Diari digital d'Andorra Bondia
La marca col·lectiva agrupa a hores d’ara una vintena de productors.
La marca col·lectiva agrupa a hores d’ara una vintena de productors.

Aposta per potenciar els productes agrícoles i artesans entre els visitants


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

El Govern treballarà per potenciar els productes agrícoles i artesans del país entre els turistes. Aquesta és una de les vies que es vol seguir per impulsar la marca Productes Agrícoles i Artesans d’Andorra, creada l’any 2014, i que agrupa una vintena de microproductors. El director d’Agricultura, Landry Riba, va remarcar que fins ara s’ha fet una comunicació “difusa”. “Ens hem fet visibles, però sense anar a buscar un consumidor concret”, afirma. Veient que, a diferència d’anys precedents, la diversitat de productes no s’espera que creixi de forma gaire important (es preveu guanyar un o dos productors més en un any), es considera que ha arribat el moment d’apuntar millor la comunicació. En aquest sentit, Riba va explicar que el fet de saber els volums, els preus i què es pot oferir dona certa capacitat de veure el públic objectiu al qual es poden adreçar.
És per aquest motiu, i amb la voluntat de guanyar consumidors entre els visitants, que el departament d’Agricultura preveu treballar amb Andorra Turisme per constatar els diferents perfils, els gustos que tenen i com arribar-hi. Riba va assenyalar que el Principat “té un territori limitat, però és un país que rep 9 milions de visitants a l’any, un fet que ofereix un mercat propi molt gran” i que suposa un “valor afegit”.
Aquesta és una de les accions per impulsar els productes agrícoles i ramaders del país que, segons una enquesta del CRES, han caigut en coneixement respecte de l’any 2012. El director d’Agricultura va afirmar que “ens costa trobar una explicació lògica” als resultats d’aquest estudi, tenint en compte que fins al 2013 no s’havia fet cap promoció de les produccions locals, excepte de la carn d’Andorra. Així doncs, ha estat des de fa cinc anys que s’han començat a fer esdeveniments col·lectius amb diferents productors,  s’ha creat la marca Productes Agrícoles i Artesans d’Andorra, el segell de recepta tradicional o el segell de qualitat del vi, entre d’altres. Per aquest motiu, Riba va apuntar que en aquest període hi ha hagut un “procés que no havia existit abans” però, pel que sembla, “en lloc de generar coneixement hem generat desconeixement”, un fet que “no obeeix a cap lògica”. El director d’Agricultura també va apuntar que potser la manera en què es van presentar les preguntes no va diferenciar suficientment el que és marca (l’element que fa que alguna cosa sigui visible) i el segell (que dona garanties, a banda de visibilitat),  i es constata que hi ha “una barreja”. Per això, una altra de les accions que s’han definit és comunicar de forma més precisa el que hi ha darrere de cada segell. La intenció, doncs, és explicar les garanties que dona al consumidor a través del mateix producte, de l’etiquetatge o també en el punt de venda (en aquest darrer cas a través del personal dels comerços).
Amb relació a la marca col·lectiva, s’han plantejat diferents accions que cal acabar d’analitzar. Una d’aquestes accions és que la marca tingui presència a les xarxes, un fet que permet vehicular de forma més precisa i portar els productes davant dels consumidors. Riba va remarcar que es considera que per donar a conèixer aquesta oferta el que cal és un conjunt d’accions. El que no es planteja són campanyes de comunicació, tenint en compte que es tracta de produccions petites i no es vol generar una demanda que els productors no podran afrontar. Segons el producte, hi ha marge de creixement (com ara, la cervesa o el vi). En el cas de les patates, es pot augmentar la superfície, però les condicions del país només donen per a una collita. I amb relació als ramaders, la llei limita el nombre d’animals.
L’enquesta del CRES exposava que el coneixement dels productes agrícoles i ramaders baixava del 77,9%, el 2012, al 61,8%, el 2017. El que més queia eren les trumfes, que passaven del 71% al 44,4%.

potenciar
aposta
productes
agrícoles
areesans
visitants
Número de vots: 494
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic