Diari digital d'Andorra Bondia
Els usuaris de l’atenció domiciliària creixen fins a disset i ja són 201
Els usuaris de l’atenció domiciliària creixen fins a disset i ja són 201

Els usuaris de l’atenció domiciliària creixen fins a disset i ja són 201


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: SFGA/J.A.Viladot

Els comuns i el Govern van signar ahir els diferents convenis per a la cessió de l’atenció domiciliària a l’executiu. Aquest nou servei unificat s’ha posat en marxa amb un total de 201 casos, 184 dels quals són els usuaris traspassats per les corporacions i el Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS) i 17 són casos nous. A més, 43 persones estan en valoració. Segons va explicar el ministre d’Afers Socials, Justícia i Interior, Xavier Espot, arran de la publicitació dels canvis més gent s’ha interessat per aquest servei.
Amb l’acord, el Govern passa a assumir la gestió del personal que depenia fins ara dels comuns i el SAAS, que són un equip de 32 persones. Amb tot, seran les corporacions les que finançaran els sous d’aquests empleats fins a finals d’any, un fet que va generar les queixes d’alguns cònsols. Espot va posar en relleu que amb aquest nou servei es pretén potenciar l’autonomia de la gent gran, garantir una major equitat en l’accés i la provisió de l’atenció domiciliària, i optimitzar recursos. De fet, en relació amb aquest darrer objectiu va destacar que ja s’ha pogut experimentar amb tan sols un mes de funcionament del servei amb el nou sistema. Així, va afirmar que tot i disposar dels mateixos recursos s’ha pogut oferir 41 hores setmanals més que les que es prestaven fins ara de forma desglossada entre comuns i SAAS. Espot també va subratllar que “el traspàs s’ha fet de forma ordenada gràcies a les facilitats prestades pels comuns”. 
El ministre d’Afers Socials, Justícia i Interior va remarcar que a partir d’ara es treballarà per ampliar la cobertura i la intensitat del servei per evitar la institucionalització de les persones grans fins que el grau de dependència sigui molt elevat. Així, va recordar que l’objectiu és passar de la cobertura actual de l’1,9% de la població major de 65 anys al 3,5% i d’una mitjana d’1,06 hores a 1,5 hores setmanals per usuari. Quant al preu públic, serà de 9 euros. 
Tot plegat requerirà més personal i pressupost. Espot va exposar que la incorporació de més treballadors no es farà en els propers mesos, sinó que serà l’any que ve quan s’optarà per afegir-hi recursos humans o externalitzar aquestes noves tasques. Sobre el calendari d’aquesta ampliació del servei, el ministre va afirmar que el nou personal s’hi anirà incorporant en funció dels nous casos que es vagin atenent i va afegir que “segurament” al pressupost de l’any que ve s’establirà clàusules que permetran contractar treballadors eventuals per poder atendre un creixement important de la demanda que no hagi estat planificat prèviament. Ara per ara no hi ha llista d’espera. D’aquesta manera, de moment, en els comptes del 2018 s’hi incorporaran els 800.000 euros anuals de les nòmines dels empleats actuals i a això hi caldrà afegir altres despeses de funcionament i materials. En el cas que es facin noves contractacions o s’externalitzi, el cost serà més elevat. 
Per la seva banda, el cònsol major de Canillo, Josep Mandicó, que va actuar com a portaveu dels set mandataris, va recordar que “la principal preocupació dels comuns era que el servei es prestés amb els mateixos criteris” i va celebrar que “el traspàs s’ha fet amb aquestes bases”. Així, va remarcar que el document tancat entre les parts garanteix que les persones grans tinguin “el mateix servei o fins i tot millorat”. 
Quant al fet que els comuns hagin d’assumir-ne el cost fins a finals d’any, quan la previsió inicial era que el Govern se’n fes càrrec a partir d’aquest estiu, Mandicó va indicar que va ser un aspecte que va formar part de la discussió i que alguns comuns van qüestionar si els corresponia a ells carregar amb aquestes despeses. També es va referir a la possibilitat que part del servei s’externalitzi. Va afirmar que “el Govern es preocuparà que es faci bé” i que “no perquè s’externalitzi hi ha d’haver un servei pitjor o diferent del que hi havia”.

 

usuaris
atenció domiciliària
201
SAD

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte