Diari digital d'Andorra Bondia

El Comú qüestiona la convocatòria, l’adjudicació, el procés i el licitant


Escrit per: 
M. F.

 

El Comú d’Andorra la Vella va materialitzar ahir la presentació del recurs de reposició contra l’adjudicació de l’heliport nacional al roc de Patapou a l’empresa Heliand-Cathelicòpters.

En un document que consta de 50 pàgines, el Comú detalla els motius pels quals l’adjudicació ha de ser declarada nul·la i es demana també que mentre es tramita aquest recurs s’acordi la suspensió del projecte, ja que considera que l’execució podria “causar perjudicis d’impossible reparació” i a més perquè el que es demana és la declaració de nul·litat.
La corporació posa en relleu un seguit d’elements que han de derivar en la declaració de nul·litat de l’adjudicació i que estan estructurats en el mode en què ha estat feta la convocatòria, per les irregularitats en l’admissió del licitant, pel fet que s’hagi procedit a una adjudicació definitiva, per la vulneració de les competències del Comú, per incompliment de les condicions de la licitació i per la nul·litat de la puntuació donada a l’oferta, així com per altres incompliments.
Al llarg de l’extens informe la corporació va desgranant els diferents motius per oposar-se a aquesta adjudicació. El primer està en el fet que la concentració de tres tipus de contracte en un sol concurs “no és admissible”, com tampoc ho és que sigui el mateix licitador el que proposi l’emplaçament.
Quant al plec de bases, creuen que és il·legal el fet que si l’heliport perd la qualificació de nacional pugui seguir funcionant com a privat, ja que recorden que l’expropiació dels terrenys s’hauria fet sota la declaració d’utilitat pública.
Pel que fa a la inadmissió a causa de la falsedat en la declaració de l’accionista, es posa en relleu que un dels administradors està immers en un procés de fallida, cosa que fa inadmissible l’oferta d’Heliand-Cathelicòpters perquè, entre altres aspectes, no s’ha fet a partir d’una declaració jurada verídica.
Un altre dels arguments que exposa la corporació de la capital és que l’adjudicació hauria d’haver estat provisional ja que hi ha “molts paràmetres” de l’oferta que no han estat concretats.
Pel que fa a la defensa de la nul·litat pel no respecte a les competències del Comú, es posa en relleu, entre altres qüestions, que el Govern imposa com a condició que el licitant provi que el Comú ha aprovat l’emplaçament, però s’exposa que tot i que el sol·licitant no va aportar aquesta prova l’oferta no només no s’ha refusat sinó que va ser la guanyadora. En aquest sentit, es manifesta que “el Govern ha frustrat amb una maniobra pròxima al frau de llei aquest dret previ que el Comú es po­gués pronunciar sobre la ubicació”. A més, s’afegeix que hi ha dos criteris a complir en l’adjudicació, que serien el de racionalitat i compatibilitat amb el benestar general. En el primer cas es posa en relleu que “no és ni racional ni raonable escollir de tots els emplaçaments possibles aquell que més inconvenients té” i en segon lloc es destaca que és incompatible amb el benestar general.
Pel que fa a l’incompliment dels requisits que havia de complir l’empresa, es constata que s’incompleixen un seguit de qüestions i també es troba insuficient certa documentació que s’havia d’aportar. En aquest sentit es troben mancances en la documentació sobre la solvència econòmica, en l’informe sobre la viabilitat aeronàutica, en l’estudi d’impacte ambiental i en la memòria econòmica d’explotació, entre d’altres.
Un altre dels aspectes que es posen sobre la taula és que el licitant no comptabilitza l’expropiació del carrer privat de la urbanització d’Els Espuis, i que si ho fes se sobrepassaria el 25% de terrenys a expropiar com a màxim que fixa el plec de bases. També es troben mancances en l’informe sobre el pla d’emergències i es critica que no hi hagi un accés rodat, així com el perill que suposa l’estocatge de carburant i els problemes que comporta.
Un altre dels temes que es posen en dubte és que la propietat del terreny cobri 10.000 euros al mes a l’empresa, ja que considera que es tracta d’una xifra “abusiva” pel tipus de terreny de què es tracta i consideren que això només es justifica en cas de rescat, ja que llavors hauria de ser el Govern qui es fes càrrec d’aquesta quantitat.
Pel que fa a les puntuacions rebudes per les diferents empreses, posen en relleu que un informe extern encarregat pel Govern deixa el roc de Patapou en últim lloc, arran bàsicament de la qüestió antiincendis i el combustible; les futures ampliacions (no possibles) i la funcionalitat. I troben errors en les puntuacions rebudes per la guanyadora.
Ferrer va posar en relleu que espera que, a partir d’aquestes qüestions, el Govern “reflexioni” sobre la seva decisió. Paral·lelament, la plataforma No a l’Heliport al Patapou va presentar també el seu recurs.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte