Diari digital d'Andorra Bondia
Un moment de la compareixença d’Ester Vilarrubla davant la comissió legislativa d’Educació, Recerca, Cultura, Joventut i Esports.
Un moment de la compareixença d’Ester Vilarrubla davant la comissió legislativa d’Educació, Recerca, Cultura, Joventut i Esports.

Vilarrubla preveu assolir l’objectiu del 15% d’eventuals aquesta legislatura


Escrit per: 
M.S. / Foto: Jonathan Gil

Educació preveu consolidar entre 60 i 70 places de mestres i docents eventuals durant aquesta legislatura i arribar d’aquesta manera a l’objectiu que els interins representin únicament el 15% del cos educatiu, una xifra que es considera “òptima”, ja que sempre cal disposar d’un marge per si es necessita obrir o tancar aules o projectes.

Així ho va explicar ahir la titular d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, en la compareixença davant la comissió legislativa d’Educació, Recerca, Cultura, Joventut i Esport, on va precisar que el percentatge d’eventuals dels aproximadament 950 treballadors del cos es troba en aquests moments al voltant del 20% i que per tant “no estem lluny” de l’objectiu del 15% que es va establir quan el 2016 va començar el procés de consolidació de places. 
A més, Vilarrubla va recordar que hi ha una sèrie de places que malgrat que estiguin ocupades per personal interí no es poden posar a concurs perquè pertanyen a treballadors públics que les poden haver deixat en trobar-se en comissió de serveis a d’altres llocs de l’Administració o perquè tenen responsabilitats polítiques però que tard o d’hora les tornaran a ocupar.
Pel que fa a les dades de l’inici de curs escolar, la ministra va explicar que els diferents sistemes compten amb 10.919 alumnes, un 0,7% menys que el curs passat, quan eren 10.997, és a dir, 78 alumnes menys. Així, el sistema andorrà i el francès són els que han perdut més alumnes, un 1,1%, passant de 4.558 a 4.506 i de 3.581 a 3.541 alumnes, respectivament. En canvi, el sistema espanyol ha guanyat 20 alumnes (0,7%) i ha passat dels 2.803 del curs 2018-19 als 2.823 actuals, mentre que el britànic és el que ha crescut més, i ha passat de 34 a 69 alumnes.
El lleuger descens d’alumnes es nota també en el transport escolar, on els usuaris han caigut un 1%, però no així en el Bus Lliure, on s’han incrementat en un 1,8%. La ministra, que va admetre que no es disposa de prou elements per saber les raons de la disminució d’alumnes, sí que va apuntar que s’observa, a diferència de fa anys, un canvi en la piràmide i que cada vegada hi ha més alumnes de més edat que no de més petits.
D’altra banda, Vilarrubla va destacar la “bona rebuda” que ha tingut el batxillerat internacional, que ha arrencat enguany amb 8 alumnes. En aquest sentit, la ministra va explicar que es vol anar incrementant el nombre d’estudiants així com també el nombre d’assignatures ofertes, que ara per ara són únicament les de caràcter científic.
Pel que fa a projectes que s’estan treballant, la ministra va anunciar la creació de les primeres jornades d’intercanvi entre docents dels tres sistemes educatius amb la idea de poder “compartir bones pràctiques” davant de diferents qüestions. En aquest sentit, Vilarrubla va explicar que el tema de l’assetjament escolar podria “ser un bon punt de partida”.
Precisament, respecte a aquesta problemàtica, el ministeri està treballant en el Pla de prevenció 2019-2022 en què es preveuen accions de difusió i formatives en l’àmbit de la prevenció així com també una sèrie d’accions i protocols per si es detecten casos. Sobre aquesta qüestió, i en el torn de preguntes, la parlamentària de Terceravia, Carine Montaner, va plantejar a la ministra que es treballin tots aquells aspectes de la intel·ligència emocional.
D’altra banda, des del ministeri es vol fomentar també la participació i es vol impulsar una prova pilot en un centre perquè els alumnes puguin decidir on invertir uns diners, en funció del pressupost, per fer millores a la seva escola.
Quant a la Formació Professional, Vilarruba va avançar que s’estan fent diferents estudis per veure si hi ha alguna branca que ja està esgotada, si s’ha d’aprofundir en d’altres o si en cal crear alguna de nova. Així mateix, i responent a una demanda del president del grup parlamentari socialdemòcrata, Pere López, la ministra va assegurar que no s’ha descartat l’objectiu que l’anglès pugui arribar a ser vehicular i que per això es forma els docents.

Vilarrubla
assolir
objectiu
15%
eventuals
legislatura

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte