Diari digital d'Andorra Bondia

ApC esmena el projecte de llei de signatura electrònica perquè en algun dels articles 'podria vulnerar la llei de protecció de dades'


Escrit per: 
Agències


El termini de presentació d'esmenes al projecte de llei de signatura electrònica va acabar el passat 14 d'octubre. Només el Grup Parlamentari d'Andorra pel Canvi (ApC) ha presentat esmenes a l'articulat: dotze en total.

  Els reformistes han renunciat a presentar qualsevol esmena ja que, argumenten, el text socialdemòcrata no varia gaire respecte al projecte de llei que van presentar ara fa un any en el tram final de la legislatura d'Albert Pintat i al qual el PS ja hi havia presentat 42 esmenes a l'articulat. Aquell projecte de llei no va arribar a ser debatut: va ser víctima, com tants d'altres projectes de llei, del final de legisltura.

El termini per presentar esmenes al projecte de llei va acabar el passat 14 d'octubre. Només el grup parlamentari d'ApC l'ha esmenat: onze són de modificació i una de supressió. Un dels aspectes que destaca de les esmenes d'Andorra pel Canvi és el que fa referència a la protecció de dades: ApC vol que se suprimeixi l'apartat quatre de l'article 31 ja que creu que podria vulnerar la llei de protecció de dades. Aquest article del projecte de llei socialdemòcrata, titulat Deure d'informació i col·laboració, explica (apartat 1) que els prestadors de serveis de certificació de signatura digital tenen 'el deure de facilitar a l'òrgan competent la informació i la col·laboració que els requereixi per a l'exercici de les seves funcions', i (apartat 4) que per assegurar 'la màxima difusió i facilitar l'accés al públic de totes les informacions rellevants, l'òrgan encarregat de la supervisió i el control dels prestadors de serveis de certificació pot publicar a la seva pàgina web les informacions i d'altres dades d'interès públic (...)'.

Igualment, i en relació a la Llei de protecció de dades, ApC també esmena l'article 22 del projecte de llei de signatura electrònica titulat Protecció de dades personals. En aquest cas fa una adició d'un tercer apartat, i que especifica que 'els prestadors de serveis de certificació [de signatura electrònica] poden fer una cessió legal de dades a una tercera empresa en casos de cessació d'activitat, o a l'òrgan competent de Govern, de conformitat amb la legislació de protecció de dades personals', cosa que no contempla el text legislatiu presentat pel departament encapçalat pel secretari d'Estat Alfons Miralles.

Una altra de les esmenes presentades per ApC fa referència a la competència d'entitats estrangeres de prestadors de serveis per fer les acreditacions de les signatures digitals. Per aquest motiu proposa una modificació en el quart apartat del capítol 29, de tal manera que -tenint en compte els tres apartats anteriors- ApC considera que 'l’acreditació dels prestadors de serveis de certificació no serà necessària per reconèixer l’eficàcia jurídica d’una signatura electrònica'.

Un projecte de llei hereu dels liberals amb esmenes socialdemòcrates
La presentació del projecte de llei de signatura electrònica va ser l'única 'gran' promesa del secretari d'Estat per a la Promoció de la Societat del Coneixement, Alfons Miralles, el dia de la presa de possessió en el càrrec, curosos com van ser tots els alts càrrecs nomenats per Bartumeu d'agafar massa compromisos el dia de prometre lleialtat. Però al mateix temps Miralles també n'era i n'és conscient de com d'endarrerida està la gestió administrativa pel que fa a la certificació digital. Prioritat i promesa, doncs, de la necessitat imperiosa per al país de disposar d'aquest text legal per normalitzar una situació absolutament anòmala.

De fet, però, la promesa no era massa difícil de complir. Es tractava d'agafar el text liberal de la passada legislatura, presentat i publicat al Butlletí del Consell General del 29 d'agost del 2008, elaborat per un bufet d'advocats andorrà, i afegir-hi les 42 esmenes a l'articulat que els socialdemòcrates ja havien entrat a Sindicatura i havien fet públiques en roda de premsa. Cap novetat, doncs, respecte a tot el que ja s'havia fet i publicat fa un any, ni en l'exposició de motius. De fet, ho corrobora el fet que els reformistes no hagin presentat cap esmena al text. Tot i això, és a dir, el fet de tenir ja un text base, el liberal, i unes esmenes incorporades, les socialdemòcrates, no va ser fins al 23 de setembre -fins a tres mesos després de ser nomenat secretari d'Estat- que el projecte de llei va ser admès a tràmit i publicat al Butlletí del Consell. [Més informació a S'aprova el projecte de llei de signatura digital que donarà un marc legal a les empreses que ja l'utilitzen]. Un dels aspectes que també destaca de les modificacions socialdemòcrates al text liberal de la passada legislatura és que s'haurà de crear un òrgan d'acreditació de prestadors de serveis, cosa que el projecte de llei del Govern Pintat adjudicava directament al 'Ministeri competent'.

--------------------------------------------------------------------------------
 

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte