Diari digital d'Andorra Bondia
Un instant de la reunió informativa celebrada ahir al vespre a Sant Julià de Lòria.
Un instant de la reunió informativa celebrada ahir al vespre a Sant Julià de Lòria.

Clam dels veïns perquè el vial s’acabi al marge de la prova pilot


Escrit per: 
M.P.A./ M. P. / Foto: Facundo Santana

Els veïns i comerciants de Sant Julià de Lòria ho tenen clar: la tercera fase del vial s’ha d’acabar tant si la prova pilot funciona com si no.  Almenys els 150 que van omplir ahir al vespre l’auditori Rocafort del Centre de Congressos en la reunió informativa convocada pel Comú. En paraules d’alguns: “hem d’exigir que s’acabi el vial i que ho incloguin en els propers pressupostos”.
El cònsol major, Josep Majoral, va ser l’encarregat d’explicar als ciutadans en què consistirà la prova pilot prevista per Ordenament Territorial tant per Sant Josep (19 de març) com per Setmana Santa. Unes explicacions que prèviament també havia donat el ministre Jordi Torres en la roda de premsa posterior al consell de ministres. El nou tram de la desviació s’obrirà a la circulació la setmana del 16 de març i preveu dos carrils de baixada (pel vial que s’ha fet a la zona de l’antic càmping Huguet) i dos de pujada per l’avinguda Francesc Cairat, en el tram comprès entre el pont de Fontaneda i el d’Isidre Valls. Ara bé, de pujada el carril de la dreta tindrà la velocitat limitada a 30 quilòmetres per hora, ja que al costat hi haurà una zona d’aparcament i a més vehicles i bicicletes hauran de compartir via. 
Serà des del pont d’Isidre Valls i fins a la plaça Laurèdia que hi haurà tres carrils i és on s’aplicarà la prova pilot. Per fer front als períodes de més afluència, el carril central es convertirà en reversible, d’entrada delimitat amb cons, i s’utilitzarà en sentit pujada o baixada en funció del volum de trànsit en cada sentit. Si es veu que d’aquesta manera s’eviten els col·lapses de trànsit, la idea del Govern seria automatitzar el sistema amb la instal·lació de pòrtics que indiquin el sentit del carril.
Escoltades les explicacions, la majoria de participants en la reunió de poble es van debatre entre l’escepticisme i la incredulitat amb expressions com “això no funcionarà de cap manera”. Per a alguns, que no s’acabi el vial és senzillament “una presa de pèl”. I fins i tot alguna veu va assenyalar que “estem farts que ens menyspreïn” i, encara, “ens hem de mobilitzar perquè acabin el vial” que volen que sigui, a més, “com Déu mana”.

Termini
Cal dir que Torres, a preguntes de la premsa, no va descartar la construcció del tram final del vial que inclou el túnel de Rocafort. “El túnel, igual que la desviació, formen part del pla nacional d’infraestructures viàries que té aprovat el Govern i, evidentment, el túnel es farà en algun moment, però no puc definir quan”, va explicar. Així, va recordar que el cost de construir el túnel s’ha estimat en uns 25 milions d’euros, mentre que el tram que ara es posarà en marxa n’ha costat 7,7. “Abans de prendre la decisió hem volgut optimitzar els recursos públics. Un cop veiem el funcionament estarem en disposició de prendre una decisió de si el projecte es fa a curt o mitjà termini”. El ministre va apuntar que un termini “prudencial” per poder valorar si la prova pilot funciona o no seria un període mínim de sis mesos.
Per la seva banda, Majoral va es va comprometre a demanar que la tercera fase del vial es porti a terme si la prova pilot no va bé. “Si funcionés -va afegir- no sé fins a quin punt seria necessari acabar el vial”. En aquest sentit, el líder de  l’oposició de Desperta Laurèdia, Cerni Cairat, va assegurar que “donem suport a la corporació perquè demani que s’acabi el vial”. Al seu parer, l’important és millorar la qualitat de vida de la gent que viu a Sant Julià i per això és necessari reduir l’afluència del trànsit. També va emfatitzar que cal saber amb claredat quins són els criteris que es faran servir per saber si la prova resulta un èxit o no. 
Precisament sobre la qüestió dels criteris també es van manifestar alguns dels veïns que es preguntaven “com es farà la valoració de la prova”. En aquest sentit, el cònsol major va dir que no hi haurà un criteri numèric, però que des del Comú es faran fotos “per poder parlar amb propietat” de l’assumpte. En qualsevol cas, va afirmar  que confia en l’objectivitat de la prova. El servei de circulació del Comú lauredià també va dir-hi la seva i un dels agents va expressar que no creia que la prova pilot funcionés. 
Associada a aquesta prova, els participants també van demanar mesures per controlar la velocitat en aquest tram. El cònsol major va explicar que durant la prova no hi ha previst que es posi cap radar, però va revelar que aquesta demanda ja la va traslladar a la taula nacional de Mobilitat que va tenir lloc el passat 28 de febrer. Una altra petició va ser que els semàfors funcionin de manera normal, en verd i en vermell, i no de manera intermitent, ja que els veïns asseguren que els costa molt travessar Francesc Cairat. Els participants també van demanar que es fes algun pas elevat per poder passar d’una banda a l’altra “com han fet a Andorra la Vella”. 
Una de les peticions que sí que s’ha tingut en compte és la de poder mantenir places d’aparcament a la zona i Torres va destacar que n’hi haurà “moltes més” que actualment, ja que tant es podrà aparcar a la zona de Francesc Cairat, com al tram nou que passa per l’antic càmping Huguet.

El bus exprés arribarà al pont de Fontaneda
En el transcurs de la reunió informativa celebrada ahir al vespre a l’auditori Rocafort, el cònsol major de Sant Julià, Jaume Majoral, va anunciar que el bus exprés que fa el recorregut entre Escaldes i Sant Julià, arribarà fins al pont de Fontaneda. Segons va afirmar, tot i que encara no té la confirmació per escrit, el ministeri de Transports ja  s’ha compromès que en el termini d’uns quinze dies això es porti a terme i sigui una realitat. Aquesta és una de les demandes que el cònsol major havia fet arribar al Govern i que ahir van tornar a sortir en el transcurs de la trobada.

clam
veïns
vial
prova pilot
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic