Diari digital d'Andorra Bondia
El candidat a cap de Govern d'Andorra Sobirana, Eusebi Nomen.
El candidat a cap de Govern d'Andorra Sobirana, Eusebi Nomen.

Eusebi Nomen: “L’acord d’associació s’ha negociat amb opacitat i incompetència”


Escrit per: 
Andrés Luengo/Foto: Jonathan Gil
El seu discurs és nítid: no a l’acord d’associació amb la UE, la mare de totes les desgràcies, inclòs un IVA del 15%, la lliure circulació de persones i la ruïna, o gairebé, del sector bancari i del tabac. Això és el que sosté ell, és clar. La resta de l’arc polític diu el contrari. Suscita adhesions incondicionals i unes reticències igualment cordials, i aspira a tornar al Consell General per exercir-hi de franctirador, ofici que se li dona francament bé.
 
Vostè i Theresa són els únics que confien en un Brexit amb final feliç. No peca d’ingenuïtat?
El Brexit és una gran oportunitat per a Andorra perquè força Brussel·les a obrir-se a un nou tipus de relació. Surti bé o surti malament, la relació entre Londres i Brussel·les serà diferent que la que existeix avui.
 
I si no hi ha ni Brexit?
La situació pot canviar. I si canvia, tindrem al davant noves formes de relació que aniran més enllà de l’obsolet acord d’asso-ciació.
 
El seu discurs sona com a mínim euroescèptic.
Hem de tenir una relació amb la UE, sense dubte. Però ha de ser viable. I un acord d’associació implica assumir tot el cabal comunitari, tot, un IVA del 15%, i la lliure circulació de persones. No ens ho podem permetre.
 
I què proposen a canvi?
Esperem a veure com evoluciona el tractat de lliure comerç que planteja la Gran Bretanya, que inclourà la lliure circulació de capitals, mercaderies i serveis, però no de persones, mentre conserves la sobirania legislativa, la fiscal –no estàs obligat a implantar un IVA del 15%– i no has d’assumir el cabal comunitari.
 
Esperar, fins quan? Perquè el Brexit es pot allargar anys.
No ens precipitem. No tinguem pressa. Ara no ens ve de sis mesos. Prenguem les decisions després que es resolgui el Brexit. 
 
Insisteix que l’accés al mercat únic comportarà un IVA del 15%. La ministra en funcions Ubach, Xavier Espot i els altres candidats diuen que no. Algú s’equivoca.
Certs polítics han confós els seus desitjos sobre l’acord d’associació amb la realitat de Brussel·les. I la Comissió, que és qui pren les decisions, no el Parlament, ho ha deixat molt clar. En paraules del comissari Mimica, “Single market, single regulations”. Un mercat, una reglamentació. Especificitats? Sí. Però motivades, proporcionals i transitòries.
 
S’equivoquen perquè no en saben més, o menteixen amb mala fe?
Això no ho puc jutjar. Ho saben ells i la seva consciència.
 
Si és com vostè diu, estem davant d’una enorme ‘fake’.
És una negociació desesperada, conduïda amb opacitat i des de la incompetència.
 
No té cap avantatge, l’acord d’associació? Ni un de sol?
L’únic és que la banca andorrana obtindrà el passaport financer europeu  i que per tant podrà operar dins del mercat únic, es podrà finançar a través de l’Eurosystem, passarà a estar sota la tutela del Banc Central Europeu i podrà fer emissions en borsa als mercats europeus.
 
No és poca cosa.
El problema és que el passaport financer també el té la banca europea, que podrà operar lliurement a Andorra. Això vol dir que si qualsevol gran banc decideix posar un sucursal aquí, la meitat dels llocs de treball de la banca estan en perill, perquè la gran banca europea és més competitiva que l’andorrana.
 
Si obren més bancs, més competència, i per tant millor per al consumidor. I més llocs de treball. No serà vostè proteccionista!?
Per al consumidor serà probablement millor. Però el sector bancari nacional patirà, especialment els llocs de treball: una sucursal sense serveis centrals són quatre persones comptades.
 
La nostra banca, només és competitiva i viable en la mena d’oligopoli actual?
La banca europea està en processos de reestructuració per assolir la mida necessària per operar amb poca estructura i molts clients, de forma que les despeses siguin baixes. Els bancs andorrans són més cars perquè han de tenir la mateixa estructura però amb una clientela menor. El cost per client serà sempre superior.
 
La lliure circulació de persones estirarà els salaris a la baixa, sosté. És un fenomen mecànic i ineludible?
Es pot argumentar que serà una lliure circulació matisada. Però el que és segur és que hi haurà més llibertat de circulació que la que tenim avui amb les quotes. Com que hi ha moltes regions europees amb salaris més baixos, hi haurà més treballadors de fora disposats a fer el mateix treball per menys sou. I això passarà en tots els nivells salarials. 
 
Dibuixa un escenari catastròfic.
El llegat de les dues legislatures de Toni Martí és que avui   costa més arribar a fi de mes i costa més accedir a un habitatge. L’acord d’associació ho agreujarà encara més.
 
Adverteix que les cotitzacions a la CASS hauran de pujar al 35%. On està escrit, que hagi de ser així?
Per garantir la lliure circulació de persones, la UE estableix unes obligacions homologables quant a l’atur, pensions, maternitat i malaltia de les quals es podran beneficiar també els europeus que transitin o que treballin temporalment aquí. I això encarirà la Seguretat Social. 
 
Vaticina que s’incrementarà també la criminalitat. Sona entre alarmista i populista.
No, la realitat. Un dels nostres punts forts és la seguretat ciutadana, perquè tenim control absolut sobre les fronteres. En el moment que s’institueix la llibertat de circulació, encara que sigui parcial, es facilita el trànsit de persones que no controles. Per la llei dels vasos comunicants, l’índex de criminalitat s’anirà aproximant al de la UE.
 
És un discurs defensiu,  basat en la por, quasi ‘trumpista’,  com si de fora només poguessin venir desgràcies. 
Al contrari. El que diem és que en lloc d’anar per la via de l’acord d’associació, que t’obliga a assumir una medecina que el Regne Unit ja ha provat i per això vol una altra relació, anem pel camí del tractat de lliure comerç, que et permet controlar els fluxos de persones.
 
Per què Europa ens ha d’acceptar un tractat de lliure comerç a nosaltres, quan Gran Bretanya està suant tinta?
Abans del Brexit hauria estat impossible. Però no hi ha alternativa per a la nova relació que sorgirà entre Londres i Brussel·les que el tractat de lliure comerç. Obrirà un precedent que molts altres països –Itàlia, Polònia, Dinamarca, Bulgària, Hongria...– estaran interessats a seguir. Per què no nosaltres?
 
Ha promès fer aflorar 2.000 habitatges de lloguer sense endeutar-se ni posar la mà a la bossa de la CASS. És el conte de la lletera?
La normativa actual ha tret 2.000 o 3.000 pisos del mercat perquè surt més a compte un pis turístic que no un de lloguer. Revertirem la legislació actual, que incomprensiblement fixa que es pot prohibir un pis turístic amb l’acord de tots els propietaris. Això no passarà mai, perquè un propietari que vol convertir el seu pis en turístic mai no es vetarà! Per això ha de ser al revés: que per obrir un pis turístic calgui la unanimitat dels propietaris.
 
Si Andorra Sobirana tingués opcions de majoria, seguiria postulant llistes obertes?
I tant. I si això no és possible, com a mínim que les territorials es reparteixin entre les dues llistes més votades. No pot ser que guanyant per un sol vot de diferència t’ho enduguis tot.
 
A Catalunya, i també amb el Brexit, hem vist que els referèndums els carrega el diable. Però vostès volen potenciar les consultes. 
La qüestió és explorar la democràcia directa a la suïssa, on ho consulten absolutament tot, i fer-ho a través del vot electrònic, perfectament possible en una societat petita com la nostra.
 
Quin problema hi ha amb la democràcia representativa?
S’ha reduït a unes persones que durant els quinze dies de campanya et prometen la lluna i després fan el que volen durant quatre anys. No pot ser. La solució és més democràcia directa, una llei de responsabilitat política, i que els programes siguin vinculants.
 
Començaria amb una consulta sobre l’acord d’associació, i continuaria amb l’avortament?
La democràcia directa implica consultar-ho tot, des de la construcció d’una rotonda cap amunt.
 
Parla de garantir la separació de poders “real”. Si té proves que no és així, per què no les presenta a la Batllia?
La Constitució determina que el president del Consell Superior de la Justícia s’elegeix d’una determinada manera, i no puc portar la Constitució a la Batllia. No hi pot haver separació de poders quan l’òrgan màxim de la Justícia l’elegeixen altres poders. Cal obrir, donar-li molta més independència, tant institucional com econòmica. Avui està polititzada, hi ha massa polítics a la Justícia.
 
 
“No hi ha cap motiu pel qual un ministre hagi de cobrar més de tres vegades el salari mínim”
 
Proposa posar topalls als polítics. Quant haurien de cobrar?
És injust que els polítics decideixin el salari mínim i el ciutadà no pugui decidir el salari màxim del polític. No hi ha cap motiu pel qual un ministre hagi de cobrar més de tres vegades el salari mínim decidit per ell mateix, que l’haurà rumiat bé i pensarà que és suficient per viure.
 
Vol atreure “residents de talent”. Un eufemisme de les residències fiscals de fa 20 anys?
Les residències passives, no fiscals, prohibien que tinguessin activitat a Andorra. Nosaltres volem el contrari, que vinguin emprenedors a crear riquesa. Fins ara s’ha volgut portar societats estrangeres perquè inverteixin aquí. Nosaltres el que volem és portar emprenedors, que vingui el canari, no la gàbia, perquè qui canta és el canari. Que vinguin les persones amb talent cultural, artístic, empresarial, científic. Que visquin i treballin aquí. De passius, res.
 
Quants consellers espera treure?
Tenim una candidatura guanyadora a Canillo. I a la nacional nosaltres podem raonablement treure tres consellers.
 
A Canillo es beneficiaria del sistema electoral que critica.
I per això el volem canviar. I esperem tenir prou vots per poder-ho canviar.
 
S’ha plantejat mai si no serà vostè qui circula contra direcció, i no la resta del món?
Els fets ens han demostrat que totes aquestes mesures que es van aprovar amb tant consens (el marc fiscal i el marc de societats actual, el marc d’immigració actual, l’intercanvi automàtic) ens han portat a la situació actual: viu vostè millor que fa vuit anys?
 
Sensació personal, o basada en dades fefaents?
 El valor afegit brut per persona en termes reals (PIB menys impostos indirectes, la mesura que indica el nivell de vida de veritat) era el 2011 superior a l’actual. Vivim pitjor. I ho veiem cada dia: a la gent li costa cada vegada més arribar a fi de mes. Tot això és fruit d’aquestes mesures, i vam avisar que passaria això. 
 
Programa electoral
 
Europa
No a l’acord d’associació, a l’IVA del 15% i a la lliure circulació de persones. Esperar el Brexit i explorar el tractat de lliure comerç.
 
Fiscalitat
Progressiva reducció de l’IRPF fins a la desaparició final i moratòria de 10 anys a l’IRPF sobre rendes obtingudes a l’estranger.
 
Habitatge
Treure al mercat de lloguer 2.000 habitatges, restringint els pisos turístics i eliminant les cessions obligatòries als comuns.
 
Administració
Publicació dels ingressos dels alts càrrecs, topalls salarials i limitació dels càrrecs de confiança.
 
Qualitat democràtica
Reforma electoral amb llistes obertes, consultes en línia, vot electrònic i separació de poders “real”.
 
Reactivació
Atreure residents “de talent”, visitants d’alt poder adquisitiu i “consumidors de qualitat”.
 
Funció Pública
Blindar els funcionaris davant de les ingerències polítiques i proscriure el clientelisme.
 
Societat de gestió
Atreure trusts no financers, family offices i fundacions privades que generen “riquesa”.
Eusebi Nomen: “L’acord d’associació s’ha negociat amb opacitat i incompetència”
Comentaris: 8

Comentaris

El sistema bancari a Europa está patint fusiones, reestructuracions etc etc es un negocio madur i obsoleto que te masses treballadors, que somieu els politicsbankers d Andorra, que us esperen a vosaltres per reactivar el sector?
Alarmista a la Trump. I anem esperant, com van fer els Lliberals al seu temps, fins arribar al patac BPA que tant mal ha fet als qui et financíen la campanya.
Tu si que portes un patac impressionant obviant que BPA l'ha fet caure DA per la enorme incompetència de gestionar un sistema bancari enquistat per dos bancs afins als interessos de les ments il·lustres que fa 8 anys tenim al poder.
L'affaire BPA, ha fet mal a Andorra, diuen. la reputació d'andorra esta malmesa desde fa molts anys. L'affaire, orfund, l'affaire tunel d'envalira, l'affaire credit i caixa, l'affaire jueus a la frontera i l'affaire contrabando a gran escala, l'affaire compro edificis a España per chulejar i els compro amb els diners de les mordides...por esto y por mucho mas es el perque tenim la reputació que tenim. DA ha sigut tant prepotent i ignorant la real.litat, que ha obert al mon la nostra casa, abans de netejarla de porqueria, i ara ja ens ha vist tothom. PODRIA SEGUIR... l'affaire del casino! l'affaire de la plataforma de les il.lusions, i un llarg etc ...Ah, l'horror del cloud, que s'ha convertit en una plaça de poble africá! ..... NO CULPEM BPA DE TOT, ELS RESPONSABLES DEL DESASTRE ES DIUEN DA. (pero ells no han pringat)
Andorra te mala reputació desde molt abans de BPA. AQUESTS i els centenars d'empleats del banc, van esser els cap de turc.
AS i Eusebi Nomen tenen tota la raó en esperar que obri les portes a un bon tracte o Suissa que debat la entrada(amb moltes reserves) o GB, que esta debatin la surtida. Nosaltres com a Andorra, no tenim CAP punt a favor nostre per negociar. Hem fet de nens tontets i bobos, i ho hem donat tot ABANS. Esperem les negociacions d'aquest dos paisos forts i poderosos, ja farem com millor ens convingui a tota la societat, no només als DOS BANCS DE SEMPRE!
la Taggliablue i les faroles, Norman Foster i el casino, el centenars de clients i empleats de BPA, que s'han quedat sense diners i sense feina...encara recordarem mes basura ...
la caiguda de l'imperi Romá, massa panxes plenes, normalment dels qui governen i massa poca critica intel.ligent.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic