Diari digital d'Andorra Bondia

Els residents a l’estranger ja poden fer la sol·licitud per votar per correu


Escrit per: 
Julià Rodríguez / Foto: Tati Masià

Els andorrans que resideixen de manera permanent o temporal a l’estranger poden iniciar els tràmits a partir d’avui per votar per correu a les properes eleccions generals. Aquesta modalitat de vot, que ara es posa en funcionament per primera vegada com a variant del dipòsit judicial, és fruit de la reforma de la modificació de la Llei qualificada de règim electoral i del referèndum, aprovada el passat mes d’abril pel Consell General.
Tots els que estiguin estudiant o treballant de manera temporal fora d’Andorra i els que hi resideixen de manera fixa s’hi podran acollir. Malgrat les dificultats per fer una projecció fiable, es calcula que entre 300 i 500 persones, que viuen sobretot a Espanya i França, utilitzaran aquest nou sistema de vot, segons va explicar el secretari general del Govern, Jordi Casadevall, durant la presentació d’aquest nou model de sufragi a distància, que segons va indicar és “un gran avenç”.
La voluntat del Govern és que els passos que s’han de seguir siguin tan senzills i clars com sigui possible, però complint sempre les garanties tant per als electors com per a l’administració. Per portar-los a terme s’ha habilitat la web www.votpercorreu.ad, que es posa en marxa avui mateix, dia en què entra en vigor el reglament corresponent en aquesta matèria.
Un dels aspectes que s’han tingut en compte és que els interessats es podran adreçar directament per correu electrònic als comuns a través d’aquesta pàgina web per enviar-los la sol·licitud corresponent. D’aquesta manera, hi ha la possibilitat de presentar la sol·licitud en línia, i en aquest cas l’elector anirà rebent tota una sèrie de missatges automàtics perquè pugui estar informat  del procés, o bé de descarregar-la i presentar-la presencialment en cas que ho vulgui fer, per exemple, durant les vacances de Nadal. Les persones que viuen fora de manera temporal, ja sigui per estudis o per feina, hauran d’aportar, juntament amb la sol·licitud, la documentació que acrediti aquesta circumstància, cosa que no hauran de fer els que viuen a l’estranger habitualment i ja siguin al registre electoral.
El termini per presentar la sol·licitud acaba el cinquè dia hàbil posterior al decret de convocatòria d’eleccions a les dotze del migdia. El Comú haurà de resoldre si autoritza o no la votació per aquesta modalitat i el Govern comunicarà la decisió per correu al demandant.  “La resolució és la que reconeix el dret i el certificat és el document que l’elector ha de tornar amb el material electoral amb el vot”, va explicar Casadevall.
Durant aquest desembre el Govern convocarà un concurs per elegir l’empresa de missatgeria amb servei internacional que s’encarregarà de la tramesa del material electoral al domicili dels votants, que inclourà un joc de paperetes amb totes les candidatures, un sobre oficial per introduir les paperetes i un altre sobre de retorn amb l’adreça de la Batllia. En aquest cas l’elector tindrà fins al cinquè dia hàbil –és a dir, el dimarts anterior al diumenge de les eleccions fins a les dotze del migdia– per lliurar a aquesta mateixa empresa la documentació, termini de temps que es considera suficient perquè arribi a la Batllia. Un cop dipositat el vot a la seu judicial, el votant rebrà un correu automàtic de confirmació perquè tingui constància que el procés ha finalitzat correctament.
El secretari general del Govern es va referir ahir a les dificultats per fer una valoració del que pot costar la contractació d’una empresa de missatgeria per fer aquesta tasca. La intenció és utilitzar el servei premium d’aquesta empresa, en vista de la importància de la documentació que s’ha de traslladar. Així mateix, l’elector tindrà l’opció de recollir o entregar la documentació a casa seva o bé adreçant-se a l’agència més propera de què disposi l’empresa. Casadevall va incidir també que s’ha posar èmfasi en el fet que hi hagi “facilitat” per a l’elector tant a l’hora de rebre la documentació com d’enviar-la.
El Govern posarà en marxa un servei d’atenció telefònica específic i una adreça electrònica per respondre als dubtes que els electors puguin tenir sobre aquesta nova modalitat de vot. Els aclariments més corrents que es facin s’aniran incorporant també a la web. La informació sobre la nova modalitat de vot serà sobretot online, si bé també es poden incloure anuncis en els mitjans tradicionals aprofitant que molts residents a l’exterior poden estar a Andorra durant les vacances.

Sol·licitud d’inscripció ‘online’ o presencial

Els tràmits per votar per correu es poden iniciar a partir d’avui a la web Votpercorreu.ad o presencialment als comuns.

Termini per a la sol·licitud del vot per correu

La sol·licitud del vot per correu es pot fer fins a les 12 hores del cinquè dia hàbil posterior al decret de la convocatòria electoral.

Entrega de la documentació per part de l’elector

L’elector ha d’entregar la documentació abans de les dotze del migdia del dimarts anterior al diumenge de les eleccions.

Electors residents sobretot als dos països veïns

Entre 300 i 500 persones podrien votar per correu en les properes eleccions, la majoria d’elles residents a Espanya i França.

Contractació d’una empresa de missatgeria

El Govern contractarà aquest mes una empresa de missatgeria amb servei mundial per lliurar i recollir la documentació.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte