Diari digital d'Andorra Bondia
El ministre d’Afers Socials, Justícia i Interior, Xavier Espot, en la presentació del reglament que va entrar en vigor dijous passat.
El ministre d’Afers Socials, Justícia i Interior, Xavier Espot, en la presentació del reglament que va entrar en vigor dijous passat.

Els inspectors sociosanitaris podran accedir als historials dels usuaris


Escrit per: 
M.S. / Foto: SFGA

El personal inspector del Servei d’inspecció social i sociosanitària (SISS) podrà, sempre que en el marc de les seves actuacions ho consideri oportú, accedir a les dades incloses en la història social i sanitària individual dels usuaris dels centres i dels establiments que presten serveis socials i sociosanitaris. 
Així ho preveu si més no el reglament d’organització i funcionament del Servei d’inspecció social i sociosanitària, en vigor des de dijous passat, després de ser publicat el dia abans al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (BOPA).
El text, que, segons es recull en l’exposició de motius, pretén “garantir l’eficàcia i la transparència de les accions de control i inspecció”, ha generat un cert malestar entre alguns professionals del sector, que consideren que, en alguns aspectes, l’executiu “ha anat massa enllà” a l’hora d’establir certes competències que s’atorguen als inspectors del SISS.
I és que, al marge de l’accés a les dades de la història social i sanitària dels usuaris, un fet que malgrat que el reglament digui que s’ha de fer “respectant les regles deontològiques” podria vulnerar el dret a la intimitat personal, la normativa preveu també que el personal inspector del SISS pugui tenir accés a les “gravacions internes efectuades pels serveis socials i sociosanitaris” i, fins i tot, “obtenir-ne una còpia”, així com “accedir als programes informàtics i demanar-ne la transcripció per a qualsevol tractament apropiat en documents directament utilitzables”. També estan autoritzats a fer fotografies i gravacions d’imatges.
A més, i en el darrer apartat de l’article 12, el relatiu a les atribucions del personal inspector, s’obre la porta gairebé que l’inspector pugui portar a terme qualsevol actuació que consideri oportuna, ja que el reglament diu textualment “dur a terme les actuacions que siguin necessàries per poder complir les funcions d’inspecció que desenvolupin, sempre justificades i proporcionals a la seva finalitat”.
Així mateix, el personal inspector està habilitat també per inspeccionar els locals, instal·lacions, equipaments, vehicles i els elements annexos destinats a ser utilitzat en les activitats objecte de control, una inspecció que podran fer en qualsevol moment i sense previ avís, inclosos en dies festius, i fins i tot de nit, en aquells casos de serveis continuats.
Pel que fa a la resta d’atribucions que el reglament atorga als inspectors ja no generarien tants recels entre els professionals del sector, ja que consideren que es tracta de les pròpies d’un servei d’aquestes característiques. Així, entre aquestes atribucions hi ha la supervisió de les condicions d’organització, funcionament i prestació dels serveis, la verificació dels compliment dels requisits exigibles als professionals socials i sociosanitaris, la comprovació dels materials i de funcionament dels serveis, els sistemes de qualitat aplicats a aquests i el manteniment d’entrevistes amb les persones usuàries dels serveis, o bé amb les seves famílies i els seus representants legals, així com amb el personal que els presta, entre d’altres.
D’altra banda, en el text es detalla el funcionament del servei i les seves funcions, així com el pla d’inspecció que ha d’aprovar el Govern, i els procediments d’atenció de les comunicacions i denúncies que rebi el servei. En aquest sentit, s’especifica que s’ha de seguir un pla d’inspecció que ha de contemplar les inspeccions previstes, però també s’han d’atendre aquelles inspeccions que es derivin de denúncies o comunicacions. A més, es detalla que s’han d’atendre les denúncies orals o escrites, i s’especifica com s’han de fer les inspeccions i com han de col·laborar-hi les parts afectades.
Igualment, el reglament, que detalla l’organització del servei i les funcions generals del cap del SISS, preveu les mesures correctives i les mesures cautelars que es poden adoptar. Així, en aquest darrer cas, estableix que el SISS pugui decretar la clausura, total o parcial, del servei social o sociosanitari, la seva suspensió temporal, el trasllat del beneficiari del servei, la designació d’un administrador provisional, així com qualsevol altre iniciativa que cregui adequada “per a la protecció de les persones i proporcionada a la naturalesa i la gravetat de la infracció presumptament comesa”.
Finalment, el text estableix l’obligació del SISS de col·laborar amb altres serveis de l’Administració general o de les altres administracions públiques.

inspectors
sociosanitaris
historial
usuaris
accedir
podran

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte