Diari digital d'Andorra Bondia
Advocat d’ofici i telèfon 24 hores per a les víctimes de violència de gènere
Advocat d’ofici i telèfon 24 hores per a les víctimes de violència de gènere

Advocat d’ofici i telèfon 24 hores per a les víctimes de violència de gènere


Escrit per: 
Pepa Gallego/Foto: Jonathan Gil

Les víctimes de violència de gènere i domèstica tenen a partir d’ara una major atenció des del servei que les atén. Es preveu que en les properes setmanes les víctimes que ho desitgin disposin d’un advocat d’ofici, i de manera gratuïta. Fins ara era la fiscalia qui se’n feia càrrec. A més, a partir de juliol el telèfon 181 oferirà una atenció les 24 hores del dia per donar consell o assessorament, i també per a urgències, tot i que el 110 de la Policia continua operatiu. Aquestes i altres qüestions es van tractar ahir en la tercera reunió de la Comissió Nacional de Prevenció de la Violència de Gènere i Domèstica. El servei per a les víctimes ha atès des del gener fins al maig un total de 50 persones, quan l’any passat en va atendre 30 durant el mateix període. Des del departament atribueixen aquest increment a la fluïdesa més gran en les derivacions per part de diversos departaments i entitats.  

Defensa pròpia i gratuïta
El ministre d’Afers Socials, Justícia i Interior, Xavier Espot, va avançar ahir que s’espera la modificació de la llei d’assistència tècnica i lletrada perquè qualsevol víctima de violència de gènere i domèstica pugui tenir defensa pròpia. “Fins ara, en aquelles causes penals que es podien incoar d’ofici no s’atribuïa un advocat perquè s’entenia que el ministeri fiscal ja podria accionar”, va explicar Espot. A més de tenir una defensa perquè la mateixa víctima es pugui personar en el procediment i tenir una participació més activa, també serà un servei gratuït, la qual cosa fa preveure que es podran incrementar les denúncies d’aquests casos per la via judicial. “Fins ara la víctima  podia tenir un patrimoni folgat però patia violència econòmica derivada de la violència de gènere i no accionava, i ara es preveu que la gratuïtat sigui un impuls perquè les víctimes decideixin accionar davant de la justícia”, va explicar el ministre d’Afers Socials.

Més casos atesos
Les intervencions policials per infraccions penals comeses relatives a la violència de gènere i domèstica pel servei de Policia es mantenen, segons va assegurar Espot. Tot i això, el servei que atén aquestes víctimes ha notat un increment dels casos. De fet, de gener a maig, les 50 persones ateses suposen un creixement de gairebé un 70% respecte al mateix període del 2016.  Segons el ministre, “això obeeix a un augment de la derivació per part de la Policia, però també l’àrea d’atenció a la infància i l’adolescència, el servei de salut mental, l’UCA, l’Associació de Dones i Stop Violències. Són canals molt preestablerts que faciliten una derivació, i això ha promogut un increment dels casos atesos”. 

Més recursos
Des de la Comissió Nacional de Prevenció de la Violència de Gènere i Domèstica, que es va crear el març del 2016, s’impulsen accions per millorar l’atenció i la prevenció d’aquesta xacra social. 
Ahir es va informar que el telèfon 181, que fins ara atenia les víctimes de violència de gènere i domèstica de 9 a 17 hores i que després derivava a la Policia, a partir del mes que ve tindrà una atenció les 24 hores del dia. Trucant al 181 la víctima podrà rebre assessorament i atenció, i també si és una urgència. “El 181 sempre l’atendrà una persona de guàrdia del departament Social i que estarà formada en casos de violència de gènere i domèstica”, va dir Espot. 
Per altra banda, s’ha creat protocols d’actuació amb totes les entitats, associacions i departaments de l’administració implicats. 
Un dels protocols que ja està tancat és el que es té amb la Policia. Ja n’hi havia alguns, però la llei i la ratificació del conveni d’Istanbul demanaven que es revisessin per complir les disposicions. El conveni amb la Policia és nou i incideix molt més en 
la protecció de les víctimes. “L’antic protocol no establia la necessitat que quan una víctima va a la Policia per fer una denúncia sobre violència de gènere i domèstica se li habiliti un espai reservat i íntim. Ara sí. Abans  tampoc no hi havia una derivació o comunicació directa amb el servei d’atenció a les víctimes de  violència de gènere i domèstica, i així la treballadora social i la psicòloga poden acompanyar la víctima en tot el procés de denúncia”, va explicar Espot. 
Per tant, els protocols d’abans s’han reformulat, i amb la Policia, Stop Violències, ADA i Urgències ja estan tancats. I ara es treballa amb el ministeri d’Educació, amb l’administració de justícia i el ministeri fiscal, i un cop es finalitzin tots es refondran en la guia de col·laboració amb un protocol global, que és una  petició de la llei de serveis socials i sociosanitaris. Ahir, a la comissió, es va presentar l’esborrany d’aquesta guia. 
L’àrea d’atenció a la víctima violència de gènere i domèstica ha ampliat l’àmbit d’actuació, ja que ha passat a l’àrea de polítiques d’igualtat. A més de dones ara també atén homes que puguin ser víctimes d’aquesta violència, tot i que asseguren  que són menys de cinc els atesos. Aquest any aquesta àrea també té previst desenvolupar un programa dirigit a homes agressors. 

 

advocat d'ofici
telèfon 24 hores
violència de gènere
víctimes

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte