Diari digital d'Andorra Bondia
El titular d’Economia, Jordi Gallardo, i el tècnic de Transports, Ferran Molí, van presentar ahir les noves línies nacionals d’autobusos.
El titular d’Economia, Jordi Gallardo, i el tècnic de Transports, Ferran Molí, van presentar ahir les noves línies nacionals d’autobusos.

Govern pren les regnes del transport públic amb el desig de fer-lo gratuït


Escrit per: 
M.S. / Foto: SFGA

Amb la posada en marxa de les noves línies d’autobusos dilluns vinent, el Govern passa a agafar les regnes del transport nacional regular de viatgers, un fet que, al marge de consolidar l’aposta de l’executiu per “fomentar un transport públic i una mobilitat més sostenible”, permetrà que “si es detecten noves necessitats es puguin fer canvis de forma molt més àgil”.
Així ho va explicar ahir el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, en la compareixença per presentar les noves línies on va afirmar que a l’executiu, o si més no a Economia, “ens agradaria arribar a un model de transport públic que gairebé fos gratuït”. Amb tot, el ministre, que va remarcar que “poder arribar a la gratuïtat seria una molt bona notícia per a l’usuari del servei”, va deixar clar que “no s’està però en aquesta fase”, ja que “el plec de bases és el que es va adjudicar” i s’està per tant en “un punt de partida que és aquest nou model”.
En aquesta línia, Gallardo va recordar que amb la posada en marxa del nou model es busca “millorar la qualitat del servei” i que un cop assolit això es podria abordar d’altres qüestions, com per exemple avaluar el cost que tindria per a les arques públiques que el transport públic fos gratuït, una opció que seria factible tenint en compte les condicions de l’actual concessió, que parlen de “garantir l’estabilitat financera” de les companyies adjudicatàries.
Quant a la posada en marxa de les noves línies, el ministre va recordar que les noves targetes es podran adquirir als mateixos vehicles o a l’Estació Nacional d’Autobusos, on hi haurà una oficina que permetrà transferir els saldos dels abonaments actuals a les noves targetes a partir del mateix dilluns.
Precisament, pel que fa als saldos encara vigents dels actuals abonaments, Gallardo va tranquil·litzar els usuaris assegurant que “no es perdran”. I és que al marge de la transferència automàtica a les noves targetes, aquelles persones que tinguin un abonament de la companyia que deixarà de prestar el servei a partir de dilluns, ja que no va guanyar cap lot del concurs, podran dirigir-se al ministeri d’Economia, on se’ls compensarà els viatges pendents.
Pel que fa a l’ús de la Tarja Magna i de la Blava, el ministre va precisar que es podran utilitzar “com fins ara” fins al moment en què hi hagi les noves disponibles, mentre que els usuaris del Bus Lliure hauran de passar pel servei de Tràmits de Govern a recollir les noves targetes.
El ministre, que va fer una crida a la tranquil·litat dels usuaris, a qui va demanar també un esforç davant “les possibles incomoditats que generi el canvi de sistema, tot i que seran compensades per la millora i els nous serveis”, va explicar que el nou model s’implementarà en dues fases. Aquesta primera, que arrencarà dilluns, amb l’adaptació dels vehicles i el sistema base de la plataforma i els nous recorreguts i una segona, que es portarà a terme durant el primer trimestre de l’any vinent, en la qual ja se sumaran noves millores com el Wi-Fi als autobusos, el pagament amb targeta o noves marquesines a les parades que informin de l’espera en temps real. L’objectiu, va assegurar Gallardo, és que tot el nou model “estigui desplegat durant el primer semestre de l’any vinent”, tot i que, com va admetre, caldrà anar “perfilant-lo”.
Per la seva part, Ferran Molí, tècnic de Transports, va detallar les millores que comportarà aquest nou model tant per l’Administració, un estalvi econòmic, com per als usuaris amb els canvis en les prestacions de les diferents línies com poden ser l’ampliació de freqüències i recorreguts, l’ampliació d’horaris, la reducció tarifària per als abonaments –d’un 10% de mitjana–, la millora dels vehicles i els sistemes d’informació a temps real, entre d’altres.
A més, Molí va remarcar que amb la plataforma de gestió de la mobilitat intermodas es podrà obtenir tot un seguit d’informació i veure el comportament real dels usuaris, fet que permetrà l’optimització de servei i costos, el redisseny de rutes i tarifes així com noves propostes de serveis, si es considera oportú.
En aquest sentit, el tècnic de Transports va recordar que el plec preveia la creació d’una comissió de seguiment que, al marge del seguiment general del servei, serà també l’encarregada de la comunicació entre l’Administració i les empreses adjudicatàries; de fer estudis tarifaris, de notificar, planificar i coordinar les modificacions de línies; d’organitzar i coordinar els reforços que es puguin fer de línies; de les modificacions del règim d’explotació de les línies així com del seguiment de les estratègies per promocionar el transport públic.

 

Govern
pren
regnes
transport públic
desig
gratuït

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte