Diari digital d'Andorra Bondia
El ministre portaveu, Eric Jover, durant la roda de premsa d’ahir a la tarda.
El ministre portaveu, Eric Jover, durant la roda de premsa d’ahir a la tarda.

En marxa l’impost per als pisos que faci més de 2 anys que estan buits


Escrit per: 
Meritxell Prat / Foto: Facundo Santana

L’impost sobre els habitatges buits, previst en la llei de mesures urgents relatives a l’arrendament d’habitatges del 2019, meritarà per primer cop el desembre del 2021. Per tal de regular el funcionament d’aquest nou impost, el consell de ministres va aprovar ahir el reglament corresponent. Així, aquells pisos que a partir de l’1 de gener compleixin dos anys desocupats s’hauran d’inscriure al registre d’habitatges buits en un termini màxim de dos mesos (com a molt tard el mes de febrer) i se’ls aplicarà un gravamen de 5,05 euros per metre quadrat. Sobre l’impost, el ministre portaveu, Eric Jover, va assenyalar que “no té un afany recaptatori, sinó que busca que els propietaris puguin alliberar habitatge, posar al mercat habitatge de lloguer i ajudar els ciutadans que es troben patint les circumstàncies d’una certa inflació en el mercat”.

Jover, com s’ha dit, va indicar que el 31 de desembre serà quan meritarà l’impost i el 31 de març del 2022 es farà la liquidació corresponent per domiciliació bancària. Ara bé, hi ha una sèrie d’excepcions que no computen: si el pis buit és una segona o tercera residència, si és el domicili fiscal o social d’una activitat econòmica, si s’ha hagut de fer un canvi d’habitatge per motius laborals o de salut o si el propietari demostra que està fent un esforç actiu per vendre’l i no ho aconsegueix. En aquest darrer cas, va indicar el ministre, “s’haurà de demostrar de manera efectiva que s’ha intentat vendre l’habitatge a través d’una agència d’intermediació”.

El portaveu de l’executiu es va mostrar convençut que des del departament de Tributs i Fronteres es té totes les potestats i eines necessàries per fer els controls pertinents associats a la gestió d’aquest impost i evitar “picaresques”. Cal tenir present que la inscripció al registre és responsabilitat del propietari, de manera que des de l’executiu es tindran dues línies d’inspecció: serà sancionable que no es liquidi l’import corresponent, però també que qui tingui un pis en les condicions establertes en el reglament no l’inscrigui correctament.

El ministre va admetre que el nou impost no és “la panacea”, però “posem un passet més”. Així va recordar que el tribut deriva d’una llei de principis del 2019 –“les coses necessiten el seu temps d’evolució”–, però va assegurar que “és amb pas ferm” que s’aproven mesures per pal·liar la problemàtica de l’habitatge. En el cas de l’impost, va apuntar, es vol que els propietaris reflexionin a l’hora de decidir si posar-lo al mercat o no: “Tenir-lo tancat té un cost, i si hi havia uns costos de manteniment, ara hi afegim un cost fiscal”, va dir, amb l’objectiu que cada cop hi hagi més incentius perquè els pisos buits es lloguin o venguin.

 

El registre de l’ADN caní es podrà fer fins al gener del 2022

El consell de ministres va aprovar ahir una modificació del reglament relatiu a la identificació, el registre, les normes zoosanitàries i el moviment no comercial dels animals de companyia. L’objectiu és allargar el termini perquè els propietaris de gossos prèviament identificats únicament amb el xip, puguin completar el procés d’identificació dels seus animals mitjançant el genotipatge, és a dir, el perfil d’ADN de cada animal. El termini fixat fins ara va expirar al setembre, però s’ha considerat necessari allargar-lo fins al gener del 2022.

Un cop assolida la identificació del ca, la informació s’introduirà al Registre d’Animals de Companyia (RAC) d’Andorra. La identificació dels cans amb el seu perfil d’ADN permet, entre altres aspectes, disposar d’un sistema de control que permeti als comuns identificar, a través de les tifes, aquells propietaris que tenen comportaments incívics.

La voluntat és poder donar resposta a les nombroses queixes ciutadanes que els comuns reben per raons de manca d’higiene a les voreres i altres indrets d’accés públic de les zones urbanes i periurbanes d’arreu del territori. A més, l’obligatorietat d’identificar els cans amb el perfil d’ADN també pot ser útil per identificar aquells cans que puguin errar lliurement pel territori i puguin causar altres perjudicis.

375.000 euros per a la transformació digital

L’executiu va aprovar ahir diverses adjudicacions per al subministrament d’eines i programari que s’inclouen en el marc de la transformació digital de l’Administració. El total de l’import adjudicat és de 375.899,93 euros que es destinaran a projectes de treball transversal en línia i a la implementació de processos segurs per a tràmits digitals.

Auditories energètiques als edificis del Govern

El Govern destinarà 124.114 euros a l’elaboració d’auditories energètiques de tots els edificis calefactats de l’Administració. El concurs públic ha recaigut a l’empresa BMS Consultoria Estratègica SAU. L’estudi ha de servir per analitzar l’eficiència energètica dels edificis i proposar accions per a millorar-la. En total, s’auditaran 60 edificis.

En Marxa
l’impost
pisos
faci
més
2 anys
estan
buits

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte