Raúl Prieto estrena la plaça del Consell com a escenari d’un concert d’orgue virtual
Fidel al seu estil, el Festival internacional d’orgue estrena la 17a temporada amb una proposta inèdita: el concert a la fresca que tindrà lloc aquesta nit a la plaça del Consell (22 hores), que no s’havia trobat en una d’igual des del Red Music. ¿Un concert d’orgue a l’exterior? Fàcil, dirà el lector. Amb un instrument electrònic. Doncs no. Raúl Prieto (Càceres, 1979) ha construït el que anomena un orgue virtual, que no té res a veure: un monstre portàtil de quatre teclats i 128 registres, connectat a un sàmpler en què ha enregistrat el so de 15.000 tubs, un a un i tractat amb un algoritme que permet reproduir fins i tot els errors d’afinació dels tubs físics. Perquè se’n facin una idea: el Danion de Sant Esteve, el més gran i de més prestacions del país, té tres teclats, 33 registres i 2.120 tubs. En aquest detall, l’algoritme, radica la principal diferència amb els orgues electrònics, que Prieto desdenya sense manies perquè –diu– “sonen tan bé, tan perfectes, que no són naturals: no s’hi pot fer música”. Així que a la plaça veurem la consola amb els quatre teclats, però no hi busquin els tubs. D’acord, però ¿sona igual que un orgue de veritat? Doncs no, admet, però del que es tracta és de trencar prejudicis, de treure l’orgue d’un hàbitat, l’església, que pot frenar un cert tipus de públic, i portar-lo al carrer perquè la gent el conegui. Només així, i amb un repertori que atrapi, aconseguirem que s’interessi per l’instrument i repeteixi, ara ja a l’església o a la sala de concerts. Pur màrqueting, vaja. El d’aquesta nit, un programa eclèctic i representatiu, que toca tots els pals amb obres “molt vives i enèrgiques” –Buxtehude, Bach, Liszt, Wagner, Saint-Saëns i Widor. Ja ho saben: a la plaça, si el temps acompanya; si no, al vestíbul del Consell General.