Diari digital d'Andorra Bondia

El rècord de Peterhansel en motos, un repte per a Despres


Escrit per: 
Redacció

Amb el rostre encara amb senyals de cansament després de les dues setmanes de desgast físic i psicològic del Dakar i d’un llarg viatge des de Xile, Cyril Despres encarava una roda de premsa a AnyósPark per donar a conèixer els seus pensaments, el que ha passat a Sud-amèrica i els projectes que té de futur, entre els quals hi ha la prova que més l’apassiona i per la qual es desviu i es prepara al llarg de l’any. I és que, com no es cansa de repetir, “el Dakar és part de la meva vida”.

 

Aquesta era una edició amb un recorregut exigent des del primer dia, al desert peruà. Abans, amb la sortida a l’Argentina, les primeres etapes eren de tràmit, perquè equips i pilots s’anessin situant. Aquest any, en canvi, tothom havia de donar el millor de si mateix des del principi. En la primera etapa “molts pilots es van equivocar. Érem enmig d’un desert molt diferent del Sàhara”, assenyala Despres, que explica que “acabes de començar i, al cap de 70 quilòmetres, ja estàs fent voltes”.

El raid també va tenir connotacions diferents respecte d’altres anys per la baixa de Marc Coma. Amb el pilot d’Avià ha viscut duels sempre interessants, amb algunes desavinences que fins i tot van arribar a tensar la seva relació, avui en dia més cordial.“Un Dakar mai no és fàcil”, així que l’absència del català no ha suposat un camí més planer, com han demostrat al llarg de la cursa pilots com Ruben Faria, Chaleco López, Joan Barreda o David Casteau.

Quan hi ha Coma es tracta de “controlar la seva cursa”, però en no ser-hi “no sabia quins pilots i marques serien primers”. Ara bé, en cap moment va pensar que el títol era seu. No hi havia lloc per a excessos de confiança, ja que en cada etapa, quan es pateix per la forta calor, la nit anterior s’ha dormit poques hores i el cansament ofega, “oblides que no és allí”.

El moment més delicat va ser quan, per l’etapa marató, a meitat del ral·li, va haver de canviar el motor. “Era l’etapa més ràpida i a 30 km del principi es va trencar el canvi de marxes. Només en tenia quatre”, exposa. “En aquell moment et passen moltes coses pel cap”, ja que després de tota la preparació per arribar en les millors condicions a Sud-amèrica hi havia la possibilitat de perdre un temps irrecuperable o inclús d’haver d’abandonar.

Però en acabar va poder canviar el motor de la seva KTM amb Marek Dabrowski, amb qui l’uneix una amistat des de fa anys, quan el polonès va patir una forta caiguda que podia haver acabat amb la seva carrera. El gal li va recomanar el centre de recuperació de Perpinyà i el polonès ha prosseguit la seva activitat. Després del canvi va completar el Dakar en el 80è lloc, a quasi 14 hores del francès.

En aquesta edició només ha  guanyat una etapa. En totes les edicions n’ha sumat 27, però, com bé diu, “la victòria final és el més important”. S’ha convertit en una de les llegendes del Dakar, amb cinc tuaregs daurats en motos, una fita “impossible d’imaginar” i que “ni en el millor dels somnis” hauria pensat aconseguir quan va competir-hi per primer cop, el 2000, i després de com va haver de lluitar per obtenir el pressupost necessari, venent fins caixes de vi. Sols el supera en títols el seu compatriota Stéphane Peterhansel, que en té sis en motos i cinc en cotxes. La intenció és l’any vinent igualar-lo sobre dues rodes. Amb KTM, perquè qualsevol fitxatge per una altra marca són coses que “agraden als periodistes” de dir o escriure. El que vol és tenir “la millor moto per guanyar”.

En allò en què no pensa, com en el cas de Peterhansel, és a passar-se a les quatre rodes: “M’ho passo massa bé per deixar la moto. Potser seria més raonable anar en cotxe, però ni m’ho plantejo.” El 2014, compartint sorra i pols amb Coma i la resta de pilots, espera repetir èxits.

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic