Diari digital d'Andorra Bondia

Educació proposa estendre les beques a segon cicle i vincular-les als resultats


Escrit per: 
M. S. C.

La ministra d’Educació i Joventut, Roser Suñé, va avançar ahir la voluntat d’estendre la concessió de beques d’ensenyament superior al segon cicle. Avui només se’n poden beneficiar els estudiants de primer i tercer cicle, tal com preveu la llei.

Suñé va remarcar, però, que abans que això sigui una realitat cal analitzar l’impacte econòmic d’aquesta ampliació, sobretot tenint en compte l’augment de tarifes de les universitats dels països veïns. Així, s’haurà de modificar la legislació actual per preveure els ajuts per al segon cicle i modificar els criteris per demanar una beca. Suñé va indicar que avui aquests estan associats al nivell de renda del sol·licitant i que la intenció és relacionar-los amb els resultats acadèmics.

La mesura requerirà que l’executiu acabi destinant una partida pressupostària més elevada a aquest concepte, tot i que per ara es desconeix de quant serà. La intenció del ministeri d’Educació és començar a treballar ara en la valoració econòmica i la reglamentació i “el primer trimestre del 2013 ho hauríem de tenir sobre la taula”, va subratllar Suñé en la seva compareixença davant la comissió legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports.

Des del grup parlamentari demòcrata, Roser Bastida es va mostrar en la mateixa línia en argumentar que “cal ajudar els estudiants que tenen potencial”. La consellera va exposar que “a la base s’han de donar ajuts per a tothom”, però als estudis superiors cal que estiguin vinculats als resultats acadèmics.

En els darrers dos cursos, els ajuts als estudis superiors s’han mantingut estables. Per a aquest 2011-2012 hi ha pressupostats 914.000 euros, tot i que l’import global no preveu l’última part de l’any. Suñé va informar que s’atorguen unes 190 beques i quatre crèdits d’estudis.
La ministra també va anunciar que s’està treballant en tres noves formacions que han de complementar l’oferta de la Universitat d’Andorra i respondre a les necessitats del país. Es tracta del màster en enginyeria informàtica, el màster en dret i el màster en gestió cultural. Suñé va indicar que és a través de taules de treball com s’estructura l’eix de continguts d’aquests estudis. Així mateix, la titular d’Educació també va proposar l’elaboració d’una llei de l’Agència de Qualitat Universitària. Avui aquest organisme està lligat al ministeri i el text li oferiria independència, adequant-lo millor al procés de Bolonya.

Durant la compareixença de Suñé, la consellera socialdemòcrata Rosa Gili també va remarcar la importància d’oferir formació en l’àmbit de l’esquí. Suñé va contestar que, tot i que és una qüestió que és sobre la taula, avui no hi ha cap treball específic concret en aquest sentit.

Transport escolar

La ministra d’Educació també es va referir ahir al temor expressat pels pares a l’entorn del servei de transport escolar. Suñé va assegurar que després de l’actualització de tarifes no es preveu fer cap més canvi durant aquest curs. De cara al vinent, el Govern negociarà amb les empreses ja que s’ha de tornar a licitar el servei. Això no pressuposa que es modifiquin les línies, però la titular d’Educació va reiterar que cal fer una reflexió per l’elevat cost que suposa
per al Govern.
En aquest sentit, la ministra va declarar que l’avaluació del model de transport podria comportar l’eliminació d’aspectes que s’estan donant però que són innecessaris o l’ampliació d’altres.

Proposta per establir una estructura modular de l’FP adaptada a les persones que no tenen formació

Suñé també afirmar que en l’àmbit de la formació professional cal analitzar la possibilitat d’establir una estructura més modular per a les persones que no tenen formació i es volen qualificar. Així, va indicar que es podrien fer les mateixes formacions en altres horaris i períodes o dies diferents. La ministra d’Educació va deixar clar, però, que es tracta d’una proposta molt incipient i que no es preveu posar en marxa de cara al curs que ve.

També de cara a aquesta legislatura, Suñé va remarcar la voluntat de treballar per les persones a qui els falta algun tipus de formació per obtenir el reconeixement de l’experiència professional. Al mateix temps, va exposar la necessitat de treballar conjuntament del sector empresarial per definir les necessitats de formació continuada.

La ministra també va afirmar que al juny es publicarà el decret de la prova oficial de batxillerat professional, que permet accedir a la universitat, i que s’aplicarà a finals del curs que ve. També es publicaran els programes dels diplomes i dels batxillerats professionals. La consellera socialdemòcrata Rosa Gili va remarcar que són textos que ja fa temps que s’haurien d’haver fet.
Suñé va posar en relleu la importància que l’FP esdevingui una de les vies per als joves que no cursen batxillerat, dotant-la de prestigi perquè sigui “una orientació en si mateixa”.

Suñé creu que es podria tenir la llei de recerca el 2014

Durant la compareixença davant la comissió legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports, la ministra d’Educació va llançar la proposta d’elaborar una llei de recerca. Si es tirés endavant, a finals de la legislatura es podria tenir consensuat un document per regular-ho. Aquest text ha d’establir què s’entén per recerca, el finançament i els partners en aquest àmbit. Suñé també va indicar la necessitat de trobar lligams de cooperació entre universitats estrangeres i les del Principat, així com crear un marc de treball amb agents públics i privats. En aquest sentit va assenyalar que caldrà tenir en compte institucions com l’Institut d’Estudis Andorrans i la Universitat d’Andorra.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte