El Govern obre una sala provisional a la Fàbrica Reig amb Fontcuberta
El fotògraf català hi presentarà el projecte ‘Kintsugi’, amb exposició, taller i llibre, del 25 de febrer al 2 de maig.
Havia sonat com a possible destí de la sala d’exposicions de Govern quan Rosa Gili la va desnonar de l’antic CIAM escaldenc, però el ministeri va optar finalment (i sensatament) per l’antic Espai del Parc Central, molt més cèntric i accessible. El cas és que el trasllat a la capital s’ha anat dilatant sine die, que la Fàbrica Reig continuava tancada i que el projecte de Joan Fontcuberta estava a punt. Només calia posar aquests ingredients al forn perquè sortís el que ha sortit: el fotògraf barceloní, referència mundial del gènere, premi Hasselblad 2013, el Nobel de la fotografia, i que ha desfilat pel MoMA i pel Pompidou, entre altres temples de l’art contemporani, estrenarà el 25 de febrer la nova etapa de la sala d’exposicions del Govern, que es mudarà temporalment a Sant Julià.
La Fàbrica Reig ha cedit gratuïtament l’espai fins al 2 de maig. Després, ja es veurà. Però el que està clar és que la rehabilitació de la sala del Parc Central s’allargarà encara uns quants mesos. La ministra de Cultura, Sílvia Riva, no va voler aventurar-ne ahir el calendari, tot i que la presentació la setmana passada del nou espai gastronòmic de Philippe Shangti al Parc Central semblava augurar que la cosa estava mig embastada. Doncs no ben bé: el Comú encara ha de tancar el projecte de rehabilitació de l’Espai, i s’ha de decidir com es distribuirà la inversió. Es tracta també d’una ubicació provisional –fins que s’aixequi, si un dia s’aixeca, la nova seu d’Andorra Telecom– i no es tracta d’enterrar-hi cap fortuna, però una sala d’exposicions té unes exigències mínimes de seguretat i d’accessibilitat, per començar, que caldrà tenir en compte. I no serà fins que el Comú avaluï tots aquests condicionants que es podrà redactar un projecte i establir un calendari.
Així que ja es veurà. La teca avui la posa Fontcuberta amb Kintsugi, aventura artística d’altíssima volada que pren el nom de la tècnica japonesa que consisteix a reconstruir els gerros trencats respectant-ne les cicatrius, considerades com el testimoni de l’experiència acumulada amb els anys. El fotògraf barceloní ha traslladat aquest concepte a la imatge per reflexionar sobre la paradoxa que un dispositiu concebut per conservar la memòria pugui arribar a perdre-la per efecte del pas del temps: això és el que passa, diu, amb les fotografies antigues, que amb la humitat, els fongs i els elements acaben perdent el significat i reduïdes a unes simples taques sense referència en el món de veritat. Fontcuberta ha recorregut arxius de mig món, EUA, Mèxic, Alemanya, França i Itàlia, empaitant aquestes pobres plaques afectades d’Alzheimer fotogràfic per acabar al Nacional, d’on provenen bona part de les 38 obres que constitueixen Kintsugi.
La novetat és que a banda de l’exposició i del llibre d’artista que l’acompanyarà, Kintsugi inclou un taller de tres dies que Fontcuberta impartirà, prèvia inscripció, a dotze artistes del país. Tot plegat, una aventura artística com feia anys que no es veia entre nosaltres, que reprèn la programació del ministeri que va quedar escapçada amb la jugada d’ArtalRoc i en què no s’han escatimat recursos: el pressupost global puja a 50.600 euros.
Concurs per proveir la plaça de cap d’Acció cultural
El ministeri de Cultura convocarà les pròximes setmanes un concurs per proveir la plaça de cap d’Acció cultural, vacant des de la jubilació de Josep Maria Ubach, el 2016. Des d’aleshores l’havia exercit Ivan Sansa, tècnic del ministeri que per motius d’antiguitat, segons fonts internes, va assumir la coordinació de l’àrea però que mai no va ser nomenat oficialment tot i que a la web de Cultura figurava fins ahir mateix amb el càrrec de cap d’Acció cultural. El cert és que arran del cas Keshta, que a l’agost va denunciar irregularitats en el procés de selecció dels artistes de la Biennal del 2019, se li va obrir un expedient que cinc mesos després el departament de Funció pública encara no ha resolt. Sansa continua exercint com a tècnic, segons el ministeri, sense cap responsabilitat afegida, però sembla que el cas Keshta ha fet veure la necessitat de regularitzar l’organigrama d’Acció cultural, després de quasi un lustre d’impasse.