Diari digital d'Andorra Bondia

El Ral·li Dakar viurà un altre duel pel títol entre Cyril Despres i Marc Coma


Escrit per: 
J.J.B


Amb més de 9.000 quilòmetres a superar per carreteres i pistes, amb pedra i sorra, a més de les temudes dunes, la caravana del Ral·li Dakar està a punt d’iniciar una nova aventura, la del raid més prestigiós del món.

Argentina i Xile tornen a acollir l’esdeveniment, que promet més igualat que mai per les noves normatives imposades des de l’organització. En motos, tothom espera la lluita entre Cyril Despres i Marc Coma, que busquen el seu tercer títol.
Buenos Aires tornarà a ser demà el punt inicial de la prova, amb una primera etapa entre la capital argentina i Colón de 317 km, que servirà als participants com a poc més que una primera presa de contacte. Els darrers equips encara estan passant les verificacions tècniques i administratives en el parc tancat de la Rural, posant els vehicles a punt per encarar els 16 dies de competició i les 15 etapes a completar, amb 9.030 km, dels quals 4.810 seran d’especials en els cas dels cotxes. Motos i quads tindran una mica de menys de recorregut, però amb la mateixa duresa. En total es reuneixen quasi 400 vehicles, rebaixant la xifra de la passada edició afectada per la crisis econòmica, que ha tirat enrera la participació d’alguns pilots i equips. En el recorregut competiran 184 motos, 138 cotxes i 50 camions.

La representació andorrana serà inferior a la de l’any passat, tant per problemes pressupostaris com pel traçat sud-americà, que no va acabar d’agradar a alguns dels pilots que van ser-hi per la perillositat que presentaven les pistes estretes de part del recorregut. Despres, amb una KTM, és el cap més visible d’aquesta expedició. En camions estarà un habitual del Dakar, Jordi Ginesta, amb un Mercedes. En la mateixa categoria es toba el resident David Oliveras amb un Ginaf. Altres residents participaran en cotxes. Bernard Errandonea, amb volant d’un SMG i amb el francès Jean-Pierre Garcin de copilot. La representació femenina vindrà de la mà d’Isabelle Patissier, que conduirà un Buggy amb Thierry delli Zotti al costat. En l’organització, Josep Besolí continua amb les funcions de comissari esportiu.

Tots els aficionats confien en poder veure un nou duel entre els guanyadors de les quatre darreres edicions del Dakar. Despres i Coma s’intercalen les victòries i en aquesta edició desempataran en el seu comte particular. El català ostenta l’honor de ser el primer pilot en motos en vèncer en el nou continent. Per tant, i com ha anunciat en múltiples ocasions, aquest és el repte que té el resident francès. Amb 2 títols a les vitrines, tots dos a l’Àfrica, ara vol ser el millor a Sud-amèrica per demostrar que també pot vèncer-hi. I qui sap, potser serà la darrera ocasió en la que el podrem veure en el Dakar. Un cop va tornar a Andorra després de la passada edició, on va ser segon, ja va anunciar que potser no hi tornaria a participar perquè actualment també valora altres aspectes de la vida. El contracte amb KTM finalitza el 2010, fet que també podria indicar que no el renovi. La decisió, la prendrà en els propers mesos.

Un dels aspectes que poden decantar el triomf en qualsevol de les categories que s’hi reuneixen és la navegació. Qualsevol error amb el GPS pot suposar una pèrdua de temps irrecuperable. En aquest sentit, Coma ha utilitzat la xarxa per arribar en les millors condicions. El pilot d’Avià juntament amb Jordi Arcarons, cap de l’equip AMV, han utilitzat el programa Google Earth per tal de reconèixer a través del satèl·lit el terreny per on transcorrerà la prova i saber on es troben tots els accidents geogràfics. D’aquesta manera obté una informació que podrà utilitzar en cada una de les etapes.
La nova normativa que ha establert l’organització farà que els reglatges de les motos s’igualin i que el raid guanyi en igualtat i emoció. La cilindrada màxima és de 450 centímetres cúbics, fet que alguns dels millors pilots i de les principals marques van estudiar la possibilitat de no prendre part en aquesta edició. Finalment es va arribar a un acord perquè les motos de major cilindrada, com les KTM de 690 cc dels mateixos Despres i Coma, portin una brida al motor per limitar la seva potència. Per aquest motiu no s’ha de focalitzar l’interès per la victòria en només aquests dos pilots, ja que també s’haurà de tenir en al xilè Fancisco ‘Chaleco’ López, els francesos David Frétigné i David Casteau; i l’holandès Frans Verhoeven.

En cotxes, el sud-africà Giniel de Villiers provarà de revalidar el títol. Com es va poder viure en la passada edició, el francès Stéphane Peterhansel, els nord-americans Robby Gordon i Mark Miller, el qatarí Nasser Al-Attiyah; i els espanyols ‘Nani’ Roma i Carlos Sainz intentaran adjudicar-se el triomf. En camions, els pilots de l’equip Kamaz tornaran a sortir com a favorits, després d’haver-se adjudicat 7 de les 8 darreres edicions. Els russos Vladimir Chagin i Firdaus Kavirov, aquest últim l’actual campió, condueixen els camions amb més opcions de triomf. En quads defensa el títol el txec Josef Machacek, que voldrà igualar el rècord de victòries en el Dakar. Els 6 triomfs que van assolir Peterhansel quan competia en motos i Karel Loprais en camions. Per intentar que no arribi aquesta marca es troben com a màxims rivals l’argentí Marcos Petronelli, el polonès Rafal Sonik i el francès Hubert Deltrieu.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte