Diari digital d'Andorra Bondia

El Comú recorda que l’oferta del roc de Patapou és la que obté pitjor valoració


Escrit per: 
Redacció

El Comú d’Andorra la Vella va distribuir ahir entre els mitjans de comunicació l’informe tècnic aeronàutic encarregat pel Govern sobre les ofertes licitants per fer l’heliport nacional, realitzat per  l’empresa externa Airia.

Els cònsols de la capital, Rosa Ferrer i Jordi Minguillón, van comparèixer ahir en roda de premsa juntament amb el portaveu de la plataforma No a l’Heliport al Patapou, Isidre Bartumeu, per explicar que l’opció del roc de Patapou és la pitjor de les tres que es van presentar a la concessió, segons conclou aquest informe.
L’estudi valora un total de setze aspectes de les ofertes amb una nota de bé, mitjà i malament. Així, considera que l’indret més adequat per fer la infraestructura és el de Radio Andorra, proposta que no té “cap inconvenient d’importància”, i obté 13 notes de bé i 3 de mitjanes. El segon emplaçament que rep millor nota és el del riu Blanc, amb 13 notes de bé, 2 de mitjà i 1 de malament “a causa de la presència de l’escola en les proximitats”. I, en tercer lloc se situa la proposta del roc de Patapou, amb 4 notes de bé, 9 de mitjà i 3 de malament “principalment a causa de la complexitat de la parcel·la costat aire escollida”. L’informe aclareix, però, que “aquest sistema d’avaluació és independent del mostrat al plec i per tant no té caràcter definitori. L’equip avaluador l’hi inclou amb el fi d’aportar un valor afegit a l’avaluació d’ofertes”.
Entre els principals inconvenients que es troben a l’opció de l’empresa UTE Heliand-CatHelicòpters per fer l’heliport al Patapou s’esmenta la manca de detall sobre el procediment de subministrament de combustible i que sigui complicat plantejar una ampliació de la infraestructura per l’emplaçament. Sobre aquest últim punt, l’informe assenyala que “futures propostes d’ampliació tindrien una clara complexitat tècnica a causa de l’orografia del terreny i la seva situació”.
Un altre desavantatge d’aquesta opció és que els helicòpters hagin de ser remolcats fins a les posicions d’estacionament “i a més els usuaris de les aeronaus hauran de transitar per la plataforma de l’heliport, passant fins i tot davant dels hangars”. A més, s’afirma que si bé la documentació presentada té una qualitat correcta, hi ha informes amb dades contradictòries “i es troba a faltar una anàlisi més aprofundida aplicada a la instal·lació, amb solucions específiques”.
Entre els aspectes que reben una nota de mitjà hi ha l’edifici terminal de passatgers, que es considera de dimensions adequades, però es troba a faltar una anàlisi funcional més detallada. “El licitador ha obviat les arribades internacionals, encara que es tracti d’un aspecte fàcil de solucionar. La solució d’una doble terminal de passatgers encareix l’operació i la possible ampliació de les instal·lacions en el futur”, es llegeix a l’estudi. Pel que fa a l’hangar, l’edifici es considera també adequat però amb capacitat “una mica escassa per limitació de superfície”.
L’informe compara també les tres opcions presentades al concurs, i les puntua segons els criteris del plec de bases. En aquest cas, també la pitjor puntuació és per a l’oferta al roc de Patapou, amb un 6,35, i la millor és per a la proposta de Radio Andorra, amb un 7,50, mentre que la del riu Blanc obté un 7,25. 

AD800 troba que el sentit comú desaconsella construir l’heliport nacional al roc de Patapou

L’associació AD800 es va posicionar ahir, a través d’un comunicat penjat a la seva pàgina web, sobre la construcció del futur l’heliport nacional al roc de Patapou. L’entitat afirma que fins ara no s’havia pronunciat sobre aquest assumpte en creure que s’acabaria imposant el sentit comú, però que ara sí que ho fa en haver detectat una qüestió preocupant. “Si gran part de la població està en contra de la ubicació escollida per construir l’heliport, i sobretot els seus veïns, ¿com és que el Govern insisteix i ignora els seus ciutadans? ¿És que han oblidat quin és el motiu pel qual se’ls ha escollit? ¿Han oblidat per qui treballen?”, pregunta l’associació en la nota de premsa feta pública.
L’associació considera també que si la manera de fer política al país fos transparent, la decisió de construir un heliport nacional i la seva ubicació s’hauria pres per consulta popular en tractar-se d’un fet d’interès general. “El nostre cap de Govern diu que sí. I si tenim en compte que els helicòpters acabaran sobrevolant els nostres caps, encara més. El que no és sa per a la democràcia és que aquestes decisions es prenguin entre quatre persones tancades dins un despatx.”  Per aquesta raó, AD800 estima que aquesta manera de procedir  “recorda túnels i depuradores del passat recent” i conclou que “en una democràcia transparent s’haurien fet públiques diverses i ben variades localitzacions, amb els seus avantatges i desavantatges, i s’hauria convocat un referèndum”.
En aquest sentit, l’entitat assenyala que si es té en compte el sentit comú “només pel fet que els helicòpters sobrevolin una part del nucli urbà, sigui quina sigui la seva extensió, i que realitzin operacions tan delicades com aterrar i enlairar-se a prop de la població, el projecte ja s’hauria d’haver descartat per defecte”.

La plataforma envia un díptic a totes les llars de la capital

La plataforma No a l’Heliport al Patapou, tal com va anunciar en la seva reunió constitutiva, portarà a terme tota una sèrie d’accions per evitar que l’heliport s’ubiqui en l’indret elegit. Una de les que ja estan en marxa és l’edició d’un díptic informatiu, del qual s’han imprès 12.000 exemplars, que es farà arribar a totes les llars de la capital i on s’expliquen els arguments per oposar-se a la construcció de l’heliport en aquest indret. El portaveu de la plataforma, Isidre Bartumeu, va indicar també que s’està fent una enquesta a 400 persones i que els primers resultats mostren “un suspens estrepitós a l’emplaçament”. El manifest d’oposició que s’ha elaborat ja ha estat firmat per unes 400 persones. Les adhesions al manifest es poden fer a través de la pàgina web de la plataforma (www.patapou.com) o bé als punts habilitats: el centre cultural La Llacuna i el Comú d’Andorra la Vella. D’altra banda, en els pròxims dies es procedirà també a la col·locació de dues pancartes en llocs visibles de la capital, i una altra a la mateixa tartera, per deixar palès el rebuig dels veïns al projecte. També s’han confeccionat adhesius, que es reparteixen, entre altres llocs, al mostrador d’atenció al públic del Comú de la capital.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte