Diari digital d'Andorra Bondia

“La Copa del Món ens posiciona com a destí amb bones estacions i serveis”


Escrit per: 
Mireia Suero Comellas

 

La directora de Ski Andorra, Marta Rotés, parla de les perspectives per a la propera temporada d’hivern i els nous mercats que estan creixent.

Remarca que la prova de la Copa del Món d’esquí que se celebrarà a Soldeu permetrà posicionar Andorra com a destí de neu amb pistes preparades tècnicament i amb una bona qualitat de serveis, i repassa les novetats que aquest any tindran les estacions, així com les campanyes de promoció impulsades.

¿Quines perspectives hi ha de cara a la temporada d’hivern?
Ara estem en un moment de promocions i estem fent la feina perquè tot surti bé. També els comercials de les estacions estan viatjant per tenir una mica el feedback dels operadors turístics. Però ara per ara és molt complicat, i més darrerament, dir com serà la temporada quant a les vendes perquè la gent reserva cada vegada més tard, s’espera a veure si neva o no. Si parles amb alguns operadors hi ha una mica de pujada, d’altres estan baixant... Arribar a conclusions ara és complicat. Veiem, però que no hi ha desànim, n’hi ha ganes i la gent està responent. A la Fira d’Andorra la Vella vam vendre potser més forfets que l’any passat. Hi ha ganes d’anar a esquiar.

¿Hi ha una diferència segons la procedència dels visitants?
Els alts mercats respondran. Potser l’espanyol és el que costarà més perquè té moltes dificultats econòmiques. Ara estem a l’espera que la neu acompanyi. Això és important a l’hora de prendre la decisió de venir.

També han comentat que el calendari beneficia.
Això és important. Quan els ponts són ponts hi ha més possibilitats que la gent s’agafi dos o tres dies. Que un dia festiu coincideixi amb cap de setmana ens perjudica moltíssim.

La setmana passada es van presentar les inversions fetes a les estacions. ¿Això també influeix en els clients?
Quan els clients veuen que, tot i les dificultats econòmiques, les estacions segueixen invertint, és una satisfacció perquè saben que es trobaran amb unes estacions tècnicament molt preparades, amb novetats. Els clients, quan paguen un forfet, volen baixar esquiant però també trobar uns serveis. Aquest any s’han remodelat restaurants, hi ha activitats noves, alguns teleesquís, àrees de forapista noves, la pista per a la Copa del Món... Els clients sí que estan a l’expectativa de què té Andorra de nou. Això és important perquè a l’hora d’escollir l’estació es decantin per tu.

¿Què aportarà la celebració de la prova de la Copa del Món d’esquí a Andorra?
Ens posiciona en el mapa com a estacions preparades per a una Copa del Món, cosa que vol dir que tècnicament han de ser bones (per acollir aquest tipus de proves cal estar molt ben preparat). De vegades, els de fora tenen la idea que les pistes als Pirineus no són gaire importants, que són petites o que la neu no acaba de ser bona. Però si veuen que et donen una Copa del Món això és una garantia que estem tècnicament preparats, per pistes i també pels serveis que es poden oferir. La Copa serà molt important per a Andorra, no sols per a Grandvalira o Soldeu.

¿Quines campanyes de comunicació s’han impulsat?
Aquest any s’ha decidit posar en comú els recursos que tenim perquè les estacions no en tenim tants com voldríem. Les estacions fem una comunicació molt directa però més adreçada al canal, als operadors turístics i les agències. Per altra banda, conjuntament amb el ministeri es fa la comunicació en la premsa i altres mitjans. Ara hi ha les rodes de premsa espanyoles. També les estacions i Ski Andorra fem comunicació en premsa i revistes especialitzades, però a escala més gran anirem de la mà d’Andorra Turisme per poder sumar aquests dos pressupostos. Això ha de permetre que la comunicació es vegi més.

¿Quines sensacions es respiren a les fires?
Ara tot just comencem. Hem anat a l’Ski Show, a Londres. Els primers dies van ser molt fluixos. Anglaterra està en calma. Ara comencem la resta, però cada vegada hi ha menys fires. Anirem a Barcelona, Madrid, València i la fira multisectorial de Bordeus. Fa uns deu anys fèiem tretze fires i avui es redueixen a quatre o cinc. Internet ha fet mal a aquests esdeveniments perquè tots els catàlegs ja es troben, en aquests moments, a la xarxa. Sense desplaçar-se a la fira tens la informació que necessites i el que ve a la fira és perquè vol parlar amb tu...

¿Quins nous mercats veu que poden ser potencialment importants?
Des de fa uns anys ens estem dirigint als mercats de l’Europa de l’Est, com Polònia o Ucraïna. Estem fent esforços pel mercat nòrdic, i també per segon any pel mercat brasiler, que és llunyà però sembla que podem ser atractius ja que busca algun lloc a Europa diferent del que ja coneix, la llengua és més semblant i està molt interessat en les compres. A més, continuem amb el mercat rus, que és important.
De fet, s’estan fent esforços per donar un servei millor per poder tenir gent russa a l’estació, que entengui més aquests clients, que parlen molt poc una altra llengua que no sigui la seva. Per això, per primer cop aquest any es faran uns cursets de rus perquè els pisters puguin fer servir aquesta llengua quan hi ha un problema, un ferit...

Hem de beure de diferents mercats.
Diversificar és el millor, perquè un mercat pot experimentar un fort creixement però l’any que ve potser serà un altre. Com que els aeroports de Barcelona i Tolosa no es troben gaire lluny, podem fer venir gent de molts llocs i no ens centrem en un sol mercat. Els vitals segueixen sent Espanya i França, però el degoteig de diferents països ens ajuda en moments clau per cobrir algunes setmanes en què no hi ha clients de proximitat. Com més llunyana és la procedència, més dies es queden els clients. Els mercats rus, nòrdic o del Brasil ens cobreixen el buit del mercat espanyol, que ve sobretot el cap de setmana o en festes concretes.

¿Cal fer més esforços en el mercat francès?
Crec que tindrem una mica més d’augment perquè l’estem potenciant més i ells també estan descobrint Andorra més enllà del Pas de la Casa.

¿Com veu la iniciativa exposada per una companyia aèria d’impulsar vols d’unes 40 persones a l’aeroport de la Seu d’Urgell?
Com més ens apropin, millor, però amb avions tan petits el projecte és un interrogant.

¿I el projecte de l’heliport?
Pot portar un client més puntual, d’alt nivell. Si el tens sempre és un avantatge perquè Andorra està preparada per a turistes d’alt nivell. Si es tingués s’aprofitaria.

¿Com veuen el pressupost en Turisme previst pel Govern?
Tots els recursos que es destinin a turisme en aquest país són ben destinats, perquè vivim del turisme. Tot el que hi puguem destinar per donar a conèixer el país, benvingut sigui. El Govern ha dit que no duplicarà el pressupost però que l’augmentarà, i el que cal ara és estudiar bé on es destina i com es fa per optimitzar-lo.
El cert és que si tenim una cosa i no arriba als clients és com si no la tinguéssim. Per això és vital que ens coneguin i que ens coneguin bé. També som poc coneguts com a destí de muntanya més enllà de l’hivern.

La desestacionalització és la gran qüestió.
Cada vegada estem més preparats i les estacions tenen moltes idees, però a la resta del país també es poden fer moltes coses. Tenim moltes coses i cal posar-les en ordre. A més, tota la comunicació que es pugui fer en aquest sentit és bona.
¿Els preus s’adiuen amb l’oferta que hi ha?
S’adiuen molt amb l’oferta. Una altra cosa és que els clients vulguin pagar menys o que al nostre voltant tinguem estacions més barates. Però en relació al què oferim (qualitat i quilòmetres de pistes) tenim uns preus adequats i molt bons a través d’agències de viatge i operadors turístics, més baixos que en altres països.

Sovint també es parla de la manca de senyalització dins les fronteres del Principat.
Aquesta és una qüestió de què parlem des de fa temps amb el Govern. Quan arribes a un país el que més aprecies és que et posin fàcil l’accés. Aquest país és molt poblat i la gent no sap com arribar d’un lloc a l’altre. Anem millorant, però falta una mica més. Cal que la gent sàpiga com arribar a les estacions.

¿Com valoren les trobades mantingudes amb el Govern?
Vam veure bona predisposició a escoltar les demandes del sector, però això no vol dir que es pugui fer tot. En les converses amb el Govern he vist que són molt concrets, molt més àgils, i hi ha més comunicació amb el sector. Esperem que els resultats també siguin bons.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte