que és el camí de bicicletes elèctriques que finança i pilota el Comú.

Quins resultats es preveuen assolir aquest estiu? 
Volem que l’estiu acabi representant aquest 10% de la facturació global i superar els 120.000 visitants. Per a aquest estiu, ens hem marcat l’objectiu de facturar 2 milions d’euros. Aquest any tenim l’aportació del coll de la Botella i del telefèric que dona accés al sector d’Arinsal i, concretament, al Parc Natural del Comapedrosa. Això serà una ajuda important per poder créixer. El nostre Bike Park s’està consolidant. Aquests nous circuits que estem integrant en el mapa de pistes permetran l’accés a més clients perquè s’hi integren les bicicletes elèctriques. Però altres novetats en el Bike Park també venen de la mà dels nens i amb el suport de l’escola de BTT, amb qui estem reproduint el mateix model de negoci que tenim a l’hivern. Tot això acompanyat de l’Snow Plus, que és el club per als infants en què hi ha una part d’activitats i una altra de BTT. I, a més, aquest any el que fem és posar-hi una tarifació força atractiva amb la qual creem productes amb preus tancats. 

Quins són aquests canvis en la tarifació?
Fins ara veníem les activitats de forma separada i ara estem creant uns preus per edats i per a totes les activitats similars a les que fem a l’hivern. Fem un forfet i pots utilitzar les activitats les vegades que vulguis. Això fa que el producte sigui molt més fàcil. També hem creat el producte d’activitats temporada, és a dir, que hi haurà pares que podran portar el nens tantes vegades com vulguin durant l’estiu a fer determinades activitats. Aquesta nova tarifació permetrà que tot sigui molt més fàcil. Aquest és el lema que ens hem marcat per a aquest estiu, perquè la gent entengui quins són els productes. A més, paral·lelament amb l’oficina de turisme, crearem un mix de venda de productes en el qual puguem vendre a EMAP tots els productes que té l’oficina de Turisme i a l’inrevés. Aquesta dinàmica és molt bona i sana per al client perquè se li augmenta el ventall de possibilitats. 

S’introdueix alguna millora en els serveis?
En restauració millorem, ampliem cartes i ampliem ofertes. Això va associat als esdeveniments. L’esdeveniment més important és la copa del món però també en tenim d’altres d’importantíssims, com la Maxiavalanche. A més, al coll de la Botella hi haurà, per exemple, sessions de ioga, la trobada dels padrins de tots el país que fan un curset de zumba i després dinen... Hi ha un dinamisme clar i present a l’estació que tot sumat ens hauria de permetre arribar als prop de 2 milions d’euros de facturació.

S’està molt lluny que l’estiu representi el 10% de la facturació?
No. L’any passat vam aconseguir el 9,1% i aquest estiu l’objectiu és assolir aquest 10%. A veure si ho aconseguim.

Més enllà de l’objectiu per a aquest any, encara hi ha recorregut per créixer a l’estiu?
A nivell d’EMAP, l’estiu és interessant perquè els ingressos superen els costos variables, que són els que genera l’activitat. Això ens ajuda i ens genera una part de marge de contribució per fer front a les despeses fixes que tindríem si estiguéssim tancats. Encara no som rendibles a l’estiu tot i que ens hi estem acostant cada cop més, però tenir obert no ens penalitza, al contrari. Però això per a nosaltres és secundari perquè el que busquem és ser un dinamitzador de l’economia. A més, l’estiu ens permet rendibilitzar aquestes inversions. Les inversions que es fan tenen molt sentit que es puguin explotar deu mesos l’any. Això fa que el nostre projecte sigui més sostenible. Aquest 10% del pes de l’estiu poques estacions del món l’assoleixen. A França, per exemple, la mitjana no arriba al 2% i les més importants estan al 5%. Hi ha poques estacions que puguin tenir aquest volum, i aquest és el nostre ADN. 

La previsió és poder arribar a cobrir en un futur les despeses fixes?
Ho veiem amb molt optimisme perquè tenim molts projectes de creixement de cara a l’estiu i arribar al punt mort a l’estiu i ser rendibles ha de ser una finalitat. Però a dia d’avui se’ns valora per la feina de tot l’any i aquí és on aconseguim els beneficis.

EMAP ja va anunciar canvis en la tarifació. Un dels més destacats és el forfet de sector per a Pal-Arinsal
Estem creant nous productes. Hem creat el producte específic de sector de Vallnord-Pal Arinsal, que ens permet ser molt competitius. I també tenim el producte de Bike & Ski i aquest any, com a novetat, hem avançat la venda del producte de temporada d’esquí –ho vam llançar la setmana passada i ja hem venut algun forfet d’esquí per a la temporada que ve, un fet que demostra la fidelitat d’aquests clients. Això permet que el client trobi el producte que més li convé, ja sigui d’estiu i hivern com d’estiu o d’hivern. És bo perquè té molta tria. A més, la nostra estratègia de dies no consecutius conjuntament amb les inversions, que ens permeten tenir un producte més atractiu, ens ha permès augmentar preus. 

La tendència ha de ser a augmentar preus?
Hem augmentat preus d’una forma molt endreçada. El forfet de temporada creix menys proporcionalment que el forfet de dia i això fa que els clients més fidels se’n vegin beneficiats. A més, hem llançat campanyes molt exitoses, com el Black Friday l’any passat i el Bike Friday aquest estiu, que ha estat un èxit perquè hem venut 1.500 forfets durant un cap de setmana. Segurament, hi ha poques estacions al món que siguin capaces de vendre 1.500 forfets de bike. Si fa uns anys ens haguessin dit que seríem capaços de vendre de forma anticipada i a un 50%, una forma molt promocional, tal com fem a l’hivern, hauríem pensat que no funcionaria. Ara, però, estem molt satisfets d’aquesta forma. Tenim clar que començarem les temporades fent un Black Friday o un Bike Friday i que les acabarem totes amb un dia gratuït. 

Per què s’ha optat per un forfet de sector?
S’ha fet de la mateixa manera que vam iniciar fa tres anys el procés d’ampliar tarifes. Aleshores, vam passar d’un forfet Vallnord a un forfet Vallnord, un d’Ordino-Arcalís i un de Pal-Arinsal. Es va començar per guixetes, després pel canal. A més, a l’estiu també ho tenim així. Hi ha el forfet de Pal-Arinsal i després vam crear el Bike & Ski. En tot el ventall de possibilitats, de forma molt natural, hi havia clients que també ens reclamaven el forfet sector, de la mateixa manera que existeix en la resta de canals de venda. A més, ens permet ser molt competitius respecte d’altres estacions del Pirineu. Això ens posiciona com un producte molt competitiu pel que fa a hivern o estiu i hivern.

Arcalís també s’ho va plantejar però finalment ho ha descartat.
Nosaltres ja havíem plantejat la possibilitat de fer aquest forfet abans d’aquesta temporada d’hivern. Ja feia dies que teníem present que hi havia una demanda dels clients i que volíem augmentar el ventall de possibilitats. No és a mi a qui pertoca valorar que Ordino-Arcalís no hagi fet aquest forfet, però el que és cert és que estem davant d’un escenari que no és estàtic i això fa que segurament es crearan altres productes que avui desconeixem. Entenc que té capacitat amb la nova situació societària de crear altres tipus de producte.

Preveuen algun canvi a Vallnord amb l’entrada de Saetde a Ordino-Arcalís?
Dec estar molt mal informat perquè soc molt optimista. El que sí que és cert és que en el sector de l’esquí estem en una fase de creixement i que no estem gestionant misèries sinó creixement. Sumant les inversions previstes per a aquest any d’Ordino-Arcalís i Pal-Arinsal ens posicionarem en una xifra força potent. També Grandvalira té previst fer inversions i si a aquestes inversions hi suméssim la de la plataforma segurament veuríem que és un dels sectors més dinàmics del país. La conseqüència d’això és que hi ha canvis accionarials que veig en positiu. I, particularment, pel que fa a Vallnord, estem molt satisfets que el nostre soci tingui aquesta capacitat d’inversió que fins ara no tenia i que pugui desenvolupar el seu pla director. I si és bo per a Ordino-Arcalís, acaba sent bo per a Vallnord i, per tant, per a EMAP.

Quant a les inversions, a EMAP sempre s’ha parlat de la connexió entre els dos sectors.
L’objectiu a deu anys hauria de ser unir les dues estacions. Cada cop tenim més pressió pels dos sectors per unir-se. Seria un pas endavant per a l’estació però tenim clar d’on venim i els criteris de prudència que ens hem de marcar. No volem posar EMAP en una situació de perill. Avui ens falta pulmó financer per fer front a aquest tipus d’inversions. Per això, treballem amb aquest objectiu perquè la connexió ens donaria una altra dimensió. La unió dels dos sectors tindria un cost d’uns 25 milions d’euros.

Josep Marticella: “Volem que l’estiu acabi sent el 10% de la facturació global aquest any”
Número de vots: 65
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic