Diari digital d'Andorra Bondia
El text actual de l’acord amb la UE comporta una cessió de la sobirania
El text actual de l’acord amb la UE comporta una cessió de la sobirania

El text actual de l’acord amb la UE comporta una cessió de la sobirania


Escrit per: 
Enric Guinart/Foto: Jonathan Gil

Quan encara no hi ha hagut temps per valorar les conseqüències que tindrà per a Andorra i la seva negociació de l’acord d’associació amb la Unió Europea (UE) el Brexit del Regne Unit –el ministre d’Afers Exteriors, Gilbert Saboya, ja ha admès públicament que molt probablement es retardarà la conclusió de l’acord–, a hores d’ara el text que està negociant Andorra comporta dosis importants de cessió de sobirania que el país no està disposat a acceptar. Així es posa de manifest en les observacions que ha fet arribar la part andorrana al Servei Europeu d’Acció Exterior (SEAE) en relació a l’avantprojecte de l’acord d’associació, a les quals ha tingut accés el BonDia. Naturalment el document a hores d’ara s’està negociant, però si es mantingués tal com està en l’actualitat, com dèiem, representaria una important cessió de sobirania per al Principat.
Així, en el document que es va fer arribar al SEAE el mes passat, Andorra mostra el seu més absolut desacord en el paper que ha de jugar el Tribunal de Justícia de la Unió Europea. Més concretament, a banda de plantejar article per article modificacions, observacions i preguntes, el negociador andorrà també fa unes consideracions preliminars en relació a l’estructura de l’acord d’associació i precisament també en referència al Tribunal de Justícia de la Unió Europea i el seu rol per resoldre les diferències que puguin sorgir entre les parts contractants. 
En aquest sentit, en el document s’exposa que la solució que proposa la UE consistent a confiar la tasca d’assegurar el respecte de l’acord d’associació al Tribunal de Justícia, “un organisme de la Unió Europea”, no té “cap precedent en la pràctica de les relacions exteriors” (excepte el cas particular dels acords monetaris signats per la UE i alguns petits estats per poder utilitzar l’euro) i, per tant, “no sembla que els estats veïns de la UE estiguin disposats a acceptar una cessió de sobirania”. Per aquest motiu, la part andorrana deixa clar que està disposada a discutir sobre aquesta qüestió però “això no vol dir que Andorra estigui llesta per acceptar aquestes disposicions en la seva forma actual”. I, en conclusió, “Andorra es reserva la seva posició sobre aquest punt fins al final de les negociacions”.
Els articles polèmics
Igualment, en relació a l’article 11, intitulat “Interpretació uniforme”, els negociadors del país remarquen que “Andorra accepta la jurisdicció del Tribunal en relació a les disposicions del mercat interior” però “no pot acceptar la jurisdicció del Tribunal relativa a les zones que no són específiques per al mercat interior”. Així mateix, en l’article 18, que es refereix a la “Solució de controvèrsies entre parts associades”, Andorra insisteix que “és políticament difícil d’acceptar que una institució d’una de les parts associades tingui jurisdicció en les disputes entre les mateixes part associada i part relacionada” i s’insisteix que la “remissió al Tribunal per la Comissió contra Andorra a través de procediments d’infracció implica el control directe de la Comissió Europea a un tercer país, mentre que no hi ha fins ara cap altre exemple d’acord bilateral que atribueixi el control directe d’un procediment d’infracció”. 

Mesures de salvaguarda
D’altra banda, igual o més contundent es mostra la part andorrana en relació a l’article 20, que tracta de “Les decisions que impliquin obligacions financeres”. Sobre aquesta disposició, s’assegura que “tenint en compte el considerable abandó de la sobirania, i sembla que sense precedents en pràctiques europees i internacionals amb el que la disposició anterior indica, el Principat d’Andorra es reserva la seva posició”. Igualment, de la resta de reserves i propostes de canvi que fa Andorra en els 26 articles que preveu l’acord, en destaca la petició d’incloure un article 18 bis per a “Mesures de salvaguarda”, que seria com una eina de protecció en cas de que el país no pogués fer front al que estipuli l’acord d’associació. L’article diu en el punt 1 que  en cas de “serioses dificultats econòmiques, de caràcter sectorial o regional, i probablement persistents, una part pot adoptar unilateralment les mesures de salvaguarda apropiades, després d’informar la comissió mixta”. 

Estructura de l’acord
Tornant a les consideracions preliminars, l’altre apunt que fa Andorra es refereix a l’estructura de l’acord on proposen un text de l’acord principal (o de l’acord marc), protocols i annexos. L’acord marc inclouria d’una banda les normes relatives a la lliure circulació de mercaderies, la lliure circulació de serveis i llibertat d’establiment, la lliure circulació de treballadors i la llibertat de circulació de capitals, entre d’altres. I de l’altra, la naturalesa dels mecanismes institucionals per garantir l’homogeneïtat del mercat interior i la resolució de conflictes. Els protocols integrarien les disposicions específiques per implantar algunes disposicions bàsiques de l’acord marc, així com les disposicions que es refereixen a exempcions o mesures transitòries “per tenir en compte les peculiaritats històriques, geogràfica, demogràfica, social o econòmica d’Andorra”. Finalment, els annexos hauran d’incloure la llista dels actes jurídics que constitueixen el patrimoni legislatiu de la UE corresponent a Andorra.

 

acord d'associació
ue
sobirania

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte