Diari digital d'Andorra Bondia
Gallardo i Pallarès van exposar ahir diferents disfuncions del servei d’atenció domiciliària des que es troba a mans del Govern.
Gallardo i Pallarès van exposar ahir diferents disfuncions del servei d’atenció domiciliària des que es troba a mans del Govern.

LdA diu que han empitjorat l’atenció i les condicions laborals del SAD


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

Liberals d’Andorra (LdA) va denunciar ahir “disfuncions” al servei d’atenció domiciliària (SAD) des que ha passat a mans del Govern i que suposen un empitjorament de l’atenció que reben els usuaris i de les condicions de treball del personal. En aquest sentit, la presidenta suplent del grup parlamentari liberal, Judith Pallarès, va explicar que ara les empleades han de fer totes soles tasques que abans realitzaven en parelles i que els horaris no contemplen els desplaçaments, un fet que provoca que les treballadores hagin de córrer per arribar a les cases de les persones ateses. Això també afecta el temps de socialització, ja que el personal ja no pot acompanyar els usuaris a passejar, per exemple. 
A aquesta reducció de l’atenció s’hi afegeix un augment del cost, que ha passat de 5 a 9 euros l’hora en alguns casos. Els consellers liberals han constatat que la comunicació amb els treballadors no és fluïda, ja que van conèixer aquesta pujada arran de la queixa d’algun usuari. A més, el grup parlamentari liberal remarca que no s’ha complert amb el que s’havia anunciat quan es va fer el traspàs dels comuns i el SAAS al Govern, perquè hi ha personal que s’ha de desplaçar a altres parròquies per cobrir caps de setmana i també per fer front a algunes baixes que s’han produït, que han estat difícils de cobrir. A l’últim, els liberals també van explicar que amb el nou servei s’ha produït un endarreriment dels temps d’avaluació i resposta a les sol·licituds que arriben, que ha passat de 24 o 48 hores a un termini de fins a 15 dies. 
Davant de tot plegat, el grup parlamentari liberal va entrar una demanda d’informació al Govern i diverses preguntes relacionades amb el SAD. En concret, la formació vol disposar de l’enquesta de satisfacció realitzada als usuaris. Sobre aquest estudi, que dona una bona qualificació al servei, indiquen que es va dur a terme durant el mes de desembre, mentre que va ser el 22 de gener quan es va informar de l’increment de preu a través d’una carta. Pallarès va remarcar que aquesta pujada de les tarifes pot tenir un efectes pervers, ja que hi pot haver famílies que decideixin reduir el nombre de dies contractats, encara que es pugui recórrer a un ajut econòmic en cas que no es pugui assumir el cost. En aquesta carta s’assenyala que el preu es fixa en 9 euros l’hora per potenciar el creixement del servei. Tot i que valoren positivament la realització d’una enquesta als usuaris, els consellers generals liberals també consideren que caldria fer una enquesta al personal.
Quant a les preguntes al Govern que van presentar, els liberals volen saber quin és l’organigrama per parròquia, el temps que es tarda a concedir el servei, el nombre de treballadores que hi ha actualment al SAD, el nombre de persones que s’han contractat per cobrir l’ampliació d’usuaris i d’horaris, el salari més habitual de les treballadores, si hi ha hagut baixes laborals entre el personal, si quan es va fer l’enquesta de satisfacció es va informar als usuaris que aquest preu s’augmentaria en els propers mesos i què ha motivat aquest increment en les tarifes, que la formació considera “important”.
El president del grup parlamentari liberal, Jordi Gallardo, va remarcar que el traspàs del SAD hauria de servir per millorar o almenys mantenir el servei de qualitat que era, fins ara, l’atenció que s’oferia, i garantir un preu que els usuaris puguin assumir, ja que en alguns casos s’ha gairebé duplicat la tarifa respecte de la que aplicaven alguns comuns.

Espot nega les disfuncions i diu que els liberals eleven l’anècdota a categoria general

El ministre d’Afers Socials, Justícia i Interior, Xavier Espot, va voler contestar ahir mateix les afirmacions de Liberals d’Andorra. Ho va fer negant totalment les disfuncions exposades pels consellers generals d’LdA, a qui va acusar d’elevar l’anècdota a categoria general. Espot, que es va mostrar “sorprès” pels aspectes assenyalats per Pallarès i Gallardo, va remarcar que no hi ha hagut un augment de preu, sinó que les tarifes s’han unificat. 
Abans, cada Comú i el SAAS tenien els seus preus i quan es va centralitzar es va “pactar” amb la gent gran i les associacions de discapacitats l’import de 9 euros, que es troba dins la forquilla aplicada pels comuns (a excepció del Comú d’Encamp, que tenia una tarifa força inferior). El ministre va assegurar que aquest increment ja era conegut tant pels usuaris com per les treballadores familiars. També va negar que l’atenció hagi empitjorat i va recordar que el SAD no és un servei d’esplai, d’acompanyament a passejar o de neteja. Quant al temps d’avaluació, va afirmar que la majoria dels casos en 24 hores ja estan resolts (que és el termini previst per a les situacions urgents, ja que les no urgents s’ha fixat que es resolguin en un màxim de 72 hores). El que sí que va acceptar és que en alguns casos s’han hagut de fer alteracions de les jornades laborals del personal (adaptació dels horaris o desplaçaments a altres parròquies), tot i que això ja s’havia anunciat. Aquest fet no ha generat malestar entre les treballadores, va assegurar. Espot va remarcar que el traspàs s’ha fet correctament i que, tal com s’ha assumit, ha estat “tot un repte”. El ministre considera que les afirmacions dels liberals estan basades en casos concrets i afirma que “són ganes de fer polèmica”.

LdA
SAD
condicions
laborals
empitjorat
Atenció

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte