Diari digital d'Andorra Bondia

El Dakar serà exigent des de la primera etapa i no donarà descans als pilots


Escrit per: 
Redacció

Una nova edició del Ral·li Dakar es desenvoluparà per Sud-amèrica del 5 a 20 de gener de l’any vinent. En la 35a edició de la prova es presenten diverses novetats en el recorregut, per posar nous reptes als pilots i els seus equips. Dunes, pedra i altitud seran només alguns dels obstacles que trobaran al llarg de les etapes. La majoria hi seran tan sols per superar totes les vicissituds i arribar a la meta final. Uns pocs, per aixecar el tuareg daurat.

 

El Dakar s'ha presentat aquest matí a París. L’organització ha preparat un recorregut diferent d’anys anteriors pel continent americà. Una de les principals novetats està en el sentit de l’itinerari, que, com passava quan es desenvolupava a l’Àfrica, serà de nord a sud. Sortirà de Lima i s’acabarà a Santiago de Xile. Seran 459 els vehicles que hi prendran part, entre motos, cotxes, quads i camions, en representació de 53 països, xifra que suposa tot un rècord. En quinze etapes les motos completaran 8.423 quilòmetres, dels quals 4.146 seran cronometrats. Els cotxes hauran de superar 8.574 i 4.155 km.

L’espectacularitat que va presentar el Perú en la seva estrena en l’última edició farà que repeteixi experiència i que per primera vegada el traçat comenci en ple desert, així que les dunes apareixeran des del primer moment, com per fer saber als pilots el que els queda per endavant al llarg de dues setmanes.

Després d’una petita incursió a Xile, arribarà la serralada dels Andes per passar a l’Argentina. Entre Calama i Salta, en la setena etapa, els equips hauran de pujar a 4.975 metres, a la vall més alta del país, cosa que suposarà tot un rècord d’altitud per al raid. L’agulla de l’altímetre oscil·larà entre els 3.400 i 4.000 metres. Aquest fet comportarà que les mecàniques i els pilots es posin al límit per la falta d’oxigen. Les motos viuran la seva etapa marató, amb 806 km. Entre La Rioja i Fiambalá els equips estaran pendents del termòmetre, ja que en les últimes edicions les altes temperatures van provocar nombrosos abandonaments.

L’entrada a Xile estarà marcada altre cop pel pas dels Andes i per l’arribada al desert d’Atacama, un dels referents del Dakar des que es fa a Sud-amèrica. En aquesta edició els organitzadors han preparat per a aquesta zona un traçat amb la màxima dificultat, amb molta sorra i dunes.

En motos es tornarà a repetir el duel dels últims anys entre Cyril Despres i Marc Coma, companys a KTM. Surten com a principals favorits, però enguany el retorn d’Honda serà un al·licient a la cursa, ja que la marca japonesa ha preparat la màquina a consciència i ha fitxat Hélder Rodrigues, tercer en les dues últimes edicions. També tindran alguna cosa a dir-hi Jordi Viladoms, Joan Barreda, Paulo Gonçalves, Frans Verhoeven, Oliver Pain, David Casteau i David Frétigné. En cotxes la participació andorrana anirà a càrrec del resident francès Bernard Errandonea. En camions tornarà a ser al ral·li Jordi Ginesta.

L’entrada al desert des de la primera etapa fa que aquesta edició sigui “molt difícil des del principi, sense descans des de la sortida a Lima”, indica Despres, que preveu que els aficionats gaudiran les dues setmanes de cursa: “Des que aterrem a Lima començarà l’espectacle. Normalment hi ha un període d’escalfament. No som uns jovenets i hem de desemperesir els músculs, però aquest any des del minut zero hi ha dificultats.” Com sempre, el gal anirà guanyar, perquè “quan vaig a per alguna cosa ho faig molt motivat i aquest any també ho faré”, cosa que li suposaria el seu cinquè títol. Sap la dificultat, i no espera un camí fàcil: “Sempre desconfio de tot, del desert, de les etapes pedregoses, de l’altitud i de la calor. Sempre ens posen trampes. Mai he anat a Amèrica del sud de vacances. No sé quin temps fa. No sé què m’espera a cada etapa. Sempre sóc molt desconfiat.”

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte