Diari digital d'Andorra Bondia
El degà del Col·legi d'Advocats, Xavier Sopena.
El degà del Col·legi d'Advocats, Xavier Sopena.

Xavier Sopena: “Cal un esforç important per eixugar el retard acumulat i posar la Batllia al dia”


Escrit per: 
Meritxell Prat / Foto: Facundo Santana

Onze mesos després d’accedir al càrrec, el degà del Col·legi d’Advocats fa balanç d’un inici de mandat molt marcat per la crisi sanitària. Destaca la bona entesa entre els membres de la comissió especial creada per millorar el funcionament de la Justícia i explica que hi ha voluntat de donar a conèixer el vessant d’assessor de l’advocat i que es treballa per promoure el Tribunal d’Arbitratge i la mediació.

Quin balanç fa d’aquests onze mesos de mandat?
És un balanç interessant, han estat onze mesos força complexos, però també per la situació excepcional que ens hem trobat. És excepcional per a tothom i al Col·legi no podia ser d’una altra manera. Però en termes globals penso que és un balanç força positiu, hem hagut de fer força activitat.

Com ha afectat la pandèmia en el dia a dia?
La pandèmia ens ha fet modificar i hem potenciat les comunicacions més virtuals, ens ha obligat a fer més reunions de manera telemàtica i evidentment, les relacions i les reunions presencials han estat més excepcionals, però a part d’això hem seguit treballant i desenvolupant l’activitat amb certa normalitat.

I per atendre els clients, ha sigut fàcil?
S’ha anat combinant atenció presencial i videotrucades. Quan ha sigut possible s’ha fet així, però si hi ha algú que no ho pot fer, doncs es fa presencialment prenent totes les mesures de seguretat. No ha estat un obstacle per poder atendre i resoldre els problemes que s’anaven plantejant.

Han notat canvis en els temes tractats arran de la crisi sanitària per qüestions com els ERTOs, problemes laborals...?
A nivell del Col·legi no puc donar massa informació al respecte perquè les situacions individuals de cada advocat no les coneixem. Però en termes generals entenc que degut a la situació econòmica que ha provocat aquesta pandèmia és evident que els casos d’ERTO, els temes laborals o els referents a les custòdies han estat un punt més conflictius, entre altres coses perquè en el seu moment, sobretot amb el tema de les separacions i quan hi ha custòdies, hi havia situacions excepcionals on era difícil respectar el règim de visites i calia trobar solucions alternatives que cada advocat ha anat gestionant cas per cas.

L’aturada d’activitat a la Batllia ha perjudicat els justiciables?
La Justícia seguia funcionant en situacions urgents. És a dir, la Justícia en aquest sentit no ha deixat de funcionar mai. Totes aquelles circumstàncies que requerien una situació urgent, s’atenien. Però és cert que evidentment, la Batllia ja acumulava cert retard i per tant, amb els casos més normals, l’aturada no ha ajudat a agilitzar els terminis. Però insisteixo, la Batllia per situacions urgents no ha deixat mai de funcionar i de donar el servei que correspon.

Per tant, no hi ha hagut un perjudici greu per a ningú?
Perjudici greu degut a la pandèmia segurament no, però sí que és cert que com que la Justícia acumula cert retard, és un afegit més. I això no acaba beneficiant tampoc el justiciable. Tot i que insisteixo, des de la Justícia s’ha intentat agilitzar aquells procediments urgents el màxim possible als efectes de no perjudicar també els ciutadans. 

Vostès van demanar que es reactivés l’activitat.
Sí, ho vam demanar perquè ens semblava com a mínim una mica curiós que pràcticament totes les administracions i quasi tots els sectors econòmics estaven funcionant i la Batllia encara no havia reprès la seva activitat normal. Per tant, enteníem que la situació tampoc es podia perllongar massa més, perquè a banda dels casos urgents, hi havia els ordinaris que calia donar-los l’impuls necessari. 

Es pot parlar d’un problema endèmic amb el retard que acumula la Batllia?
La Batllia acumula un retard important i jo penso que és un problema endèmic, perquè no és un problema actual, sinó que s’arrossega des de fa anys i per tant, el que cal és trobar solucions perquè la situació s’acabi normalitzant, no únicament pels casos que entren al dia a dia, sinó també per eixugar el retard que s’acumula des de fa anys.

Han notat alguna millora des de la represa de l’activitat cap aquí?
Els batlles, secretaris i magistrats van seguir treballant durant l’aturada, mitjançant el teletreball va permetre recuperar una part del retard. Un cop represa l’activitat se’ns van comunicar sentències i autes que estaven endarrerits, però no deixa que encara la situació no ha millorat tot allò que nosaltres desitjaríem. De fet, dins del marc de la comissió especial que s’ha creat amb el Govern, Consell Superior de la Justícia, el Col·legi de procuradors i el saig, una de les reivindicacions del Col·legi d’Advocats és que cal fer un esforç important per eixugar el retard. Hem de posar la Batllia al dia. A partir de l’any que ve tindrem 16 batlles, però hem de fer l’esforç necessari, s’ha de veure i estudiar quins mecanismes s’han d’implantar per eixugar aquest retard que, insisteixo, és endèmic i significatiu.

Aquest increment de batlles serà suficient o fa falta canviar altres processos, incrementar més personal? Quines són les opcions que planteja el Col·legi?
Suficients no ho sé, això ho hauria de dir el Consell Superior de la Justícia. Segons ens comenta el Consell Superior, aquests 16 batlles haurien de ser suficients per assumir la feina del dia a dia. Jo entenc que també tenen dubtes amb el retard i per tant, cal trobar mecanismes que permetin seguir el dia a dia amb uns terminis raonables però també eixugar el retard. I aquí és on s’haurà de veure quins mecanismes són necessaris. S’està treballant. Evidentment la Batllia no funciona únicament amb batlles, calen secretaris, em consta que també se n’han agafat d’interins, calen administratius... hi ha tot un suport logístic, humà, que acompanya el batlle i que també fan una feina que és cabdal per al bon funcionament de la Batllia.

Parla de la comissió especial creada, ha sigut positiva? Ha servit per avançar? Quin treball han fet fins ara?
La comissió és positiva ja per la seva creació, perquè permet un diàleg, analitzar els problemes i a partir d’aquesta situació, permet fer una sèrie de propostes de millora. Una mica estem en aquesta fase d’estudi. Aquesta comissió no fa tant que s’ha creat, per tant cal deixar-li temps per treballar. I insisteixo, el Col·legi vol que es prenguin mesures per recuperar el retard, però cal també millorar altres aspectes i s’anirà fent. Sí que cal destacar la bona predisposició i col·laboració de totes les institucions, per tant és un aspecte important i és una comissió que pot arribar a trobar solucions i pot millorar el funcionament de la Justícia perquè al final, el Col·legi d’Advocats té un clar interès en què la Justícia funcioni. 

Vostès van demanar, per exemple, que advocats amb experiència poguessin fer de batlles. S’ha treballat?
És una proposta que segueix sobre la taula, el que cal veure és com s’acaba resolent aquest tema del retard i hi ha diferents alternatives. Una de les alternatives que el Col·legi sempre ha posat sobre la taula és eventualment la possibilitat que lletrats amb experiència puguin col·laborar amb l’administració de Justícia, però no només lletrats amb experiència, sinó també podrien ser magistrats que ja hagin abandonat la carrera judicial. Fins i tot altres figures que es podrien utilitzar a l’efecte de trobar solucions en aquest sentit. Però estem oberts a qualsevol altra solució. L’important és el resultat, si aconseguim eixugar el retard, benvinguda sigui la modalitat que es triï.

Perjudica la imatge de la Justícia aquesta situació de retard?
Jo no sé si perjudica, però en tot cas no li dona bona imatge. Això segur. És veritat que el retard és una de les principals preocupacions per als ciutadans. Anar a la Justícia moltes vegades no és un pas fàcil perquè sempre comporta cert neguit, i una vegada el ciutadà fa el pas, el que vol és que la decisió judicial es faci amb els terminis raonables. Que no vol dir que la Justícia ha d’anar molt ràpida i que s’hagi de precipitar. El que es tracta és que atengui en terminis raonables les peticions dels ciutadans. I a partir d’aquí una Justícia que finalment és molt lenta, com hem dit moltes vegades, acaba no sent Justícia, per tant és un dels aspectes que evidentment no afavoreix la imatge.

És suficient l’ajornament de l’entrada en vigor del Codi de procediment civil fins a l’1 de maig? 
Vam demanar l’ajornament no perquè en qüestionéssim la filosofia. El nou codi té avantatges, es focalitza molt més sobre l’oralitat, i això agilitzarà. Però el que també ens preocupava és que hi havia aspectes que enteníem que era necessari millorar perquè en alguns casos pensem que es podia vulnerar el dret de les parts i que per tant calia fer una sèrie de millores. S’està treballant en aquest sentit, cal assenyalar la bona predisposició del Govern per atendre les propostes que fa el Col·legi a l’efecte de millorar el text i a partir d’aquí entenem que aquest termini podrà ser suficient. Evidentment també veurem com evoluciona la pandèmia, però en un moment donat és evident que aquest text que correspon a la voluntat del Consell ha de tirar endavant. 

Un altre dels temes pendents és la Llei d’accés electrònic a la Justícia.
Sí, el text està força enllestit, el Col·legi hi ha participat, però encara hi ha alguns aspectes que cal, al nostre entendre, acabar de perfilar. Entenc que el text ha de tenir una aplicació progressiva perquè no deixa de ser un canvi important, molts tràmits es faran de manera telemàtica, s’ha de preveure una fase de transitorietat perquè es pugui veure com funciona tot aquest mecanisme. Evidentment és un pas important la digitalització de la Justícia, és un avenç important, permetrà fer molts tràmits de manera telemàtica i això evita desplaçaments, però cal acabar de tancar el text i polir-lo en aquells aspectes que preocupen més el Col·legi.

Quins són els aspectes que els preocupen?
És important que tot estigui absolutament digitalitzat. Una vegada consultes l’expedient, que no hi hagi mig expedient físic en un lloc i l’altre digitalitzat, aspectes d’aquest tipus que jo entenc que amb bona predisposició tant del Govern com del Consell Superior hi trobarem solució.

En quins altres objectius treballa la junta del Col·legi?
Ens agradaria impulsar la promoció de l’advocat, no únicament com a operador judicial que es dedica únicament a litigar, sinó també explicant el ventall del que pot oferir un advocat en termes d’assessorament per constituir societats, assessorament laboral, en temes d’arrendaments... Dins d’aquest marc també estem impulsant juntament amb el Tribunal arbitral, moure les clàusules que permetin sotmetre’s a aquest tribunal en lloc d’anar a la Justícia. Al nostre entendre s’ha de fomentar també la mediació, que és un sistema de resolució de conflictes que evita també anar a la Justícia. 

Descarregar la Justícia.
Pensem que cal fomentar aquestes alternatives de resolució de conflictes perquè contingui un benefici per a la Justícia i sobretot un benefici per al justiciable, perquè si es poden resoldre els conflictes de manera pacífica i ordenada millor.

Xavier Sopena: “Cal un esforç important per eixugar el retard acumulat i posar la Batllia al dia”

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte