Diari digital d'Andorra Bondia
El president de l’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburant, Ramon Visent.
El president de l’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburant, Ramon Visent.

Ramon Visent: “Amb la taxa, moltes estacions espanyoles oferiran benzina a un preu igual o més barat”


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: Màximus

El sector dels hidrocarburs dona feina a prop de mig miler de treballadors i aporta el 10% dels ingressos anuals de l’Estat. Avui està en peu de guerra per la intenció de l’executiu d’instaurar una taxa al carboni que representarà 3,3 cèntims més per litre de gasolina. Prou, adverteixen, per eliminar el diferencial de preu amb Espanya i provocar un cop devastador al sector.

Com els ha afectat la crisi actual?
Fins al 31 d’octubre havíem importat 117 milions de litres, 32,2 milions menys que l’any passat. Una caiguda del 21,5%. I amb aquest panorama ja prou castigat, ens volen imposar tres cèntims més per litre.

Quin pes suposa en els ingressos del Govern els impostos dels hidrocarburs?
Prop de 45 milions d’euros, el 10% del pressupost. Si baixen els ingressos per carburants caldrà augmentar l’IGI, l’impost sobre la renda i l’impost de societats. La pregunta que els ciutadans s’han de fer és si estem d’acord a anar cap aquí.

Gravar els hidrocarburs per abaixar el transport públic sembla una mesura raonable.
Sí... si el ciutadà està disposat que el 50% del preu del litre de gasolina se’n vagi en impostos. En el cas del gasoil de calefacció, que és un producte de primera necessitat, en pagarà el 20%, quan s’acabi d’aplicar la taxa d’aquí a sis anys. És això el que vol i el que necessita ara el país?

M’està dient que els impostos es cruspiran el 50% del preu del carburant?
La nova taxa que estudia el Govern són 30 euros per tona d’emissió de CO2. Segons el Govern, la meitat es cobrirà amb aquesta taxa, i l’altra meitat sortirà d’una transferència interna que farà el mateix executiu a partir dels impostos especials... que ja paguen els hidrocarburs. En fi, amb la nova taxa el 50,95% del preu del litre seran impostos. Moltes benzineres espanyoles, i totes les de low cost, n’oferiran a preus iguals o fins i tot menors.

I al ciutadà com l’afectarà, aquest ball de taxes i impostos. Ho notarà a la butxaca?
Els 15 euros per tona d’emissió de CO2 es tradueix en 3,3 cèntims per litre de gasolina. A un camió andorrà que fa la ruta de Barcelona o Tolosa, per exemple, li pot representar uns quinze euros més per viatge. 

No sembla exagerat.
Són 33 euros cada 1.000 quilòmetres, ho pot multiplicar pels quilòmetres que vostè fa al cap de l’any. Això, en gasolina; en gasoil d’automoció, 39 euros cada 1.000 litres. 

A tots els països està taxat, el carburant.
A Espanya no existeix la taxa del carboni.  I a Catalunya, que l’havia instaurat, el Parlament va aprovar encara no fa un mes un decret llei pel qual en posposa l’entrada en vigor. Perquè com deia Pujol, ara no toca. 

I si l’acaben imposant?
Si a Espanya poses una taxa a l’emissió del CO2, els clients hauran de continuar comprant el carburant a Espanya. És un client captiu. El nostre problema és que el client estranger representa més del 70% de les vendes. La gasolina sempre ha sigut un producte estrella, com el tabac, l’alcohol  i el perfum. 

El diferencial de preu depèn d’aquests 3 cèntims?
Si no apugen la taxa, estarem al mateix nivell. El que pot passar és que hi hagi un percentatge considerable d’aquest client estranger que decideixi que ja no li val la pena omplir el dipòsit a Andorra. Els primers perjudicats serem les empreses del sector. 

S’ho veuen venir?
És el que volen evitar, perquè si es redueix la xifra de negoci la primera conseqüència serà menys servei i tancar les benzineres que no són rendibles. Entre 400 i 500 persones en depenen de forma directa. Però és que el segon perjudicat, i d’una forma molt sensible, serà el nostre soci, que és el Govern i que ara cobra el 49% d’impostos. Amb la nova taxa serà el 50,95%.

Això, és clar, si a Espanya no incrementen la imposició sobre el carburant.
Exactament. I la qüestió és que aquest és un escenari possible. I si acaba passant, haurem d’actuar.

El Govern insisteix que no perdran competitivitat.
El nostre sector, insisteixo, té dos clients: el nacional i el turista. El nacional, està disposat a pagar tres cèntims més per litre a canvi d’abaixar el preu del bus? De fet, per què no posem la taxa a sis cèntims i fem el bus gratuït, com crec que passa a Luxemburg? És una decisió política. Però el problema és que el turista representa entre el 70 i el 75% de les vendes. Si no percep que omplir aquí és més econòmic, el perdrem. D’altra banda, un impost indirecte és per definició inflacionari. En el moment que ens l’apliquin, ho acabarà notant el ciutadà, el transport, el taxi... 

Han fet un estudi per calcular quant negoci podrien perdre?
Només que perdem el 10% estem parlant d’entre tres i quatre milions l’any. El quid de la qüestió és si Espanya apuja o no els seus impostos. I el que sembla probable és que apugin l’impost del dièsel, no la taxa del carboni perquè no hi existeix.

L’executiu confia que el sector no repercuteixi la taxa en el preu final. És viable?
És un brindis al sol. Un impost indirecte, com també ho són l’IGI i impostos especials, l’acaba pagant el consumidor. Si vols gravar una empresa, apuja-li l’impost de societats. Per què la ministra [Calvó] no demana a FEDA, que ella presideix, que abaixi un 4,5% la factura de la llum per alimentar el fons verd i abaixar l’autobús? És exactament això el que ens està imposant a nosaltres.

La meitat de la taxa l’assumeix el Govern.
Sí, però amb transferències de l’impost d’hidrocarburs que nosaltres ja paguem. És un argument confús, que pretén donar la sensació que ells també fan un esforç, que participen en el fons verd quan estan redestinant impostos especials que ja recapten. En realitat, ells no fan cap esforç perquè són recursos que ja tenen.

Se senten maltractats?
El que sentim és que aportem, com ja he dit, el 10% dels ingressos de l’Estat i que donem feina a entre 400 i 500 treballadors. I que la nova taxa posa en risc el sector com el coneixem avui.

La seva posició en la pròxima reunió, quina serà?
El que plantegem és senzill: volem mantenir el diferencial  fiscal amb Espanya. Avui paguem en impostos 43,9 cèntims per litre de gasolina, i a Espanya en paguen 47. Si ens apugen tres cèntims pagarem exactament el mateix.

I el gasoil?
Ara paguem 28 cèntims per litre de gasoil de locomoció, davant dels 37 a Espanya. Pel que fa al de calefacció, en paguem 6,5, però és que a Luxemburg en paguen un,  a Bèlgica, 1,7, i a Alemanya, 6,1. Tots ells, menys que a Andorra! 

Com s’adapta el sector als signes dels temps, que són verds, ecologistes i sostenibles?
El problema principal dels gasoils és la quantitat de sofre que incorpora. Fa anys era de mil partícules per milió (ppm), després va baixar a 500, a 350, a 50 i ara estem a 10 ppm. En les gasolines, el problema eren el benzè i el plom. S’han fet gasolines sense plom, amb etanol i biodièsel. Ara hi ha un projecte important d’ecocombustibles sintètics. Però nosaltres comprem el producte que ens ofereix el mercat. No podem intervenir-hi. En el que sí que vam intervenir fa anys és en el gasoil de calefacció, que no és el mateix a Andorra que a Espanya o a França. Devem ser l’únic país europeu que fa servir un mateix gasoil per locomoció, molt menys contaminant, i per calefacció. I sempre ens hem oposat a importar-ne un de diferent.

N’hi ha prou, per treure’s la llufa que és un sector contaminant?
En el que hem invertit més els últims deu anys ha sigut en la reconversió de l’estació de servei tradicional cap a una estació moderna, que als serveis de tota la vida ha afegit la botiga de conveniència o supermercat, amb els llocs de treball que això comporta. Si eliminéssim el personal de les estacions segurament podríem absorbir aquest increment impositiu. Però també hauríem d’eliminar aquests serveis afegits.

Quantes estacions hi ha avui a Andorra?
Cinquanta-cinc, en una vintena d’empreses, algunes de les quals d’una sola estació. Una altra inversió que no es percep, però que ha requerit un desemborsament important és que molt abans del que marca la llei, el 2030, totes les estacions, totes, tenim ja les cisternes de doble paret per prevenir la contaminació en cas de fuita. Amb l’escenari que planteja la nova taxa, i després de totes aquestes inversions, n’hi haurà que no els sortirà a compte i que preferiran tancar.

Estem a l’expectativa del que passi a Espanya amb el nou pressupost. Què pensen que passarà, previsiblement?
Que com a molt apujaran un cèntim per litre, no tres com nosaltres. El gasoil probablement sí que l’apujaran més. Però és que nosaltres ja paguem uns impostos especials. 

En el que estaran d’acord és que cal reduir l’emissió de CO2.
El sector està convençut i conscienciat que la batalla és el consum. És a dir, consumir per escalfar-nos 25 o 30, i no 50 milions de litres de gasoil, com fins ara. Perquè no és cert que l’electricitat sigui una energia 100% neta. No. L’electricitat també emet, en origen. Menys, però emet. Com el gas natural. El consum es redueix amb el pla Renova, cert, però també ajudant les comunitats de propietaris perquè canviïn la caldera de gasoil dels anys 80 per una de nova, que serà molt més eficient i consumirà molt menys, entre el 40  i el 50% menys. 

Ramon Visent: “Amb la taxa
moltes estacions espanyoles oferiran benzina a un preu igual o més barat”

Compartir via

Comentaris: 3

Comentaris

No torno a votar DA ni de conya ! Aquestos de DA amb quedar súper ecosostenibles megaguays, son capassos de carregar-se el sector, la veritat tinc por de perdre la feina, treballo a una gasolinera.
Qualsevol equiparació de preus amb Espanya, és pèrdua segura de clients. Suposo que ara per ara, amb França no hi hauria problema ja que el diferencial de preu es superior.
nos están preparando estos del Gobierno para entrar en Europa y esto no es nada para lo que se nos avecina subida de IGI impuestos etc. muchas empresas cerrarán es una pena lo que fue Andorra en el pasado y lo que será en el futuro a partir del 2021

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte