Diari digital d'Andorra Bondia
El transport públic més barat i la bici elèctrica, reptes més propers
El transport públic més barat i la bici elèctrica, reptes més propers

El transport públic més barat i la bici elèctrica, reptes més propers


Escrit per: 
Pepa Gallego/Foto: Jonathan Gil

Des que es va crear l’Agència de Mobilitat d’Andorra, ara fa 20 anys, la prioritat ha estat fer carreteres perquè el trasllat d’un lloc a un altre sigui més ràpid. La mobilitat, però, ara canvia de paradigma i vol treure protagonisme al vehicle en favor del vianant. Aquests són els eixos dels reptes del Pla nacional de mobilitat, que vol tendir cap a una reconversió del desplaçament, amb una aposta per les noves tecnologies aplicades i l’avenç cap a una mobilitat sostenible. Les fites més properes són el projecte del transport compartit de les bicicletes elèctriques, ja adjudicat amb una projecció d’espai per tal que circulin amb seguretat, però també es vol potenciar el transport públic. Per a aquest últim, el cap de Mobilitat, Jaume Bonell, va explicar ahir que “s’ha d’apostar políticament per un preu més atractiu i que sigui una alternativa real a la mobilitat diària”, va manifestar. 
De fet, el concurs de les línies nacionals de transport que va quedar desert i que ara es preveu tornar a publicar amb un altre plec de bases, podria especificar una rebaixa de les tarifes.
Bonell va fer aquestes declaracions ahir en les jornades del 20è aniversari de la gestió de la mobilitat a Andorra, que commemoraven els 20 anys de la creació de l’Agència de Mobilitat i on es van fer tot un seguit de ponències sobre aquesta temàtica. El replantejament per a una mobilitat òptima passa per tenir un 33% de trasllats a peu, un 33% en transport públic i un 33% en vehicle propi,  i per a una combinació intel·ligent dels diferents mitjans de transport, tal com va apuntar David Astrié, enginyer industrial especialitzat en energia i també conseller de la capital de Medi Ambient i Innovació. Al Principat, en l’actualitat, el 75% dels trasllats són en vehicle propi, per tant per als objectius futurs queda molta feina per fer. Bonell, però, va veure factible arribar fins al 50% del transport en vehicle particular i l’altra meitat en una combinació de transport públic o bicicleta. Per aconseguir-ho, però, cal una gran reflexió per donar el protagonisme al vianant. 
El mateix ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, va apostar per un nou “paradigma que canvia amb les noves tecnologies, la sostenibilitat, i les premisses, que ja no són les mateixes que fa 20 anys. Per això hem d’apostar per nous aplicatius i transport públic,  així com les bicicletes elèctriques, que són els nous recursos per optimitzar bé la mobilitat”, va dir. El ministre també va voler destacar que Andorra es pot convertir en un referent en mobilitat, per ser un lloc ideal per implementar sistemes de mobilitat integrada i intel·ligent, i que funcioni com un laboratori  per estar a l’avantguarda de les noves tecnologies en aquesta  matèria. 
Per la seva banda, Antoni Sasplugas, secretari general de l’Automòbil Club d’Andorra, va dir que després de 20 anys posant el vehicle per davant de les persones s’ha de canviar l’ordre perquè convisquin tots els transports i “això no significa  treure els cotxes de la via pública ni segregar les bicicletes, vol dir que el trànsit s’ha de pacificar i interioritzar que la carretera és un espai compartit per tothom”, va dir. 
En aquestes jornades per commemorar el 20è aniversari de la mobilitat a Andorra hi van ser presents molts dels polítics i dels gestors d’aquesta agència, com David Palmitjavila, que va ser director de l’agència entre el 1998 i el 2009. Palmitjavila va parlar de “la prehistòria” de la mobilitat” quan no es tenia en compte la seguretat viària i els conductors, en entrar a Andorra, es treien el cinturó. I quan les carreteres no es podia circular a més de 30 quilòmetres per hora, pel seu estat. I va acabar amb una reflexió futura cap a una reconversió del desplaçament en transport públic, fent humor amb una vinyeta d’un metro aeri, recordant algun projecte de l’excap del Govern Forné.  També hi era present l’exministre d’Ordenament Territorial, Jordi Alcobé. I tot un seguit de representants, i agents de circulació relacionats amb els diferents àmbits de la mobilitat del Principat. 

El pla de noves infraestructures (2005-2045) amb 1.900 milions d’euros només té executat un 20% 

El Pla sectorial de noves infraestructures (2005-2945), que comptava amb una inversió inicial d’1.900 milions d’euros, només té un 20% executat. La crisi va frenar les inversions i el canvi de paradigma de la mobilitat també. Segons va explicar el director d’Ordenament Territorial aquest pla és un instrument per reserves de sol i programació de noves infrastructures que seran necessàries a mesura que la població i el parc automobilísit vagin creixent.  Es tracta d’una reserva de sol que els plans d’urbanisme dels comuns han de respectar. Tot i això, Riera va manifestar que aquest pla no pot donar resposta a tots els requeriments de la mobilitat del futur i que només ha de ser tingut en compte com una eina complementària. 
Segons Riera, el 2003 circulaven per Andorra un total d’131.000 vehicles diaris de mitjana; el 2007 aquesta xifra va pujar fins a 160.000 vehicles diaris i actualment, després de la crisi,  tornem al nivell del 2003, amb una mitjana d’entre 135.000 i 140.000 vehicles. L’Horitzó, va dir, són 200.000 vehicles per al 2045, amb un creixement anual de l’1,3% i suposant una població d’110.000 habitants. 
Riera va recordar infraestructures projectades al pla sectorial que potser no vegin mai la llum, si es té en compte una mobilitat sostenible en pro del vianant. Són projectes com el túnel de la Manera, que connectaria Grau Roig i la Cerdanya, o el túnel del Solà, de la Margineda a Sant Antoni de la Graella.

transport públic
barat
bici elèctrca
reptes
propers

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Quina mania de fer-nos anar a tots en bicicleta, si no hi han carrils es un perill. L'aposta d'una mobilitat es reduir l'ús del cotxe tenint uns preus de transport públic baixos i reduir l'espai del cotxes.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte