Diari digital d'Andorra Bondia

Xavi Calvis: “Les vendes dels cotxes de luxe han augmentat pels residents passius”


Escrit per: 
Pepa Gallego

Després de deu anys amb Maite Mas al capdavant de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra, la junta es renova i un grup d’amics encapçalat per Xavi Calvis pren les regnes per aconseguir millores per al sector. Un objectiu que passa per renovar també les relacions amb administracions i bancs per posar més fàcil la venda dels vehicles, així com per incentivar noves fires, més especialitzades. 

Renovada la junta de l’associació, ¿quines són les prioritats o objectius marcats?

És molt important que les juntes es renovin perquè entrin idees noves, tot i que hem d’agrair de manera pública l’esforç fet per Maite Mas al capdavant d’aquesta associació durant deu anys. El que volem ara és millorar, tot i que està bé, la relació amb l’administració, amb els comuns, buscar més facilitats quan fem la Fira d’Andorra la Vella... Intentarem fer reunions amb tots per aconseguir millores. Al Govern ja li agraïm la predisposició del ministre Jordi Alcobé a parlar amb nosaltres i poder fer la primera reunió. A més també ens marquem com a objectiu l’augment de les vendes i impulsar el producte de novetat, com són el vehicle elèctric i l’híbrid. A més també volem millorar les relacions amb la ITV, i tot el que ens afecti directament amb l’administració per la venda d’un vehicle.

Incrementar les vendes més que un objectiu sembla un desig. ¿Com pretenen augmentar el volum de negoci?
Volem parlar amb els bancs per facilitar el finançament i perquè a la gent, als clients, els puguem donar un preu final amb una quota que pugui ser assumible i que  suposi una facilitat davant d’una venda. Com passa en altres països, on els concessionaris poden oferir finançament. Aquí a Andorra no tots podem.

¿La vostra intenció és aconseguir negociar que tots els concessionaris puguin facilitar finançament als clients?
Sí, ens agradaria que tots els concessionaris poguessin  oferir el finançament, i per això volem parlar amb els bancs perquè ens donin facilitats. El que volem és millorar les condicions que puguin donar els bancs, amb una quota final, sempre amb l’ajuda del sector financer.

Si li sembla fem una anàlisi de la situació del sector. La setmana passada sortia publicat que les matriculacions al febrer s’havien incrementat més d’un 30%. ¿Ja es pot dir que es troben en allò que se’n diu la recuperació?
En xifres finals, en turismes vam fer 2.089 vendes, i en motos, 537. Això, comparat amb els anys anteriors, ha significat un augment, però també cal dir que el sector estava en una situació molt fluixa. Hem de recordar que veníem d’anys que s’havien matriculat 6.000 cotxes, com va passar el 2006. La tendència ha anat pujant però no al ritme que volem. Encara estem molt baixos. Ha anat pujant gràcies a tot: a les ajudes del Govern, amb el programa Engega, i també que els bancs s’han obert una mica més a això del crèdit, però tot i així encara estem molt per sota del  que és habitual en el sector. 

Per tant, així com altres indicadors econòmics parlen de recuperació, ¿al del sector d’importació de vehicles no podem parlar d’aquest terme?
Jo encara no ho diria. No podem dir-ne recuperació, perquè es va augmentant però des d’un nivell molt, molt baix. Encara estem molt baixos.

¿I si ho comparem amb els sectors de l’automòbil de les regions veïnes, ens trobem en una situació igual o el d’Andorra ha estat més castigat en la crisi?
Jo diria que si fa no fa. Potser inclús hem estat una mica més castigats aquí. S’ha notat una mica més, la crisi. En general tots els sectors s’estan recuperant però al nostre li costa una mica més. 

¿Com ha afectat la crisi el sector? ¿S’ha tancat concessionaris? 
No, de concessionaris no se n’han tancat. El que sí que ha pogut passar és la unió d’alguna concessió amb una altra, com a sortida de la crisi. 

¿Però això no vol dir que no s’hagi perdut llocs de treball?
És clar, això forma part de la crisi. Si tenim menys feina doncs podem donar feina a menys personal. Tampoc ha sigut molt notori, com en altres sectors, perquè hem anat mantenint els llocs de treball per la raó que tenim un personal molt especialitzat i amb formació. Això ha ajudat que no hi hagi hagut una fugida de personal. Per altra banda, com que el client no canviava de cotxe, l’havia de reparar, i el personal tècnic continua. 

Diu que la venda d’abans no és la d’ara. Ha parlat de xifres que tripliquen les actuals si mirem uns anys enrere. Però a banda de xifres, ¿també s’ha canviat el concepte de venda? ¿Ha canviat la demanda de models?
Hi ha hagut una evolució. La mitjana de vendes per tipus i model és bastant similar, però hem de remarcar que el cotxe de gran luxe sí que ha augmentat de venda. Quant a la resta és similar; ara podem dir que comencen a incrementar les vendes, però més lentament.

A què és degut, ¿aquest interès creixent pel cotxe de gran luxe?
Suposo que també hi ha d’ajudar el fet que hi hagi més residents passius. 

¿Encara és més avantatjós comprar un cotxe a Andorra?
Sí, si tenim en compte els impostos sí, és clar. Per a la majoria dels cotxes el preu sense impostos és el mateix. Aquí a Andorra surten molt més barats pels impostos. Algunes marques sí que poden tenir els preus més econòmics perquè són mercats més petits i els tenen més protegits. 

Amb l’obertura econòmica, ¿això pot canviar?
L’obertura econòmica ens pot portar més competència, però si les marques volen o deixen obrir nous concessionaris oficials. Però normalment, pel volum del mercat, amb els concessionaris que hi ha n’hi ha més que de 
sobres. 

La Fira d’Andorra la Vella encara és la gran fita, el gran aparador dels cotxes. ¿Volen fer algun replantejament d’aquest esdeveniment? 
La data de la fira és tradicional i s’adapta també a la fira del bestiar, i és una data que tothom espera. Una data que considerem correcta. Nosaltres tenim un contracte amb el Comú d’Andorra la Vella d’un termini de deu anys en què ja estava tot pactat, els costos i que hi aniríem tant sí com no. Ara, quan s’acabi aquest contracte, tornarem a asseure’ns i parlar. 

¿Quan s’acaba aquest contracte amb el Comú d’Andorra la Vella? ¿Hi proposaran canvis?
S’acaba aquest any o el que ve. Si podem millorar perquè el preu per metre quadrat ens pugui sortir una mica més econòmic per als nostres associats, ho farem.

¿Amb altres comuns, què tenen previst plantejar?
Encara no ho sabem, ¿però per què no plantejar una altra fira de vehicles més específics, com 4x4? Tot això s’ha d’es­tudiar.
 
Parlem del Pla Engega. ¿Quina és la valoració que en fan des de l’AIVA?
El Pla Engega ha ajudat molt que es netegi el parc de vehicles. Ha ajudat que cotxes molt vells estiguin desballestats i que es renovi amb vehicles més nous. També ha ajudat a tenir menys emissions de CO2 i per tant 
ha ajudat a tenir menys contaminació. 

Amb aquest objectiu, reduir la contaminació i promoure les energies renovables, el Govern també es planteja un pla d’ajudes per incentivar les vendes dels vehicles híbrids i els elèctrics. ¿Però com està realment la demanda d’aquest tipus de vehicles?
Els concessionaris notem que la gent té una sensibilitat especial per aquest producte. Això sí que és clar. És un cotxe ideal per al país, perquè té unes emissions molt baixes i uns consums molt baixos, però de moment encara tenim uns costos una mica elevats, i per això aquestes ajudes podran incentivar-ne la venda. 

En la reunió prevista amb el ministre Jordi Alcobé, ¿quins temes tenen plantejats proposar-li?
Parlarem de les qüestions de les ajudes i també de millorar la nostra relació amb el Govern. Tenim el sistema d’extranet, és a dir, que per internet enviem tota la documentació al Govern per matricular un vehicle i en poques hores pot estar matriculat. Ara el que volem és agilitzar alguns detalls d’aquest sistema. 

Malgrat no complir les expectatives marcades, el programa de les matrícules personalitzades també ha estat un punt atractiu. ¿Què en diuen des de l’AIVA?
És una facilitat que es dóna a l’usuari d’un vehicle per posar-hi el nom que li faci il·lusió, i té un cost, i també un cost de manteniment. Tot això suposa una imatge de país, perquè pots estar viatjant i veure un cotxe amb una matrícula diferent i curiosa. Això fa que t’hi fixis i vegis que és un vehicle andorrà, i això fa país. 

¿Quina és la previsió que fan per a aquest 2016? 
Si mirem el mercat veí, amb les seves previsions ha augmentat. Esperem que pugin les vendes. Si a Espanya l’increment esperat és del 10%, a Andorra estaria bé que s’incrementessin entre el 10% i el 15%. Això si comptem amb les ajudes del Govern i també amb els crèdits dels bancs. 

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte