Diari digital d'Andorra Bondia

“Cal centrar el 2012 a no perdre visitants, que ja és un gran objectiu”


Escrit per: 
Redacció

El ministre de Turisme i Medi Ambient, Francesc Camp, analitza l’estratègia turística del Govern per als pròxims anys, que es començarà a aplicar a partir del segon trimestre del 2012.

Camp sosté que l’objectiu del primer any ha de ser mantenir el nombre de visitants, per aconseguir canviar la tendència i començar la recuperació en els propers anys. Així mateix, avisa de la dificultat de tornar als onze milions visitants que es van registrar el 2004.

El Govern ha anunciat que està treballant en un pla estratègic del turisme 2012-2014. ¿Quan creuen que podran tenir enllestit el diagnòstic per començar a aplicar-lo?
El primer és tenir molt clara la situació, i ho farem en tres nivells. Un és parlar amb el sector, en format reduït, en què hem agrupat la gent per afinitat de negoci o d’associació. D’una banda, escoltarem les crítiques sobre el que s’ha fet els últims anys, tant d’Andorra Turisme com del sector, perquè suposo que hi haurà capacitat d’autocrítica. Això s’allargarà unes dues setmanes i després hi haurà una fase d’anàlisi, més extensa, fins a finals d’agost, de manera que a principis de setembre tindrem el resultat d’aquest diagnòstic.
D’altra banda, caldrà definir els mercats potencials per a Andorra. És clar que França i Espanya ho són, però també tenim molts mercats europeus. Ara cal veure quins. Anirem a analitzar-los amb més profunditat amb uns estudis de mercat per detectar demanda potencial de l’oferta actual i si es pot millorar l’actual. La tercera pota, que vindrà després, consistirà a veure millors pràctiques, sobretot a l’entorn europeu. Hi ha grans ofertes turístiques de muntanya arreu d’Europa. Veurem com ho fan per agafar idees i ho portarem a Europa. Amb aquestes tres potes tindrem una base informativa de primer nivell per elaborar aquesta estratègia.
Un cop tinguem el diagnòstic, fixarem plans d’accions per temporada: hivern, estiu i temporada baixa. I posarem un pressupost a cada acció. La nova estratègia del Govern serà de cara a la temporada de primavera i d’estiu. En l’hivern ja s’hi està treballant, però hem d’intentar redefinir el camí en aquests sis mesos i de cara a la primavera posar a la pràctica tot el que hàgim decidit. 

La PIME va apuntar que si el Govern no decidia ràpid es perdria el 2012. ¿Creu que arribaran a temps per evitar-ho?
El 2012 no es perdrà, bàsicament perquè l’any té quatre temporades. Actualment estem treballant, i l’estratègia començarà el 2012. A l’hivern ja haurem de negociar amb operadors turístics per veure què podem fer a l’estiu pel que fa a oferta.
Cal treballar ràpid, però sense precipitar-nos. Si les coses van tan malament, invertir la tendència no és fàcil. Per tant, és un moment de pensar, perquè la intuïció, sense dades, no serveix de res. El que s’ha de fer és treballar amb intuïció, però també amb informació. De cara a la primavera i l’estiu aplicarem estratègies definides, i ja li puc garantir que aquest estiu el nostre Govern no frenarà. Estarà actiu, i molt.

En els últims set anys s’han perdut tres milions de visitants. ¿Està entre els objectius del Govern recuperar aquesta xifra de visitants?
Crec que no podem parlar de xifres en milions ara. Tenim uns objectius, però això ve després d’una reflexió sobre l’oferta, els mercats potencials i els diners que s’hi pot posar. I al final sortirà una suma de captacions potencials. En aquest moment no puc dir quant serà, però la intuïció em diu que primer cal aturar aquesta tendència. Cal centrar el 2012 a no perdre visitants. Ja és un gran objectiu no perdre visitants el 2012, i no estic segur que ho puguem aconseguir. Farem el possible per fer-ho. I a partir d’aquí ja podem començar a intentar recuperar la pèrdua.
Ara bé, els mercats són cada cop més competitius. Era potser més fàcil tenir 11 milions el 2004 i serà cada cop més difícil mantenir els 8. Per tant, si aconseguim frenar la tendència i créixer a poc a poc en els propers anys ja podrem parlar d’un cert èxit. Sobretot amb la crisi, que redueix molt les sortides de les persones, en temps i en despesa. I, per tant, el pastís és més petit. Jo faria aquesta anàlisi més moderada i compliria el que diguem, i no fer volar coloms dient que tornarem als 3 milions, cosa que jo, a curt termini, veig complicadíssima.

¿Quin paper han de tenir els privats en la projecció del turisme al país?
El Govern, tot sol, no es pot permetre gaires inversions tal com estan les coses. Ara bé, si hi ha un interès a invertir de l’empresa privada i veiem que ens pot afavorir com a destí turístic, no descartem res. Hi ha projectes sobre la taula, i amb projectes de cost elevat, com el telefèric al pic de Carroi o l’heliport, cal anar de la mà de la iniciativa privada. L’heliport pot funcionar, i si és viable i l’empresa privada hi vol invertir, encantats d’ajudar-los.

¿I projectes com el casino es preveu que tirin endavant?
En aquest moment no descartem cap possibilitat. Hi pot haver oci per a tots els públics. Per exemple, tenim l’Andorra Convention Bureau, que vol potenciar el turisme de congressos. Sabem que a aquest tipus de turisme també li agrada un oci determinat i hi ha una demanda d’oci de joc o de casino. I el client rus també hi pot estar interessat. Cal analitzar molt bé què tenim i decidir. Després dependrà del tipus de demanda que volem i que no hi hagi pèrdues d’uns turistes perquè en volem uns altres. El que no farem és fer coses noves per perdre turistes que ja tenim.

¿Hi ha la possibilitat d’incorporar el capital privat a Andorra Turisme?
La intenció inicial era que hi entrés capital privat. Ara veig complicat que empreses privades vulguin entrar a Andorra Turisme. I de tot això se’n pot parlar, però potser hi pot haver més interès d’aquí dos o tres anys. Al final no és tan important això com que ens coordinem bé.
La clau és no encavalcar-nos, perquè el sector del turisme té molts agents, moltes opinions i visions diferents. No encavalcar-nos ni amb Grandvalira ni amb Vallnord ni amb Caldea ni amb el Palau de Gel ni amb Naturlàndia, que seran els grans actors quant a acció pressupostària, de comunicació i de màrqueting. I també, evidentment, el sector privat, en què hi ha molta predisposició a intercanviar opinions. És molt important això, perquè si tots ens coordinem bé el país en sortirà beneficiat.

Per acabar, ¿com està el projecte de turisme rural i quan podrà ser una realitat?
És sobre la taula. Hi ha un grup de treball de turisme amb l’associació de pagesos i ramaders i també els rebrem a finals d’estiu. Ara comencem a encetar aquestes lleis que eren sobre la taula, i que cal intentar tancar abans de final d’any, perquè és una oferta que no tenim i que fa anys que hauríem d’haver tingut, perquè s’ha demostrat l’èxit a Catalunya, sobretot, i és una font de generació de treball i de riquesa, pel que fa a reformes.
Hi ha molts més punts a favor que en contra, i pot aportar molt al turisme de muntanya, tot i que no és l’únic. Turisme rural, refugis de muntanya, hotels i també els càmpings, que no és un sector, aquest últim, que s’hagi potenciat i per ara tenim altres prioritats. Allotjaments rurals, refugis i hotels ja és una bona oferta per reactivar l’oferta de muntanya.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte