Diari digital d'Andorra Bondia
El Tarter és una zona amb un nombre elevat d’apartaments turístics.
El Tarter és una zona amb un nombre elevat d’apartaments turístics.

No es podrà substituir un apartament de baixa per un altre al mateix edifici


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

Si un apartament –habitatge d’ús turístic (HUT) en la seva denominació actual– es dona de baixa no es podrà substituir per cap altre del mateix edifici amb el nou reglament que està elaborant el Govern per a aquests allotjaments. Això sí que serà possible, però, sempre que el nombre de baixes faci que menys del 50% de la superfície destinada a habitatge de l’immoble en què es troben s’utilitzi per a aquest ús. Cal recordar que,  en finalitzar el primer any des de l’entrada en vigor del reglament que reguli els HUT i les empreses de gestió d’habitatges d’ús turístic (Eghut), els edificis de deu o més habitatges hauran de passar d’ús residencial a hoteler si més del 75% de la superfície està destinada a apartaments.
Els propietaris tindran un màxim de cinc anys per fer aquest canvi d’ús, tres anys per obtenir la llicència d’obra i dos per dur-les a terme. Si abans que finalitzi el termini de tres anys no han presentat la llicència d’obra, es donaran de baixa tots els apartaments de l’edifici a excepció que s’hagin reduït a menys d’un 50% de la superfície de l’immoble. Així mateix, el reglament recull que, si es presenta la llicència d’obres però al cap de dos anys no han finalitzat, es donaran de baixa tots els HUT de l’edifici. Destaca el fet que la cancel·lació de la inscripció d’un apartament al registre es pot produir a instàncies de la comunitat de propietaris si els seus estatuts en prohibeixen l’activitat. Així, només caldrà presentar una sol·licitud al ministeri de Turisme en què se’n demani la cancel·lació, amb  una còpia dels estatuts adjunta. 

Empreses
Quant a les empreses de gestió d’habitatges d’ús turístic, el reglament estableix que no poden estar radicades en un apartament i que la recepció haurà d’estar situada a la parròquia on estiguin ubicats la majoria dels HUT. Aquest servei haurà de ser accessible per telèfon durant les 24 hores del dia i, en cas de les empreses que gestionin cinc o més apartaments, hauran de tenir una oficina d’atenció al públic durant vuit hores els set dies de la setmana. El text també fixa l’obligació que les gestores disposin de places d’aparcament en el mateix edifici o en un radi màxim de 300 metres per al 30% dels apartaments com a mínim (o que es presti el servei de trànsfer fins al pàrquing si es troba més lluny, un fet que s’ha d’indicar a la carta de serveis). A més, hauran de tenir un mapa d’ubicació a internet dels HUT que gestiona; un sistema d’avaluació de l’opinió dels clients sobre la qualitat dels serveis; i informació dels serveis en català i tres idiomes més. 

Categoria
Els habitatges d’ús turístic hauran de complir 78 ítems obligatoris. A aquests se n’hi podran  afegir d’altres per assolir una determinada categoria, tot i que cal recordar que per als apartaments la classificació serà voluntària. Així, per obtenir una estrella caldrà reunir un mínim de 100 punts no obligatoris; per a dues estrelles, 150; per a tres estrelles, 200 punts; per a quatre estrelles, 250 punts; i per a cinc estrelles, un mínim de 300 punts. Així, segons recullen els fulls de simulació corresponents al reglament dels HUT, amb la nova regulació no serà obligatori per als apartaments disposar de wifi. Aquest equipament, però, sí que donarà punts per obtenir estrelles en la classificació (en concret, 10 punts). Tampoc serà obligatori habilitar cubells d’escombraries per triatge (per poder dividir les deixalles segons es tracti de vidre, envasos o cartró) ni tenir aire condicionat amb termòstat individual. Amb tot, aquests dos elements oferiran 5 punts i 20 punts, respectivament.
Quant al servei, fixa com a obligatori la neteja completa de l’apartament i el canvi de tota la roba de llit, bany i cuina de forma setmanal. També caldrà oferir un servei de manteniment 8 hores al dia. Amb relació a la capacitat, l’HUT haurà de tenir una superfície mínima de 24 m2. La superfície per persona haurà de ser almenys de 8 m2 i hi haurà d’haver una cambra de bany per cada sis persones. El reglament també assenyala que els llits plegables i els sofàs llit un cop desplegats han de permetre una zona de pas de com a mínim l’amplada de la porta d’entrada a l’habitatge. També es remarca que no s’admeten llits, sofàs llit ni lliteres en rebedors, passadissos i zones de pas.

apartament
baixa
substituir
mateix
edifici
HUT
reglament
Número de vots: 148
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic